Lakkipuu, Cladrastis kentukea

Ostin Järvenpäänpihapalvelusta muutama viikko sitten lakkipuun taimen. Puutarhakirjoissa on mainittu kestävyyden olevan II-aluelle (+ - mikroilmasto).

Joillain varmaankin kasvaa pihassaan lakkipuu,joten kertokaa kokemuksista kuinka on talvehtinut,onko ollut talvisuojausta, vai talvet sisällä, yms.

Minulla on lakkipii kasvanut pihalla Porvoon kupeessa 4 vuotta ilman minkäänlaista suojausta. Ekana talvena sai vähän kylmää, mutta muista selvinnyt loistavasti. Kasvaa loivassa rinteessä, savensekaisessa kylmässä maassa ja kylmässä paikassa.

Lakkipuu on elossa! Olin jo kerran aikeissa kiskaista sen ylös kun tyvi näytti niin järsityltä, mutta onneksi just sillä hetkellä en aiettani toteuttanut. Pitkämielisyys, laiskuus ja kaikki sen suuntainen on katsottava hyveiksi puutarhuroinnissa.

Helsingin Kaisaniemessä kasvaa monta lakkipuuta. Suurin on varmaan yli kymmenen metriä korkea. Se tekee siemeniä vuosittain kuten myös pienemmät lakkipuutkin.

jostain kun saisi C.k. ‘rosea’ lajikkeen itselleen ja/tai sen itsepölytteisiä siemeniä!!!

Kannattaa kysyä Kortesniemen taimistolta, hän tuo maahan ja kasvattaa Amerikan mantereen kestäviä puuvartisia kasvikantoja, ja tietää ainakin mistä tilata siemeniä. Tiedän myös, että Seinäjoen Nurmossa eräällä kotipuutarhurilla on ainakin tuota peruslajia, ja hän ostaa aika paljon Hannulta.

http://www.wakkanet.fi/~hikkori/

Mä ostin syksyn ALE:sta yhden lakkipuun, pitää kattoo kun kerkee, lukeeko lapussa lajikkeesta mitään.

Lapussa ei ole mainittu mitään lajiketta. Ilmeisesti tavallinen.

juu…kyllä vaan tuota normi Cladastrista joillakin paikoilla löytyy myynnissä! Se on vaan tuo vaaleanpunainen lajike kun olisi osuva tuolla pihassa!!! :O))

Mulla on Mustilasta tilatuista siemenistä kasvattamani pikkuiset lakkipuut talvehtineet nyt 2 vuotta avomaalla.

Tuoho 2011 jatkoa,puu on elossa. Mutta välillä talvi vieny osan ja välillä Pitkäkorvat vieneet sen talvella.

Lakkipuu kasvaa hienosti täällä jo kolmatta kesää… nyt vaan odotellaan kukintaikää! :slight_smile: