Lanttu (räätikkä, räätikäs), Brassica napus

Kiitos rooset, tuossa listassa se olikin. Lanttu ja punajuuri ne toisistaan tykkää :slight_smile: Olikos se punajuuri jolle myös boorin saanti oli tärkeää… menenpäs jatkamaan tutkimista.

Muoks: kyllä muistin oikein, eli lantulle, punajuurelle ja porkkanalleki erityisen tärkeä ravinne on boori.

Lisää potkua lannoituksella -artikkelikin löytyi tässä asioita tutkiskellessa.

Lantut ovat kyllä herkkiä boorin puutteelle, mutta ei se boorin puute varmaan hirveän yleistä ole. Se on hivenaine ja sitä käytetään pieniä määriä, isompina määrinä se on myrkky. Sitä ei nykyään saa kaupasta kuin valtavina säkkeinä ammattikäyttöön. Mulla sellainen säkki on ja en siis saa sitä monessakaan elämässä käytettyä. Antaisin siitä mielelläni, mutta lähettäminen tietysti äkkiä maksaa sen kuin sellainen säkkikin - ehkä, en tiedä, pitäis katsoa postin hinnastoa, jos vaikka kilon lähettäisi. Tai jos joskus ajelet ohi, niin poikkea hakemaan. Tai jos teilläpäin sitä jossain levitetään peltoon tai metsiin niin voisit pari kourallista pyytää.

Ostin sitä, koska en muuta keksinyt, mikä lanttujani voisi vaivata. Möhötautia niissä ei ole, vika on jotain muuta. Vika ilmeni, kun olimme lanttujakin viljelleet jo yli 15 vuotta ainoana lannoitteena hevonpee, jossa booria ei ilmeisesti juurikaan ole (lehmänlannassa saattaa olla paremmin booria, mulla on vähän sellainen mielikuva, mutta pitäis ottaa selkoa).

Lisäys: Nuu, onko sulla punajuuret kasvaneet hyvin? Jos ovat kasvaneet hyvin kokoa, niin sitten ei ainakaan suurta puutetta ole. Mulla myös punajuuriin on tullut samaa vikaa kuin lanttuihin, vaikka ei ihan yhtä pahasti.

Tuomipihlaja, harmi kun asut niin kaukana - ei tule ohi ajettua :slight_smile: En ole lanttua kasvattanut aiemmin koskaan, mutta nyt laitan tulemaan jättiläiskokoista lanttua (plus jättiporkkanaa + jättipunajuurta) ja haluan varmistaa tietysti parhaan kasvun. Luin että boorilisäys voi olla tarpeen savimailla, ja minullahan sellainen on, mitä nyt on lisätty hevosen- ja karjanlantaa sekä kalkittu puutarhakalkilla. Myös muistelen että jos maan ph on 7 luokkaa niin lanttu hyötyisi boorilisästä. Tuota en nyt muista mistä luin, mutta noin muistelen.

Niin, normipunajuuret ovat olleet pieniä rimpuloita mutta lasken sen kyllä ihan liian vähän kastelun piikkiin.

Juu,  jättikasvatus onkin tietty vähän eri juttu, kaikki fiilaus on tehtävä, mitä voi 

Muistelin, että käyt joskus Espoossa, sehän olis tästä ohi, ainakin suunnilleen.  Mutta kuinkas  suurella alalla viljelet näitä jättilanttuja, -porkkanoita ja -punajuuria? Mietin, että kuinka suuren alan lannoituksesta on kyse. Et taida sitä kovin paljoa tarvita. Mietitäänpä vielä sitä lähettämistä!  

Silloin kun lannoitin boorilla, niin laskeskelin sitä määrää ja päädyin laittamaan litran kasvimaamme yhdelle lohkolle, mikä oli hieman enemmän kuin suositus. Boorilannoitus tehdään muistaakseni vain viiden vuoden välein. 

Meillä on ollut yksivuotinen palsta yhdeksän vuotta, ja olemme aina kasvattaneet lanttua ja punajuurta paljon, yleensä lanttua huonolla menestyksellä, mutta aina vaan jaksetaan yrittää. Punajuuret eivät pitkään aikaan ole jaksaneet kasvaa. Muutama vuosi sitten kyllä tuli jättipunajuuria, mutta sen jälkeen semmoisia kolmensentin halkaisijaltaan. Paljon olen etsinyt tietoa punajuuren ja lantun kasvatuksesta, mutta ei vaan onnistu. Olisikohan meilläkin boorin puutetta?

Monivuotisella palstalla lantut kasvoivat hyvin viime kesänä. Punajuuria oli vain yksivuotisella palstalla ja ihan surkeaa oli.

Viljelykiertoa harrastetaan, mitä nyt aarin palstalla voi.

Voisin Tuomipihlaja ostaa sinulta booria jos vain sopii. Maksan kyllä melkein ihan vaan mitä pyydät.

