Miten sinä olet siitä tuollaisen saanut? Kurittanut kovin pienenä vai?
Heh,vähän irrallinen tuo ed viesti =D.
Ken tietää,kummosen kokoisen juuriston tuo kiinanlaikkuköynnös tekee?Entä kuinka korkeaksi kasvaa;meneekö yli räystään?Laajennamme kuistia ja lasitamme sen (sitten joskus) ja himoitsen kiinanlaikkuköynnöstä kiipeilemään ikkunaa kehystäen.Mutta meillä sattuu oleman alla kallio ja se köynnös ois istutettava laatikkoon.Eli ei paras mahdollinen yhtälö.Toinen himoitsemani on tuoksuköynnöskuusama ja sillä on ainakin isot juuret,jota ei oikein voi ajatella sen tähden aiottuun paikkaan.Olisi kiva muutenkin kuulla kommentteja ko köynnöksestä :-).
Minäkin olen kiinnostunut kiinanlaikkuköynnöksen juuriston suuruudesta ja kuinka se kestää siirtoa.
Minulla on kolme kiinanlaikkuköynnöstä ja kasvavat niin kituen, että yhden haluaisin ainakin siirtää jonnekin muualle. Sen ainakin tiedän, että pitäisi olla syvässä mullassa, joten itärannan laatikkoon istuttaminen kuulostaa järkevältä.
Kuusi viikkoa sitten siirsin laikkuköynnöksen, sitä sorttia jossa ei ole laikkuja pois kesähuoneemme oven pielestä. Jouduin katkaisemaan ison sormenpaksuisen juuren, joka matkasi polun alta. Sain mukaan juuripaakkua vain reippaan 10 l ämpärin verran. Hän voi oikein hyvin uudessa paikassaan. Salaa toivoin, että shokki saisi tekemään niitä laikukkaita lehtiä, mutta seei tehonnut.
Kiitos Merlin, täytyy siirtää yksi sitten pois.
Kiitos näitä rohkaisevita viesteistä!Yritän bongata nyt alesta sitä pinkkilehtistä :-).Käsittääkseni emi-ja hede-kasvien lehdissä on se ero,että toisessa on laikku toisessa ei.Korjatkaa jos väitän omiani.
Sain lahjaksi tänään kiinanlaikkuköynnöksen. Ongelma on, että mihin sen istuttaisin? Tarjolla on paikkoja täysin auringosta täysin varjoon. Yhteistä kaikille on kuivuus ja hiekka/moreenimaa. Uskallanko istuttaa lähelle taloa, siis kiipeileekö rakenteisiin?
Köynnöstä eniten kaipaisivat muutama männynrunko auringossa tai puolivarjossa tai sitten lähes varjoinen terassin seinämä. Niin, että kävisiköhän kiinanlaikkuköynnös johonkin näistä?
Kivikko, ainakin tuo mänty auringossa ja puolivarjossa on hyvä , minulla on kuusen juurella, puolivarjoisalla paikalla ja menestynyt hyvin. Se ei kiipeä itsekseen, pitää aluksi laittaa vaikka verkko, jos männyssä on oksia, niitä myöden menee hyvin.
Varjoisan teranssin seinälle mieluimmin vaikka piippuköynnös.
Kiitos satues! Kiinanlaikkuköynnös pääsi männynjuurelle puolikohopenkkiin puolivarjoon.
Nyt en millään kestä odottaa, että tuo kasvaa. Muuten olen pystynyt odottamaan ihan rauhassa kasvieni kasvua ja hyväksymään sen, että ensimmäisen vuoden piha näyttää hieman erilaiselta kuin jo useamman vuoden kasvanut, mutta tämän laikkuköynnöksen pitäisi olla iso ja heti! No, toivottavasti nyt lähtisi edes kasvuun
Pinkkiä sorttia? Saisiko siitä kuvaa? (Onko pinkkiä lehdissä vai kukissa? Eh…)
Löytyykö köynnöstä muuten vielä jostain Turun taimimyymälästä, en ole niistä löytänyt jotka olen ehtinyt ratsata…?
herrapuolisen Actinidian lehdissä on pinkihköjä laikkuja valkoisten ja vihreiden lisäksi
Alkukesästä kyselin puutarhalla tietoja tästä köynnöksestä, ja tarhuri kertoi, että mitä enemmän saa valoa, niin kauniimmin punastuu lehtien laikut. Köynnös kukki siellä ja tuoksui todella hyvälle. Tosin kukat ovat melko huomaamattomat. Kiinanlaikkuköynnös oli mielestäni Viherrinki kauppiaiden suosittelema kasvi tänä kesänä, joten sieltä luulisi ainakin löytyvän.
Hih… pitänee käydä maanantaina Kauppilan puutarhalla. Harmi sinänsä, ettei ole autoa, muuten voisin juosta sinne samantien. Tosin rahatkin on loppu eilisen taimialereissun jälkeen.
Ei näkynyt kiinanlaikkua Kauppilalla. Ensi kesänä sitten, jollei joltakulta löydy pistokasta. Ei sillä, paikan hinnatkin olivat sitä luokkaa, että hirvitti…
Keväällä niitä ainakin oli kyseisessä firmassa, omani on kotoisin sieltä.
hmm… ainakin kauhajoella koivuniemen puutarhalla on myytävänä marjovaa ja kirjavalehtistä kiinanlaikkuköynnöstä! =O))… lehdet aloittavat kunnon värittymisen yleensä kunnolla n. 3-4 vuotta istuttamisen jälkeen…
Mun kiinanlaikkuni on Actidinia kolomikta, joka ei aio satoa tuottaa. Lehdet ovat vielä aivan vihreät, mutta luin kanssa netistä, että muutama vuosi näin meneekin.
Mutta jos niitä marjoja haluaisi, niin pitäisikö silloin olla tyttö ja poika tms? Ja onko niissä marjoissa jotain, minkä takia niitä edes haluaisi?
Meillä on ollut ko. “köynnös” kohta kolme vuotta, eikä ole tehnyt elettäkään kasvaakseen. Olen vaihtanut jo kerran paikkaakin, mutta tämäkin vissiin liian viileä. (ei ole juurikaan kasvanut) Nyt aikoo kuitenkin kukkia. En ole huomannut, että olisi talvella paleltunut oksia, muttei jatka jalkojaankaan. Ensi vuonna kasvariin, jos se saadaan tehdyksi.
…on ainakin kaksi lajiketta yksi nimeltään Actinidia kolomikta ‘Dr. Szymanowski’ (samassa kasvissa niin emi kuin hedekukat) ja toinen on Actinidia kolomikta ‘Annikki’… molemmat tuottavat maukkaita hieman aikuisen miehen kynttä suurempia kiwihedelmiä (ei samanmakuisia kuin tavallinen kiwi!!)…jotka ovat todella hyviä! Siis kannataa istuttaa ihan senkin vuoksi… =O)) Molemmat olen saanut kasvamaan jo yli viisivuotta keskisuomessa kasvuvyöhyke IV… ja molemmat värjääntyvät lehdeltään valko-vihreä-vaaleanpunaisella ;O))
Mun kiinanlaikussani ei lue sanaakaan suomea, eikä muuta nimeä ole mainittu kuin Actinidia kolomikta. Ruotsinkielisestä tuoteselosteesta ymmärsin, että tämä yksilö ei kuki, eikä marjo. Eli ei siis taida hyödyttää toista istuttaa, marjojen toivossa. Tai siis, jos marjoja tahtoo, niin täytyisi istuttaa kaksi uutta kukkivaa köynnöstä?