Latvominen

Kasvit voidaan latvoa niin, että katkaistaan vaan kasvupiste jolloin kasvi lähtee haaromaan lehtihangoista.

Tai niin, että leikataan vähän alempaa,  jolloin latva voidaan juurruttaa kosteassa mullassa uudeksi kasviksi.

Esim. amppelikasvit (kuvassa Surfinia Petunia) kannattaa latvoa ainakin kolmesti niin tulee tuuheat taimet jotka kasvavat hyvin joka suntaan. Näissäkin voi latvat hyvin juurruttaa uusiksi kasveiksi.

Kiitos Kurpitsa hyvin selkeistä ohjeista, juuri tällainen opastus on monellekkin aloittelijalle ja miksi ei muillekkin tarpeen. Itselleni kyseinen asia olikin jo tuttua, muttei aina ole ollut minullekkaan.

Hyvä ihme kuitennii, Kurpitsa, miten tuo opastuksesi oli minulle tärkeä! Olen aina sanonut olevani tosi huono leikkaamaan mitään, en vissiin koskaan ole esim. latvonut taimia, koska olen aina ollut siinä uskossa, että taimi pitää panna poikki jostain hyvin alhaalta 8|

Päteekö tuo latvan ärsytyksestä syntyvä lisäkasvu lehtihangoissa myös puuvartisiin? Niiden leikkuussa olen vielä huonompi.

Kyllä minusta pätee. Viisaammat voi korjata:)

Latvapistokkaat voi ottaa myös perennoista. Puuvartisemmista kannattaa valita ihan uutta kasvua olevat.

Kiitos, Kurpitsa, ihanista, selkeistä neuvoista. Ensimmäistä kertaa kun on taimia kasvattamassa, puuttuu ihan perustiedotkin eikä niitä mistään kirjoista löydy.  Kiitos!

Kiitos tästäkin, tämä oli hyvä neuvo kun aina olen ollut itse epävarma että mistä kojdin se pitikään leikata, nyt käyn jatkossa varmistamassa täältä hymy

Kiitos neuvoistahymy

Ne tulivat tosi tarpeeseen, ensimmäisiä kertoja myös koitan jotain itse kasvatella!

Jos joku on ihmetelyt mitä tarkoittaa kun puhun kolmasti latvomisesta, niin laitan tähän vähän huonon kuvan ja eikä parhaat mahdolliset ole mallitkaan.

1. Latva katkaistaan.

2 Katkaistun taimen lehtihankoihin kasvaa sivuhaarat, joiden latva katkaistaan.

3. Kuten edellä. Jos haluat käyttää latvat pistokastaimiksi, niin anna niiden kasvaa hieman pidemmiksi.

Kiitos Kurpitsa! hyvät on lisäämisohjeet.. Tämä tyhmä kysymys on kenties väärällä palstalla, mutta latvotaanko yleensä kaikkia taimia esim. voiko/pitääkö Maurinmalvan taimia latvoa tai entäs Auringonkukan? 

Ei kaikkia. Maurinmalvasta tulee parempi latvottuna. Auringonkukkaa en ole latvonut, enkä myöskään Pelargonioita (niihin ammattikasvattajat käytää korrenvahvistajaa jotta pysyisivät matalakasvuisina), Samettikukkia, Ahkeralisoja, tavallisia Petunioita.  Lisätkää muut mitä tulee mieleen.

Salkoruusussa vasta sirkkalehdet + yksi pari "tavallisia lehtiä". Vielä vissiin odotellaan latvomisen kanssa? Vai latvotaanko edes?

Huhhuh. On tämä taimikasvatus niin rankkaa. Eilen lueskelin vanhaa puutarhalehteä ja siinä sanottiin, että varsinkin hajuherne kannattaa jo alun alkaen kylvää omaan purkkiin, kun on niin herkkähipiäinen (= -juurinen), että huonosti kestää koulimista. Arvatkaa, kellä nimenomaan hajuherneet ovat esikasvatuksessa about 3 siementä/cm2?

Minttumeirami, ei ehkä salkoruusua kannattaisi latvoa, sen kasvutapahan ei ole pensasmainen. Meinasitko saada kukkaan jo ekana kesänä, kun nyt jo olet kylvänyt?

Ok. En latvo . Toivoisin että kukkisi jo ekana kesänä, siksi esikasvattelen. Jos ei kuki, niin sitten on vain odoteltava seuraavaan kesään...

Luulisin myös, ettei salkoruusua latvota. Omani kukkivat viime kesänä kauniisti, kun ajoissa laitoin siemenistä tulemaan. Nyt uusi satsi tulossa, niin saadaan kukkaloistoa (toivottavasti) tänäkin kesänä.

Salkoruusua EI latvota. Se kasvattaa lehtiruusukkeen, jonka keskeltä aikanaan lähtee kukkavarsi.

Kannaattaako kelloköynnöstä tai japaninhumalaa latvoa vai tekeekö ne haaroja ihan ilman?

Vähän riippuu kasvuolosuhteista tuo haarominen. Miun ainakin on pakko latvoa sen takia että muuten olen lirissä niiden kanssa. Kasvavat sellaista vauhtia ja ovat joka paikassa kiinni.

No eihän se teksti tullutkaan mukaan, yritän uudelleen.

Minulla on terhakoita amppelitomaatteja jotka kasvavat vain ylöspäin, kysyisinkin nyt että olisiko ne aika latvoa niin rupeaisivatko ne sitten kasvamaan alaspäin ??? ovat noin.15-20 cm korkeita.