Toisaalta, onko järkevää mututuntumalla booria peltoon laittaa, jos vika on jossain muussa…

Jos lasken yhteen kolmen eri alueen (penkin tai vastaavan) koon niin kokonaiskoko olisi ehkä pituus 10 m. ja leveys max. 10 m. Yksi penkki on jo tehty ja istutettu, 2 vielä odottaa tekemistään.

Tuo oli hyvä pointti tuo että boorilannoitus tehdään noin harvoin. Se on hyvä tietää istutusalueita suunnitellessa.

Siankärsämö, en rupea booria myymään, mutta antaa voin pieniä määriä. Jos on asiaa tänne päin, tule ihmeessä hakemaan. Jos ei mitään kulkua ole niin mietitään sitten sitä lähettämistä. Pistä mulle yksäriä.

Laiska kun olen lähettelemään, niin useammille en rupea lähettelemään, mutta minulta saa kyllä tulla pienen määrän booria hakemaan.

Kuvittelisin myös että boorilannoitus ei vaikuta kovin nopeasti. Se on sellaista raetta.

Nuu, laitan sulle yksärin.

Kiva Tuomipihlaja, jatketaan juttua silleen :slight_smile:

Boorinpuute on yleistä ainakin kaskimailla. Se näkyy puiden latvoista, kuusista tulee monilatvaisia. Sitten kun metsä saa hivenainelannoitetta niin latva löytyy taas.

Jos se boori mistä nyt on ollut puhe on yaran 35:n kilon booriravinnepakkaus (joka muuten käy luomuun), niin sen annostus on ohjeen mukaan 20-160 kg hehtaarille. Eli 200-1600 grammaa aarille.

Mutta sitä on käsittääkseni ainakin ennen myyty paljon ärtsympänäkin, jolloin annos on ollut vielä paljon vähemmän. Vahinkoja nähtävästi tuli helpommin puhtaalla boorilla, pilkkuvirheen myötä paloi koko kasvusto.

Juuri noiden samojen annostusohjeiden mukaan olen laskeskellut omat boorilannoitteeni. Haitari on aika leveä, 1600 g on kahdeksankertaa 200 g. Kyllä kai solubooria myydään vieläkin, eikös se ole vahvempaa?

Kiitos tuosta tiedosta, että boorin puute voi aiheuttaa kuusissa monilatvaisuutta. Osaisitkos Pekkao kertoa, mitkä muut seikat voi tuota monilatvaisuutta kuusissa aiheuttaa? Meillä on monilatvaisia kuusia myös.

En muista muita syitä kuulleeni, mutta varmaan niitä on. Sen hivenainelannoituksen tehon olen kyllä nähnyt ihan omassa metässä. Metsänhoitoyhdistys järjesti helikopterilla tapahtuneen levityksen, enkä ehkä kuullutkaan mitä kaikkea ne pudotteli. Hivenaineita kuitenkin pelkästään. Hyvin tehosi.

Tuttu savolaisisäntä sanoi että ilman booria “ei tuu terree”. Taitaa koskea monenlaisia kasveja kuusista vihanneksiin.

Mun piti ihan ruveta miettimään tuota hivenainepuolta, jonka oon ihan unohtanut. Aiemmin sai hivenainelannoitetta ostaa sellaisissa pikku pahvilaatikoissa, oisko ollut 1-2 kiloa. Kun pelkäsin yliannostusta tai muuta osaamattomuuttani, syötin sitä kompostin kautta, aattelin, että eiköhän siitä leviä, kunhan käännetään kasvimaalle. Varmaan levisikin, ainakaan koskaan en nähnyt kasvuvirheitä, joita vois kuvitella puutostaudeiksi. Nyt en ole vuosikausiin nähnyt hivenainelannoitetta pikkupakkauksissa eli tää puoli on jäänyt hoitamatta, mitä nyt leivinuunin ja kiukaan tuhkat levitetään kasvimaalle. Monet kasvit tykkää tuhkasta ihan kasvuaikaan ja varmaan sen hivenaineetkin leviää viljelykierron myötä. Lantut kasvaa ihan nätisti, punajuuresta ja perunasta olen luopunut, kun torilta saa hyviä - mutta olis silti kiva tietää, saako hivenaineita kotitarvepakkauksina, vai onks ne ihan ammattiviljelijöille? Joskus tuntuu, että kaikki katoaa kaupoista. 

Minä olen kanssa booria laittanut ainakin yhden kerran mutta siitä on aikaa,silloin myytiin pienissä pahvipakkauksissa,oisko ollut peräti vain puolenkilon kokoisia pakkauksia.Jauheena oli ja hyvin vähän piti laittaa.

Nykyisin en lanttua kasvata.

kaivoin tämmöisen vanhan juttuni esiin->
"mai-lee (5945 kpl) tiistai, 21. helmikuuta 2006 - klo 18. 34
- eikö sitäkään enää ole pikkupaketeissa? minä ostin hivenaineseospussin (1 kg) cembran loppuunmyynnistä, silloin kun plantagen vauhdilla helsinkiä valloitti. riittänee loppuikäni.
erillistä booria (ja muita hiveniä) sai vielä 80-luvulla, ostin itsekin yhdessä naapurini kanssa sen pikkupaketin. sitten myynti lopetettiin, kun kuulemma kaikista ohjeista huolimatta niitä holvattiin maahan liian kanssa."

tuossa samassa yhteydessä minulle yritettiin opettaa hivenien oikeata varovaista käyttöä. niin arka olin ja olen edelleen, että samoin kuin araminta ripsottelen sitä vain kompostiin keräysvaiheessa. sieltä sitten levitköön pihalle. ei varmaan oikeaoppisesti mutta tarpeeksi hyvin.
ylimäärästä boori- tai muutakaan hivenainelisää ei kai edes tarvita kuin luomuvljelyssä. yaran y:t sun muut sisältävät niitä.

tuosta kilon pussukan ostamisesta on muuten yli kymmenen vuotta (plantagen osti cembran v 2002) ja yli puolet on edelleen jäljellä. mahtavatkohan jämät jäädä perikunnan ongelmaksi?

Juu, ei saa enää pienpakkauksia, pienin booriannos on 35 kg. Hivenaineseosta on erittäin vaikea saada edes sitä säkkiä (40 kg), vaan pitäis ostaa lavallinen. Viime keväänä Turun Agrimarketissa taisi olla sellainen säkki, mutta eivät suostuneet kuljettamaan sitä minua lähempään agrimarkettiin tai rahtina matkahuollon kautta. Porvoon Agrimarketin kautta eivät suostuneet mulle myymään hivenaineseosta, jos en osta koko lavallista (olikohan se nyt ainakin 10 säkillistä?).

Tuhkastahan noita hiveniä saa pikkuhiljaa, jos tuhkaa käyttää säännöllisesti, mutta isompaa puutetta ei tietysti äkkiseltään pysty korjaamaan, koska silloin vetäisi liian emäksiseksi.

y-lannoksissa ne tosiaan tulevat mukana, mutta määrät on tietysti niin pieniä, että ei niilläkään varsinaista puutetta pysty korjaamaan, kun pääravinteita tulis suhteessa ihan liikaa. (Enkä jokatapauksessakaan käytä y-lannoksia, luomuilen).

Jaa, pitäisiköhän tässä nyt sitten siirtyä y-lannoitetta käyttämään taas… Muutenkin meillä on lannoitus ollut aika varovaista kun siitäkin niin kauheasti aina varoitellaan että helposti tulee laitettua liikaa. Kun yksivuotisella on aina jääneet naatit sun muut pellolle ja syksyllä on maa aina käännetty kaupungin puolesta niin jotain ravinteita sinne pellolle on jäänyt.

Kanankakkaa ollaan siis maltilla käytetty ja kalkkia. Niin ja hevonpeetä satunnaisesti kun on ollut saatavilla ja nokkoskäytettä ja vähän jotain luonnonlannoiterakeita.

Nythän meillä on komposti ja sen kanssa onkin mielenkiintoista touhuta. Pellon sydän se on. Oikeastaan kaikkein parasta monivuotisella palstalla on se että voi pitää kompostia. 

Mutta nyt meni ohi aiheen. Siis olisiko lantun ja punajuuren kasvatuksessa parasta käyttää y-lannoitetta? Tuhkaa ei ole saatavissa.

Lanttu 1,6 kg

kuva

Vähän jotain röpelöä pinnassa, mutta sisus hyvä. Laji onpi Marian Hyötykasviyhdistykseltä ja näköjään tuottoisa kun viime kesänäkin saatiin isoja ja hyviä lanttuja.

Kylvin yhden metrisen rivin lanttua vesivanerikehikkoon punajuurten viereen, laitoin harson päälle heti. Tämän kevään vitsaus, tuuli, ravisteli harsoa niin että kului rikki vanerin reunaa vasten. Keräsin harson roskiin ja kirpat muutti lantun lehtiin. Tein omakeksimää karkotetta, varmaan vuodeksi seisomaan jäänyttä portviiniä ja chilipilveria viikoksi muhimaan, suodatinpussin läpi siivilöinti (yöksi jätin valumaan) ja vedellä lantratessa laitoin vielä pari tippaa fairya sekaan. Ruiskupullolla suhistelin lanttujen päälle. Ei kaikki kirpat lähteneet, suurin osa kyllä. Mie en ees tykkää lantusta, paitsi joskus järsin raakana. Ja pistän mie uunijuureksiin ja keittoihin, varsinkin kun mies tykkää. 

Minula on 4 jättilantun tainta kasvamassa, harson alla nekin. Onneks on vielä harso pysynyt kasassa, ei ollut sitä höttö-merkkiä luojan kiitos :slight_smile: