Lamoherukka (pikkuherukka), Ribes glandulosum

Viime syksynä pihistämistäni siemenistä on luultavimmin pari itänyt! Pidin purkkia talven kylmässä tilassa ja siirsin sen yhdessä kärhön kanssa kesälaitumille muutama viikko sitten. Jännityksellä odotan, mitä tuleman pitää (ainakin se puska, josta pihistin marjat oli lamoava herukka, jonka marjat olivat hivenen mustankarvaiset, mutta oliko se jotain aivan muuta? Ainakin se kasvoi erikoiskasvipuutarhamyymälän pihalla)

Kuva ei ole ryöstöni kohteesta vaan lamoherukkapensaistosta Valkeisenlammen puistosta Kuopiosta.

Mustankarvaiset marjat? Minun lamoherukkani tekee muistini mukaan punaisia marjoja... (Saatan tosin muistaa väärinkin.) Lamoherukka on kiva peittopensas, joka leviää todella tehokkaasti pitkillä versoillaan, suosittelen lämpimästi.

Juu, marja oli punainen, mutta sen pinnassa oli joitakin mustia karvoja... Vähän niinkuin joillakin karviaisilla, mutta harvassa.

Ai siis tosiaan KARVAISET marjat, tajusin vähän väärinnaurua. Juu eipä ole tullut katsottua tarkemmin, olisivatko ne marjat olleet karvaisia; voivat vaikka ollakin.

Tämän näköisiä pikkuisia on jo neljä. Taimi ei ole keltainen vaan ylivaloittunut. (kivan karvaiset sirkkalehtien reunat!)

Miten hyvin lamoherukka peittää altaan valon? Tai siis onko se niin peittävä, että vaikeuttaa puuntaimien ja heinien kasvua?

Minua kiinnostaa tuo pensas oikein kovasti

Sand: tuota lamoherukkaa saat alkamaan jos huhuilet sitä kaipaavasi omalle plassillesi. on hyvä ja kiva kasvi siinä suhteessa jotta viihtyy meidänkin hulttiomaisessa hoivassa. eli en ole hoitanut mitenkään ja röyhyää valtoimenaan yli äyräitten. kauniskaunis syysväritys kaiken hoitovapauden lisäksi. joko kesänkynnyksellä teet vierailun meille tai laitan kustin polkemaan sinnesuuntaan ja omavaraisuus on taattu melkein 99% varmuudella . kaiken kasvuston peittävyyttä en osaa vannoa.

Tosi kiva juttu tietää tuo "toimitusvarmuus" Tytär on kovasti ihmetellyt, miten hänellä nuori lamoherukka pystyy kasvamaan "roikkurinteessä", missä suurten muurahaisinvaasioiden takia ei edes mitään luonnonkasvia ole pysynyt hengissä ja karike on ollut täysin kasviton tähän saakka. Hänelläkin kuitenkin maaperän kosteus on paljon paljon minun pihaani parempi, samoin kuin sinulla, Usva.

Mietiskelen ja selvittelen tässä vielä kesän alle valmiiksi lamoherukkaratkaisuni ja palaan sitten astialle. Jotenkin tähän saakka saamani tiedot vaikuttavat siltä, että lamoherukalla voisin ratkaista "ison kiven kulmaa" sekä etupihan altaan takasivua ja toivottavasti jopa pohjoiskulman ihmepenkkiprobleemiani.

Lamoherukka on todella kaunis maanpeittopensas ja se leviää jopa puolitoistametriseksi. Sen alta ei siis rikkakasvit saa valoa . Se käy yksinkertaisuudessaan monen kasvin rinnalle ja sen upea punainen syysväri luo alkusyksyyn kauniin väriläiskän. Minulla niitä odottaa purkissa kuusi kappaletta ja tarkoitus on istuttaa ne pylväspihlajien alle. Suosittelen kukkanen

Kahdesti olen etsiskellyt naapurikaupungin puutarhamyymälöistä lamoherukkaa, mutta ei-oota myytiinniin

Sand... jaa-jaa mutta kun täälläpäässä on jo luvattu sitä sulle varata. elä ainakaan sen tähen mäne euroja kauppaan kantamaan silmän isku .jos otat niin voinen vaikka vierailla tyttären kanssa siellä heppatilalla ja samalla nakkaan sulle puskan. ainoastaan puuttuu vierailuaika. lähdenkin tästä ottamaan sulle ruukkuun ja  juurtumaan sitä hyvää ja hillittömän heleppoo. nih  olen kesälomalla ja sinnepäinvierailu on vielä tämän suven osalta tekemäti...

