Onkos jollakulla kokemuksia lakritsin kasvattamisesta? Taidan laittaa kokeeksi pari siementä itämään jo nyt
"Lakritsikasvi on perusteellisimmin tutkittuja rohdoskasveja.
Kansanlääkinnässä sitä on käytetty yli 4000 vuotta limaa irroittavana ja yskänärsytystä lievittävänä aineena. Sitä on hyvin usein lisätty luonnontuotteisiin makeuttavana aineena. Se on ollut hyvin tärkeä perinteisessä kiinalaisessa lääketieteessä.
Lakritsikasvin tieteellinen nimi on Glycyrrhiza glabra L ja englanniksi Licorice root. Suomessa luontaislääkinnässä käytetään rohdosnimeä lakritsijuuri. Glycyrrhiza-sukuun kuuluu 18 lajia. Tärkein rohdokseksi käytetty laji on nimenmaan Glycyrrhiza glabra. Juuret ovat 5 cm paksut ja kuori sälöilevä, maku katkera ja kitkerä. Lakritsikasvia tulee myyntiin sekä luonnonvaraisista että puolivilleistä kasvustoista eri puolilta Eurooppaa ja Aasiaa.
Lakritsijuuressa on haihtuvaa öljyä, jossa on löydetty noin 80 ainesosaa. Sen juuressa on triterpeenisaponiineja (4-24%), pääasiassa glykyrritsiiniä ja sen johdannaisia (1-24%). Glykyrritsiini on noin 50-100 kertaa sokeria makeampaa. Lakritsijuuressa on myös flavonoideja, isoflavonoideja ja kalkoneita. Näihin ryhmiin kuuluvia yhdisteitä on tunnistettu noin 30.
Lisäksi lakritsijuuressa on amineihin kuuluvia ainesosia kuten asparagiinia, betaiinia, koliinia sekä polysakkareista arabinogalaktaaseja. Juuri sisältää myös soijasaponiineja, hartsia, kumeja ja vahaa."
Lisää tietoa täällä, josta tuo yllä oleva on lainattu.
Saako siemeniä näistä normaaleista paikoista, vai onko vaikeasti saatava? Minun pitää tänä keväänä löytää myös ananassalvia, jäi viime keväänä saamatta.
Edellisessä raraväxterin kimpassa tilasin.
Sitä näyttäis vieläkin siellä olevan: lakritsijuuren siemenet . Ananassalviaa en tuolta löytänyt.
Kasvatin Glycyrrhizan siemenestä ~10 vuotta sitten. Toista vuotta oli hengissä, mutta en muista mihin kuoli.
Voikos siitä tehdä jotain syötävää, joka maistuu lakulle?
Googlettamalla löytyy jos jotakin infoa, arveluttavaakin paljolti
Kuukkeli soimaan Viherpiiperö, pidä suodatin päällä
Miikos, minä olen vähän laiska kuukkelin käyttämisessä ;D
Kylvin viime keväänä, sain 2 tainta.
Kesän kasvoivat kasvarissa ja syksyllä toin sisään talvehtimaan n. 10-asteiseen ulkoeteiseen loisteputkivalon alle.
Kovasti ovat kasvussa jo
Juurta kait käytetään (jos raatsitaan).
Ei mene meillä pihalla talven yli, mutta tuntuu olevan helppo talvetettava.
Ainakin lakritsijuurta myydään ihan sellaisenaan kuivattuna luontaistuotekaupoissa (en tiedä onko Suomessa, en ole itse ostanut. Sveitsissä muinoin ystäväni osti) ja sitä voi pureskella ja se maistuu miedosti lakritsille.
Jotkut sanovat että se auttaa lopettamaan kynsien pureskelun. Siis että kynsien sijaan voi nakertaa sitä hyvänmakuista juurta.
Teehen se antaa myös hyvän maun. En ole tosin itse tehnyt mutta juonut kyllä sillä maustettua teetä.
Olipa minusta taas tosi apua mutta noin niinkuin osittaisia kokemuksia.
Lakritsijuurta on Suomessa kokeiltu kasvattaa laajemminkin, ja hyvin soveltui tähän ilmastoon. On talvenkestävä. Tuolta löytyy lisätietoa: http://www.mtt.fi/met/pdf/met42.pdf
Itse en ole sitä saanut kasvamaan, mutta eipä täällä savimaassa paljoa muutakaan kasva. Siemenet jouduin Ebay:stä tilaamaan, kun lähempää en löytänyt. Mutta eipä sen kokoisesta paketista paljoa postikuluja tule.
Mutta kannattaa todella kokeilla. Kyseessä on kuitenkin toiseksi tärkein lääkekasvi Kiinalaisen lääketieteen mukaan.
Hotsittais muka tilata lakritsakasvin siemeniä…kannattaakohan, vai ostaisko kaupasta vaan valmista jauhetta.
Nyt on lakun siemenet likoamassa. Jyrsin sit kesällä lakuntuskassa juuria
Oon tässä taas jonkin aikaa juonut kuumia yrttijuomia joita yrttiteeksikin kutsutaan vaikka teetä niissä ei olekaan yhtään. Infusion on nimitys enkuksi. Yhden valmistajan tuotteessa on aineksena mm. lakritsijuurta ja se antaa juomalle ihan erityisen, hyvän maun. Kattelin että jauhettua lakritsijuurta on myynnissä ainakin netin kautta kotimaisena tuotteena, pitää ehkä hommata ja yrittää jos sais aikaan oman hyvän makuisen sekoituksen.
Löytyisköhän sitä jostain taviskaupasta ettei tarttis tilata ja isoja postikuluja maksaa ?
Löytyykö joku jolla on jo kokemuksia lakritsijuuren käytöstä yrttijuomassa ? Hyviä vinkkejä kenties ?
Lakritsinjuuri tuo makeutta ja hyvää makua juomiin, mutta nostaa verenpainetta.
Duodecimissä asiasta.
.