Tästä se lähtee:
Kiinanlaikkuköynnös sai kunnian aloittaa talon eteläseinustalle suunnitellun istutusalueen .
Anteeksi! En huomannut Huisan alottamaa otsikkoa. Voivoi.
Kiinanlaikkuköynnöksen voi kasvattaa myös pensasmaiseksi.
Kuva on Hatanpään arboretumista
Tampereelta. Mutta muistaakseni silloin opastetulla puistokierroksella
opas sanoi, että kun tuetta kasvaa, niin pensaaksi tulee. Kävin eilen
tarkistamassa tilanteen 8 vuotta myöhemmin ja pensashan tuo oli...
(Minttumeirami, ei tee mittään. siirsin omat asiani aiheesta tähän ja poistan omat viestini toisesta ketjusta)
Sain tänää kolme pistokasta actidinia kolomiktaa. Eivät taida olla Annikkia, koska niitä on aikanaan kuulemma istutettu kaksi (ilmeisestikin siis tyttö ja poika). Mutta nyt jäi hiukan hämmentämään yksi asia. Käskettiin juurruttaa turpeella täytetyssä muovipussissa kolme viikkoa. Ajattelin (vaikka puhdasta turvettakin olisi käytössä) kuitenkin käyttää rhodoille varattua maa-ainesta (itse sekoitettua). Siis puhtaaseen turpeeseen hortonomi suositteli kaikkia juurrutettavia puuvartisia hengittävyyden takia. Ja nyt tietysti pähkäilen, että teinkö väärin?
Soo. Piti tietysti olla “tänään” ja actinidia…Sitä se innostus teettää.
Ai sinä sait ne siperialaiskiivit! Muistaakseni etsin Vanhaan Penttiin jotain juttua kiiveistä aikoinaan muuten.
Puuvartisethan juurtuvat myös hiekassa, joten kyllä saamasi yksilöt pärjäävät
Ja jos ei pärjää, niin saan kuulemma uudet pistokkaat (sen verran voitelin
Olisikohan mitään keinoa estää/viivyttää kiinanlaikkuköynnöksen lehtien valkoisen osan muuttumista punertavaksi? Esim. samaan tapaan kuin hortensioiden värejä säädellään.
Minusta se köynnös on niin kaunis vihreä-valkoisena.
Kiinanlaikkuköynnöksen lehdet alkavat muuttaan väriään.
Tämä kasvi pääsi nyt minun "joskus-on-hankittava"-listalle. Etusivulla mainostettiin ja ekaa kertaa tutustuin koko köynnökseen. Oletteko te syöneet kiinanlaikkuköynnöksen marjoja? Hm, tai hedelmiä taisivat olla... Onko niissä siemeniä sisällä vaiko kivi tms?
Minäkin olen hankkinut hiljattain Kiinanlaikkuköynnöksen, koska on niin somannäköinen! Tekeekö se vanhoihin versoihin lehdet seuraavana kesänä? Tarvitseeko millaista leikkausta?
Mahtaako olla kuinkakin nopeakasvuinen? Minulla on vain yksi taimi...siis siihen ei taida tulla hedelmiä?
Ovat poikia ne kirjavalehtiset versiot, eli eivät lisäänny omin päin. Nopeasti ainakin minulla on pituutta venähtänyt noissa köynnöksissä, mutta keväinen halla viime vuonna kuritti uudet kasvut kuoliaaksi ja toipuminen tuntuu kestäneen näihin asti. Vaan ehkä minun pitäisi kaikenkaikkiaankin haeskella parempi paikka ja suorittaa niille siirtojuoksutus...
Toisaalta, eiväthän ne hedelmät ole minulle pääasia, vain kaunis köynnös:)
Scaleo, kiinanlaikkuköynnös on puuvartinen. Leikkaaminen on tarpeen vain haluttaessa rajoittaa kasvua. Samoin kuin puut tai pensaat se tekee uudet lehdet vanhoihin versoihin loppuelämänsä ajan. Onnittelen hyvästä valinnasta, kiinanlaikkuköynnös on yksi kauneimmista köynnöksistä. Kunhan se on asettunut paikalleen, se kasvaa nopeasti ja on hyvin tavenkestävä.
Meillä laikkuköynnös menee ison kuusen oksilla , on jo aika korkealla. Kukkii juuri nyt
valkoisin kukin.
Kiitos vastauksistaToivottavasti olen hyvän paikan sille valinnut ja se pääsee kunnolla kasvuun! Samaa mieltä olen, että tosi kaunis se on.
Vanhemmalla laikkuköynnöksellä on lehdettömänäkin kaunis oksisto. Sen varjopuoli on, että se lähtee keväällä tosi aikaisin kasvamaan, mutta on ikävä kyllä myös melko hallanarka, eli melkein joka kevät on ainakin minulla palelluttanut ensimmäiset lehdet. Mutta pian se on aina kasvattanut uudet. Eikä montaa oksanpätkää kuollut viime kevän kuivuuteenkaan. Kestävä, sitkeä ja kaunis!!
Sama meillä, joka kevät pakkanen vie silmut ja lehdet, mutta onneksi se tekee heti uudet. Pitäsi varmaan ostaa toinenkin, että sais hedelmiä , tämä kukkii tänä kesänä aika paljon.
No mutta niinpäs kukkiikin… piti oikein käydä kurkistamassa. Kukat on niin lehtien peitossa, ettei niitä helposti huomaa jos ei mene läheltä katsomaan. Tuoksuvat hyvälle. Kyllä siellä oli turvonneita kukkapohjuksiakin. Tiheästi asutulla alueella riittää kai pölyttäjiä naapureista?? Minulla kun on vain tuo yksi.