ottaisin viljavuusnäytteen
Kiitos Kurppa vaivannäöstä ja annaw neuvosta. Mietin vaan, että jos en tunnista möhöjuurta. Voiko se olla noinkin lievän näköinen? Möhöjuuren kuvissa aina selvempiä muhkuroita ja palleroita. Tätä ongelmaa on siis ollut joitakin vuosia, joskus kasvoivat hyvinkin. Olisihan se varmaan hyvä ottaa viljavuusnäyte ja tutkituttaa. Koskaan ei ole ravinteita tutkittu. Mutta laiskaa puutarhuria jo ajatuskin laiskottaa ;)Kasvimaa on savimaata, johon ei ainakaan kahteenkymmeneenkolmeen vuoteen ole muuta lisätty kuin hevonpeeturvetta, kalkkia, hiekkaa ja nurmisilppua. Taidanpa tässä ensin vähän virvoitella muistia ja tietoja ravinteista ja niiden puutosoireista ainakin nyt boorin ja mangaanin osalta. Sen tiedän, että boorinpuutoksen pitäisi tehdä lantut hohkaisiksi ja ontonoloisiksi sisältä (jos nyt vaan muistan oikein), mutta sellainen ei ole lanttuja koskaan vaivannut. Nythän niihin ei edes tule mitään “sisää”
Niinpä, kaikkihan me olemme havainneet, miten tavattoman laiska Tuomipihlaja on . Mun lanttuni (kolme kappaletta) näyttävät suurin piirtein samalta tällä hetkellä, mutta oikeasti laiskana, enkä vain puheissa, en kyllä itse saa aikaan viljavuusnäytettä. Kaalit ja muut juurikkaat kasvavat melko mallikkaasti, mutta porkkanat ovat kalpeita, joten jotain vikaa täälläkin on. Sen toki arvasin etukäteen, koska maa nyt on jo silmällä nähden vähemmän hyvä. Jos vaan appiukko ottaa taas joskus pellostaan näytteitä, saa kyllä ottaa tuosta kasvimaapaikasta myös.
Heh, Kreeta-Eulaalia, mä olen ahkera laiska vai pitäisikö sanoa laiska ahkera . Kyllähän mä kitken kun vauhtiin pääsen, mutta mua saa potkaista tosi lujaa, että saisin tehtyä jotakin sellaista, jossa pitää olla oikeasti yhteyksissä maailmaan. Pelkäänpä pahoin, että viljavuustutkimus jää minulta tekemättä. Ehkäpä saisin ostettua merilevää ja leviteltyä sitä kasvimaalle syksyllä.
Mulle taas ei sovi mikään, missä pitää tehdä pienikin paperi työ. Lomakkeen täyttö ja postimerkin etsiminen on niin valtava työ, että lähden mieluummin tästä pariksi tunniksi pihatöihin. Voidaan tietysti toivoa, että saataisiin joku odottamaton sopivalla hetkellä ilmaantunut reipastuskohtaus.
Tämmösiä mötiköitä keräsin eilen muutaman ja laitoin soseeksi pakkaseen. Ekaa kertaa ikänä kokeilin ja hienosti kasvoivat. Vielä heinäkuussa näytti siltä, että niistä ei tule mitään, mutta elokuussa pullistuivat ihan silmissä! Painoa kyseisellä kaverilla oli reilu kilo.
Pidättekö te lantut koko kesän harson alla? Meillä oli harsot alkukesästä, mutta kun tuota kastelua täytyi niin useasti ja hartaasti harrastaa, loppui harso-into ja niinhän siinä kävi, että suurimman sadon sai ensin kirpat ja sitten kaalikärpäsen toukat, nyt ryöppäilen pientä kattilalista lanttukuutioita. No ehkä on hyvä, että muutkin sai osansa.
Minulla oli harso alkuun päällä, mutta keskikesällä otin sen pois. Kirpat söivät kovasti lehtiä, mutta lanttu kasvastti kovasti uutta lehteä ja satoa tuli kuten edellisestä kuvasta näkyy. Tosin turvauduin pari kertaa myös pyretriinisuihkutukseen taimien ollessa vielä pieniä.
Ei kai harso kastelua estä? Ainkaan sadettimella harsot eivät kastelua haittaa. Meillä lantuilla ja nauriksilla aina harsot koko kesän. Kirpat ja juurikärpäset eivät ole päässeet tihutöihinsä. Meillä sitten muuten vaan ei lanttu kasva niin kuin olen täällä jo aiemmin sepustanutkin. Tai en ole kyllä pitkään aikaan harson alle kurkistanut…jospa ne olisivatkin tänä kesänä pullistuneet.
Jospa kokeilisi lanttua.
"Kaikenlaiset maat kelpaavat myös savimaat, jos ne on ojitettu hyvin. Kuumassa ja kuivassa juurista tulee puisevia. Lisäksi harvennus ajoissa, ettei tule vain lehtiä. Myös valon puute häiritsee kehitystä. Siis aurinkoinen ja avoin kasvupaikka. Ei yli 25 astetta lämpöä. Savespitoinen maa suositeltua. Boorin puutteelle arka. Erikseen huolehdittava boorista. Jos haluaa isoja lanttuja, niin 5-6 kpl m2."
