Kiitoksii tytöt! miepä alan hommiin…
Mulla on turhan varhain kylvettyjä ruusupapuja ruukussa. Yleensä pistelen ne suoraan maahan, mutta eivät nekään täällä aina kerkiä kukkaan. Onko kukaan latvonut papujaan? Mitä siitä seuraa? En nimittäin pärjää noiden roikalehien kanssa enää. Toki voin kylvää ne vielä moneen kertaan uudelleenkin.
No, latvoin sitten osan ruusupavuista, yhden kokeeksi jo perjantaina. Ja nyt jo heräilevät silmut lehtihangoissa.

Verenpisara talvehti ja on nyt reilut 10 cm korkea. Teki joulukuussa puolet pienempänä jo 2 nuppua ja ilman lisävaloa. Ne tietty putosi, mutta nyt on pakko yrittää edes saada tämä selviämään kesällä kukkaan. Mistäköhän kohtaa olisi järkevin latvoa, vai onko vielä liian aikaista? Ja laitanko sen latvan heti samaan purkkiin heti vai pitääkö juurruttaa vesilasissa? Jos joku viisaampi ehtii ja viitsii vastata, niin olisin taas hyvin kiitollinen. ![]()
Viisaudesta en tiedä, mutta mie latvoisin niin että kolme lehtiparia jäisi emokasviin ja leikatusta alimmat lehdet pois ja kosteaan multaan.
Katkaise latva terävällä veitsellä hieman vinottain lehtien alta.
Kiitos!! Olet turhan vaatimaton! Lähden teroittamaan veitsen… ![]()
Tyhmältä taas kysymys: kun en ymmärrä kun tuossa ekalla sivulla oliko kurppa neuvonut kuvan kanssa latvontaa. niin siinä neuvottiin katkaisemaan ihan lehtiparin alta? Mutta eikö tällöin jää siihen emokasviin “tappi” kun olen käsittänyt että ns. kasvupiste tarkoittaa sitä kohtaa josta lehtipari kasvaa?
Tai siis äsken katsoin uusiksi kuvaa niin taisinkin itse tajuta “jujun”. Mutta siis jos otetaan pistokkaita niin en vieläkään ole selvillä katkaisenko jonkun lehtiparin juuri alapuolelta vai yläpuolelta??
Ilmeisesti alapuolelta, ja sitten otan ne alimmat lehdet vaan pois ennen kuin laitan multaan tai vesilasiin,onko siis näin? kasvattaako kasvi siis tästä “kasvupisteestä” juuria mullan alla vai?
ainakin ammatikasvatuksessa latvominen suoritetaan hiukan lehtiparin yläpuolelta! Ei jää tuota’tappia’ johon taudinaiheuttajat voivat pesiytyä! Varottava on tietyst ettei lato liian läheltä oksahanga silmuja… etteivät vahingoitu!!
Tumpeloinen ja Bluedreams taitavat miettiä vähän eri kannalta asiaa. Tumpeloinen miettii juurrutettavaa pistokasta ja Blue taas asiaa latvottavan kasvin kannalla.
Eikös juurruttaminen mene noin kuten Tumpeloinen kirjoittaa (niin olen itse tehnyt) ja latvottaessa puolestaa kasviin ei jätetä ‘tikkua’ ilman lehtiä vaan nimenomaan katkaistaan lehtien yläpuolelta.
Molemmat oikein vai kuin?
Eli viisainta pätkästä kasvi lehtiparin yläpuolelta, ja kun sen latvan laittaa pistokkaaksi, katkaisee pois sen varrenpätkän, joka on lehtiparin alla. Ja poistaa ylälehdet.
totta kaiajattelin sitä nimenomaan LATVONNAN kannalta… kun ‘foorumin’ nimenä on latvominen…??! :O)
Kiitos paljon! täältä saa aina mahdottoman hyviä vastauksia.
Yksi vielä…tämä ei nyt oikein tähän välttämättä kuulu mutta jos joku teistä vielä viitsisi vastata. Eli -nimeä en tiedä-, kuuluu äitini kysymyksiin.
Hänen on määrä katkaista melkein kattoon asti ulottuva jokin “puuvartinen” kukka. Jonka katkaistun osan hän myös haluaa istuttaa uudelleen ja säilyttää myös katkottavan vanhan. Ja hän kysyi minulta että mistä katkaisen. Nyt siis teidän ohjeiden mukaan käsken häntä katkaisemaan jonkun “lehtiparin” yläpuolelta n. 1cm? ettei jää “tappia”. Sitten tämä irtilähtenyt osa: niin otetaanko tästä alalehtipari pois,
mutta kysymys nyt kuuluu:
miten syvään istuttaa tämän uuden kasvin. Eli olen aina ihmetellyt, mitä virkaa on sillä että otetaan pois alin lehtipari? voisiko joku viisaampi taas valaista? eli siis käskenkö häntä istuttamaan uuden kasvin niin että tämä entinen “alalehtiparikohta” jää mullan alle? (eli onko siinä juurten uusi “kasvupiste”) vai onko sillä alalehtien katkaisulla vain jokin muu merkitys? eli siinä tapauksessa tämä “alalehtiparikohta” voi jäädä mullan yllekin ettei ole väliä?
Toivottavasti joku fiksu taas auttaa.
alin/alimmat lehtiparit poistetaan ykeensä siksi, että kyseiset lehdet pääsääntöisesti kuihtuvat/kuolevat ja helposti kuihtuvat ja tulevat siten alttiiksi taudinaiheuttajille (sienet & bakteerit joita löytyy mullassa) ja siten saattavat aiheuttaa pistokkaan kuoleman! Lisäksi lehtiä poistetaan myös haihtumisen vähentämiseksi, jotta pistokas näin ‘säästää’ niukkaa kosteutta… niin että ehtii kasvattaa juuret joilla saa tarvitsemaansa lisä vettä ja ravinteita jatko kasvua varten!! Tuo latva on hyvä katkaista tuon lehtiparin/-nivelen alta, sillä juuria yleensä tulee parhaiten tuohon kohti ja se alla oleva ‘tappi’ myös usein helposti ottaa sienitauteja itseensä >>> ja saattaa mädättaa nopeasti koko pistokkaan!! Puhtaus on siis yksinkertaisesti puoil ruokaa tässäkin!!
kiitos! ![]()
Sain talvetettua jalohortensian ja runkoruusun. Siirsin ne muutama viikko sitten varastoon, jossa noin 15 astetta lämpöa ja laitoin hiukan lisävaloa niille. Kovasti ovat lähteneet kasvamaan.
Pitääkö näitä nyt leikellä tai latvoa jotenkin vai annanko kasvaa vaan?

Kuolleet/kuivuvat oksanpätkät poistan aina. Näin noihin ei pesiydy taudinaiheuttajia. Runkoruususta poistan edellisen vuoden kukkia kantaneet oksien kärjet ensimmäisen sellaisen silmun yläpuolelta, joka kykenee tuottamaan uuden VAHVAkasvuisen oksan. Tuollainen oksa kykenee tuottamaan vahvav ja kukkivan oksan!! Tämän lisäksi samalla voin ohjata kasvia kasvamaan vahvan ja ilmavan pensaan!!
Kiitos bluedreams neuvoista!
olen nyt latvonut keisarinelämänlankaa, kun taisin laittaa liian aikaisin ne multaan. osa on lähtenyt hyvin, en siis juurruta vedessä vaan tökkään suoraan multaan. jos laitan eri purkkiin niin sitten muovipussi päälle, mutta jos emokasvin alle, niin sitä en peitä. petuniat ovat pikkusia, mutta ajattelin niitäkin latvoa. viime vuonna sain pelastettua latvomalla, kun meni koko istutuspurkki nurin niskoin. latvoin niitä vielä kun olin istuttanut ne jo ulos. yllättävän hyvin lähtivät kasvuun. tällä kertaa kylvin kahta väriä, joista vain vaaleanpunainen näyttää lähteneen hyvin liikkeelle. tummanpunaisia tulee vain pari-kolme tainta. eli jahka tuosta tukevoituu, niin latvon sitten nekin.