Lamppuharja, Callistemon citrinus

Ei ole mikään kiire. Mitähän haluat vaihdokiksi? Euroja?

Olisiko kenelläkään kuvaa “täysikasvuisesta” lamppuharjasta? Olisi kiva nähdä, minkä näköinen kasvi noista pikku taimista kasvaa.

Googlella ainakin löytyy, ellei jollain omia kuvia.

Eurot ei kasva eikä ainakaan meillä lisäänny…Katsotaan sitten, jos saan tuon hurjan metsäprojektin luotsattua vähän pitemmälle. Hyvältä kyllä pikkuiset näyttää, ja nuo kaksi aikuistakin on viihtyneet vanhan talon viileydessä ihan hyvin!

Juu, harvemmin on nuo eurot lisääntyneet :smiley:

Mun Madeirankuvissa on kuva aika kaukaa, edellisen matkan kuvissa oli hyviä otoksia läheltä, mutta ovat paperilla!

Tässä lähikuva. Ovat siis Israelissa kuvattuja. Aika isoiksi kasvavat, jos hengissä pysyvät.

Nopsis, minkäs kokoisia siun vanhat lamppuharjat on? Ovatko kuinka vanhoja? Saankohan mä edes pidettyä hengissä…

Ja tässä niiden siemeniä.

Pystykasvuinen on 60-70cm ja riippaoksainen 30-40cm. Ei tunnu olevan kovin kronkeli, mutta vaatii aika paljon vettä, vaikka on kuivanoloinen kasvi. Toisen toin Madeiralta ja muistaakseni pystykasvuisen Korfulta. Vuosista on vaikea sanoa, tuppaa hukkumaan tässä iässä…

Kiitokset kuvista, Pirkko-Martta. Onpas hauskan näköinen kukinto!

Nuo pikkuiset kupit on täynnä pientä pölymäistä siementä!

Nopsis, kuinkas pikku harjat voivat? Saisikos kuvia heistä :smiley:

Minulla on nyt viilipurkillinen pikkuista lamppuharjaa, ja tuntuu ettei nuo edes suurene yhtään… millaisia kasvajia ne ovat?

Normaalilta vaikuttaa; alku on tooosi hidas.

Lamppuharja.silmän isku Tässä ulkona kasvavassa näkyy lehdet ja siemenet, joista Pirkkiksellä oli hirmuhyvä lähikuva.

Pulloharjalle on enemmän käyttöä ja se kapine onkin tutumpi. Öljylamppuja on ihan työkalun avulla putsattu ja kasviraasu nimetty.

Lähikuvaa, reipas on väri huulipunan sävyksi.

Ostin keväällä lamppuharjan saksasta, en tiedä sen lajiketta tarkemmin. Nyt se kuitenkin kellastuttaa lehtiään hirveästi, mitenköhän sen voisi yrittää pelastaa? Kukinnan jälkeen se alkoi ensin kasvattaa honteloita uusia oksia, mutta sitten nuo alut nuutuivat sieltä latvasta alkaen. Samalla vanhoja lehtiä alkoi putoilla kellastuneina pois.

Leikkasin ne lurpahtaneet latvat pois, mutta kasvi jatkaa lehtien pudottamista yhä, näyttää että suurin osa lehdistä on jo kellastunut :frowning: