(Kompostointi: Kompostorit)
Lämpökompostorille (kotitalouskompostori) ei ollut vielä omaa ketjuaan joten korjataan asia. Siirrän tähän alkuun pari asiaa koskevaa viestiä muualta.
(Kompostointi: Kompostorit)
Lämpökompostorille (kotitalouskompostori) ei ollut vielä omaa ketjuaan joten korjataan asia. Siirrän tähän alkuun pari asiaa koskevaa viestiä muualta.
Tehtiin miehen kanssa lämpökompostorille paikka. Nyt voi tehä kompostointi-ilmotuksen ja opetella tonkin kompostointitavan ![]()
Hieno komposti! Ja hyvä että siinä on soraa alla, pysyy alue siistinä. ![]()
Kiitos Henni
Pömpeli on betonilaattojen päällä. Oisin jättänyt silleen mut mun mies halusi laittaa siihen ton kumimaton vielä. Koska ei hirveesti mun silmää haittaa niin annoin luvan, yhteinen pihahan tää on. Soran alla on maanpeitekangas eli pysyy siistinä pitkään ja on helppo kitkeä jos tarvetta tulee.
Kuhan nyt vielä oppis käyttämään tota pömpeliä.
Oma kokemus lämpökompostorin tyhjennyksestä. Tuo tyhjennysluukku on minullakin tosi alhaalla ja jotta saisi sitä tavaraa ulos sotkematta luukun edustaa, teimme n15cm korkean pallin kompostori alle. Ite saan sellaisen laakean vadin/ astian siihen luukun edustalle keräämään tippuvaa irtotavarana. Korotusralli tehtiin ensimmäisen tyhjennysoperaatio jälkeen. Toki jotain pressuakin voi käyttää tyhjennysoperaatiossa. Kirjoitus nyt ei ole oikein juhannusaiheinen, mutta olkoon näin.![]()
Hyvä systeemi Juurikilla!
Juurikin vinkistä me korotettiin lämpökompostoria lisäämällä sen alle toinen kerros betonilaattoja. Löysin myös tyhjennyksen ajaksi maanpinnan suojaksi soveltuvan astian ( vanhan kaapin hylly).
Näkee sitten miten toimii ![]()
Tuo hyllyn laatikko on kätevä.
Näyttää toimivalta ratkaisulta. Ilmeisesti se suotonesteen poisto-aukko on kompostorisi taustapuolella. Jotkuthan antavat suotonesteen valua maahan. Itse käytän kaiken kertyneen suotonesteen lannoittamiseen suhteessa 1/10 kasteluveteen. Kompostoriinhan kertyy hyvin ravinnerikasta ainesta (hedelmien/vihannesten kuoret,kahvin/teen purut, kananmunan kuoret ym,ym) ja on luomua. Minulla suotonesteletku sijaitsee sivussa ja ohjaan sen nesteen kannelliseen astiaan ( = tyhjä muovinen n 3 ltr kanankakkarasia, kun en muuta keksinyt)Lisäyksenä vielä,ettei sitä suotonestettä niin kovin paljon tule. Siihen vaikuttaa tietenkin minkä verran laitat kompostikuviketta.
Suotonesteaukko on takana ihan kompostorin pohjan tasalla. Siihen kuuluu törpäke johon voi kiinnittää letkun. Törpäke on jo laitettu kiinni nesteaukkoon, oikeankokonen letku pitää vielä hommata. Laitetaan sen verran pitkä letku et saadaan neste johdettua aidan toiselle puolelle ja siellä kerättyä talteen.
Tosin ystävä jolla on vastaavanlainen Biolanin lämpökompostori (mun on Kekkilän) sanoi et se letku menee helposti tukkoon eikä hän sen takia kerää sitä nestettä vaan antaa vaan valua aukosta maahan.
Mulla on kompostorina sellainen edullinen “karvalakki-malli” Aerobin. On ajanut asiansa ja suotonesteen liikkumisen kanssa ei ole ollut ongelmia. Uskon,että nämä Biolanin/Kekkilän kompostorit ovat laadukkaita, niissä on paksumpi lämmöneristys. Etelässä tuskin sisällöt edes jäätyvät. Minulla lämpökomposti pamahtaa joulukuussa jäähän, mutta ei se mitään, kun myöh.syksyllä tyhjennän jonkin verran extraa talven tilatarvetta varten. Huhtikuun alussa alan sitten sulattelemaan. On olemassa erillisiä sähköllä toimivia komposti-lämmittimiäkin, mutta en ole hankkinut sellaista. Minun sulatus-karvalakki-versioni on täyttää pulloja ja/tai kanistereitä kiehuvalla vedellä ja laittaa ne kompostin päälle ja kansi kiinni. Se nopeuttaa laatikon sisällön sulamista.
Mulla on kaksi kompostoria, toiseen kerään talvella ja toiseen kesällä, nestettä en kerää, eipä sitä oo paljon näkymyt.
Talvella jäätyy mutta kun tulee kevät toimii taas.
Minulla on lämpökompostorin tyhjennykseen apuvälineenä pienen lumikolan muoviosa, kun sen aisat katkesi hitsauksesta ja ostettiin tilalle isompi kola.
Minulla on Biolanin ekokompostori. Ei se nyt kesälläkään ole lämmennyt +30 astetta kuumemmaksi. Aiemmin oli parhaimmillaan jopa +60 astetta.