Kuva jo muutaman vuoden ikäisen köynnöksen kukinnasta.
Luin jostain että Annikki-niminen lajike olisi itsepölyttävä eikä tarvis tyttöä & poikaa erikseen.
Just eilen tuumailin semmoista yhdessä puutarhapuodissa. Olis aika kiva terassin tai pergolan kupeeseen.
Menestyyköhän tuo kovin paahteisella paikalla??
Annikki se sitten vissiin vienosti punastelee tuolla meidän nurkalla. Tänä vuonna on muuten ollut poikkeuksellisen näyttävää tuo laikkuuntuminen.
Paahteenkestosta en osaa sanoa, meillä on pohjois- ja länsiseinien kulmauksessa ja saa vain aamu- ja ilta-aurinkoa.
Aurinkoinen-puolivarjoinen muistelen. Minulla kahdesti ruohonleikkuukoneella typistetty Annikki, hyvin haaroittuva siis, ei vieläkään tee kaksivärisiä lehtiä - on jo viisivuotias.
- Oi miten kaunis tuo Nannan kasvi
No tämä jäi nyt vähän päälle tämä laikkuköynnös...alkoi kovastikin kiinnostaa. Samperin pentti.
Kuukkeloin vähän ja jossain sanottiin että Annikki on umpivihreä, jossain taas että kirjavoituu mutta hillitysti. Mikähän lienee totuus? Vaikuttaako esim. valon määrä?
Minkäsmerkkinen tuo Nannan köynnös on, onko Annikki vai joku niistä muista?
Alkaa aika pahasti näyttää siltä, että huomenna on käytävä ne Annikit korjaamassa talteen...mieskin hyväksyi heti kun sanoin että tekee pikkukiivejä
Se on Actinidia kolomikta, kiinanlaikkuköynnös, ei siis ''Annikki''. Sen lehdet saavat laikukkaan värityksensä vasta kun köynnös on muutaman vuoden ikäinen.
Annikki on itsepölyttävä ja täysin vihreänä säilyvä kiinanlaikkuköynnös, myös minikiiviksi kutsutaan. Minulla kasvaa kolmatta kesää köynnöskaaressa männyn varjossa ulottuen jo köynnöskaaren yli toiselle puolelle. Siis ei pihistele kasvussa kuten viereinen köynnöshortensia. Tänä kesänä kukki eka kerran paremmin, joten marjojakin ehkä saadaan maistiaiseksi.
Voi ei kai Annikki ole täysin vihreä?? Mä ostin yhden laikkuköynnöksen, Dr jotain, viime syksynä. Aloitteli kasvuaan, ja pienen pienissä lehdissä näkyvätkin valkoiset kärjet, mutta jostain tohtori otti nokkiinsa, ja kuivui kasaan. Vielä se saa siinä perennapenkin reunassa kökötellä, mutta eipä taida olla elonmerkkejä enää löytyvillä.
Ja tohtorin korvikkeeksi hankin eilen innoissani kolme annikkia, kun löysin oikein sopuhintaankin niitä. Mutta siis vähän kyllä joudun pettymään, jos annikki onkin täysin vihreä.. Täytyy myöntää, että ainakin ne kaupan annikit olivat kaikki vihreitä, enpä edes ajatellut asiaa... Ajattelin että ovat tällä hetkellä vihreitä, ja kohta tai viimeistään ensi kesänä valkolehtisiä... Muutoinhan annikkia kehutaan, tässä yksi lainaus:
"Kotimainen lajike Annikki poikkeaa edukseen muista laikkuköynnöksistä. Se on täysin itsepölytteinen eli samassa yksilössä on sekä hede- että emikukkia. Kasvin taimi löytyi laajasta siemenmateriaalista, joka tuotiin Suomeen Kauko-Idästä jo 1970-luvulla. Helsingin kasvitieteellisessä puutarhassa nämä yksilöt ovat talvehtineet ankaratkin talvet ja sopeutuneet Suomen olosuhteisiin hyvin."
Ja siis reheväkasvuinenhan se on, nyt vaan istun ja odotan että milloin se täyttää maan...
Nonnih. Kävin sitten eilen hakemassa pari Annikkia pihaa somistamaan.
Myymälässä kyllä väittivät, että kirjavoituu se Annikkikin...saapas nähdä. Nimilapussa luki Actinidia kolomikta 'Annikki'.
No, kunhan kukkii ja tekee pikkukiivejä niin mie olen tyytyväinen.
Laikkuköynnöksen lehdet kurkistelee kuusen oksien lomasta, se kiipeilee isoa kuusta ylöspäin ja välillä tulee oksien lomasta valoon.
Kiinanlaikkuköynnös Mustilassa.
Antakaahan nyt minulle vinkkiä, millaisella mullalla Annikki minikiivi parhaiten pärjäisi? Omani on kissaa paossa yhä kasvihuoneella ja hyvässä lehdessä. Kun sen sieltä pihalle siirrän, panen vaikka verkkoa sille kissasuojaksi…
Ja jos sijoitan Annikin jollekin seinustalle, niin mikä ilmansuunta olisi paras?
Jatko: Laikkuköynnös, Actinidia