Ikävä juttu että juuri aiotulla kasvatuspläntillä on pohjavesi aika pinnassa. Aamuaurinkoa tulee ja ilta-aurinkoa, puut varjostavat etelästä. Lisäksi uusi harso pitää ostaa ja booria saada. Ilman sitä en edes yritä.
Maa-analyysiä turha tehdä. Tässä on niin kaikenlaista maata saatu aikaiseksi, että ei tule mitään. Jokainen neliö erilaista.
Heh, minä yritin viime kesänä ilman mitään erityistoimenpiteitä tönkkösavessa ja pari viestiä ylempänä onkin näkyvissä kuvan sadon yhdestä yksilöstä. Eikä ollut puisevia, vaikka kesä olikin kuuma ja kuiva ja aurinko paistoi koko päivän lanttuihin. Boori? mitä se on? Rohkeesti vaan siemenet keväällä multaan!
Milloin olette lantun kylväneet ? Kirjojen mukaan se pitäisi kylvää varhain, mutta kasvimaani on vielä liian märkä. Talikosta valui vesi, kun yritin kääntää maata. Siksipä suunnittelen esikasvatusta…
Esikasvatukseen ja itäneet taimet viileään. Lantuntaimia myydäänkin puutarhalla suoraan kylvölaatikostaja niistä voi jakaa tuppaina.
Ostin myös lantun siemeniä, östgöta merkkisiä. Muita ei tainnut olla.
Kävin juuri katsomaassa lanttu ja porkkanmaata. Ei hyvältä näytä. Liian märkää maata ei kai saisikaan käännellä ja yrittää muokata, mururakenteen takia kaiketi. En ole kokeillut lanttua aiemmin. Minulla saattaa olla tosi hyvä paikka, siksi kokeilen.
Luin seuraavaa, joku vanha ohje täältä pentistä, löytyi googlettamalla “lantun taimet”:
Kylvä toukokuussa 0,5- 1,5cm syvyyteen, kun lämpötila on yli 15 astetta. Jos haluat kasvattaa lantut nopeammin tai asut pohjoisessa voit kasvattaa taimet. Taimikasvatus vie runsaan kuukauden 15-20 asteen lämmössä. Älä istuta taimia liian aikaisin, kylmässä maassa esikasvatettu taimi alkaa kukkia.
Tämä paikka missä aion kasvattaa on kyllä kylmä pitkään. (Siksi se onkin ehkä hyvä, kun eivät ainakaan kärsi kuivuudesta ) Siksi en ala taimia kasvattamaan. Pitää laittaa muovi lämmittämään maata. Edelleen tosin puuttuu se ehjä harso.
En ole vielä edes käynyt vilkaisemassa kasvimaata. Ihan liian märkää vielä. Kyllä lanttu ehtii Etelä-Suomessa ihan hyvin toukokuun puolen välin paikkeilla kylvettynä.
Lantut kasvaa ihan mukavasti.
Elämäni ensimmäistä kertaa kasvatin lanttuja omalla pihalla, tähän saakka olen ne äitin luota hakenut valmiina. Hyvä tuuri ensikertalaiseksi. Isoin lanttu 2.3 kiloa.
Omat lantut onnistui jotenkin, on pieniä ja vähemmän pieniä. Huomasin että myös kaupassa on myynnissä pieniä lantuja. Lisäksi omat lantut eivät ole kauniin näköisiä alaosastaan. Maku ihan hyvä.
Oli varmaan liian märkä kasvupaikka. Ihme ettei ötököt syöneet kun ei ollut ehjää harsoa. Pari kertaa ruiskutin muuten vaan mäntysuopaliuoksella.
Yritin etsiä tästä ketjusta tietoa lantun kumppanuuskasvista kun kumppanuuskasviluettelossani ei mainita lanttua ollenkaan. Eipä ollut täälläkään mitään siitä asiasta. Onko kellään tietoa minkä kanssa kaalin voisi istuttaa samaan paikkaan ?
Kaipaan myös tietoa boorista - onko sitä saatavilla erillisenä lannoitusaineena vai miten sen saannin pystyy parhaiten varmistamaan ? En mitään analyysejä ala maasta tekemään joten lannoite on nyt se mitä etsin.
Muoks, kappas vaan minne asiasta kuukkelointi minut johti : penttiinpä tietysti . Asiasta on puhuttu täällä "Sadon onnistuminen ja säilyminen"-ketjussa ihan siellä alussa ja sainkin sieltä tosi hyvää tietoa, agrimarkettiin siis täytyy piipahtaa.
Vihannekset ja juurekset - Yleistä asiaa - Sadon onnistuminen ja säilyminen
http://wikikko.info/wiki/Kumppanuuskasvit
sattumalta olen samalla asialla:) auttaisko tuo linkki?