Tervetuloa vaan usva meille takakontti notkollaan Etten olisi pois pihasta juuri silloin, niin ilmoittele vähän etukäteen. Varaudu kuitenkin siihen, että jotain Sinun on pakko ottaa paluukyytiin!

Miten lamoherukkaa voi lisätä? Sain nimittäin naapurin emännältä pari "oksaa" ja ei keksitty muuta kuin pukata ne suoraan maahan. Ei näy elonmerkkejä ei, ihan keltaiset ovat. Olisiko pitänyt juurruttaa ensin jossain vai miten? Naapurilla on sitä riittämiin, että saan varmaan lisääkin kun pyydän, mutta sitä ennen olisi kiva tietää että saa sitten säilymään hengissä.

Meillä on lamoavaa, keltakukkaista herukkaa ja sain sen juurtumaan niin että laitoin yhden oksan kaartumaan mullan kautta ja päälle pistin kiven painoksi. Parin kesän jälkeen siinä oli muhevat juuret ja katkaisin oksan lapiolla ja istutin.

Törttöilin kastelun kanssa ja se kuoli. Mutta se olisi voinut lähteä, jos olisin kastellut paremmin. Herukoita olen nähnyt juurtuneen muuallakin spontaanisti kun on vahingossa laitettu maahan jääneen oksan päälle katetta.

Nyt olen vihdoin saanut lamoherukoista puolet maahan.  Pylväspihlajan alle laitoin kolme lamoherukkaa ja ne tulee varmasti täyttämään alueen niin että joudun niitä vielä leikkaamaan. Mutta rehevä on kaunista, tosin tässä kuvassa rehevyys on vielä kaukana

Vielä lähikuva pienestä lamoherukasta. Huomaa sen kaunis väritys kukkanen

Hienon istutusalueen olet tehnyt lamoherukoille! hymy

Salamanteri, olen juurruttanut lamoherukkaa oksista kohtuullisella menestyksellä. Laitoin pistokkaat multaan ruukkuun, suojaksi katkaistun muovipullon (reijitetty muovipussikin käy). Muutaman viikon päästä otin muovipullon pois. Pidin pistokkaat varjossa. Juurtumiseen meni koko kesä.

Olisi pitänyt vielä äskeiseen lisätä, että liian haihduttamisen estäminen on juurruttamisessa olennaista. Eli jos tökkää pistokkaan suoraan multaan, voi sen muovipullon laittaa siihen myös suojaksi. Varjoisessa, kosteahkossa paikassa pistokas voinee juurtua ilman suojaakin?

Kun lehdet haihduttavat mutta juuria ei ole veden ottamiseen maasta, pistokas kuivuu.

Meilläpäin oli muuten myytävänä "peittoherukkaa", ribes laxiflorum. Minulle on vieläkin epäselvää, onko tuossa jotakin eroa "lamoherukkaan"...

Kuuluuko lamoherukan tehdä isot silmut näin alkukeväällä jo? Ostin kolme alkua viime syyskesällä ja istutin tonttini koilliskulmalle "tallauspenkkiin", missä multa on nurin käännettyä nurmen pintaa ja muuta jämää. Tuo paikka suli ensimmäisten joukossa lumesta vapaaksi, jos lamoherukka on arka kevätpakkasille, pitää ne kai siirtää.

Kun muistaisin, niin ottaisin ylipitkistä oksista jo pistokkaitakieli ulkoa

Kun luin uudelleen nämä lamoherukkakeskustelut, muistin Usvan luvanneen minulle alkujasilmän isku Mutta en ole huomannut ainakaan nyt keväällä Usvaa täällä, vai onko nimimerkki vaihtunut? Myös Huisaa olen kaipaillut.