Ei ole kokemusta sellaisista amppelitomaatti lajikkeista. Kahta lajiketta olen itse kasvattanut ja molemmat on ihan pientä haaroittuvaa "pensasta" muistuttavaa kasvustoa. Kokeile yhdestä.
Latvotaanko asterit? Minulla on tuntemattomia astereita kasvamassa, tarkempaa tietoa väristä tai mistään muustakaan ei ole.
En ole niitä koskaan latvonut. Kertokaa muut kokemuksianne.
Entäs lumihiutale? Latvotaanko sitä?
Ainakin kolmasti. Itse olen napsinut latvoja koko kesän ja aina törkkinyt katkotut latvat sinne multaan.
Katso vähän takaisin päin, tämän saman otsikon alla on huono kuva juuri Lumihiutaleen latvomisesta.
Astereita mie en oo koskaan latvonut. Ne tuuhenee kyllä ihan itestään.
Tai siis ainakin näin mulla
Tämähän melkein vaatii testausta!
Eli latvon osan ja katsotaan mikä on ero verrokkiryhmään. Kuvaraportaasia pukkaa kesemmällä...
Naps toimii juuri niinkuin nimimerkkinsä ennustaa ;o)
Siitähän se tuo nimimerkki tulikin, liian innokkaasti napsuttelin pensassaksia ja sitten pitikin jo alkaa etsiä tietoa...
Kuinka toimin Oppineidenkukan taimien kanssa, kasvatin siemenestä, joissa on viidennet lehtiparit tulleet. Voinko latvoa niitä ? Kiitos vastauksistanne, olen niiden kanssa aivan hukassa .
Taidan ottaa valmiiksi mullattuja astioita kasvarista sisälle sulamaan, että voi niihin laittaa pistokkaita juurtumaan. Ainakin pelargoneista ja verenpisaroista meinaan joitain jo latvoa.
Nostanpa tämän(kin) ajankohtaisen aiheen näkyviin. Sivun alussa on ohjeita latvomisista.
Kiitos Kurpitsa, olipas siinä selkeät ja hyvät ohjeet. Juuri tälläisiä rautalankamalleja aloittelijana kaipaan
Kiitos myös minun puolestani. Olen ollut kovasti arka latvomaan yhtään mitään lukuunottamatta basilikaa, josta saa niin paljon tuuheamman.
Tuolta kauempaa jäin vielä pohtimaan: latvotaanko myös tomaatintaimia? Entä chilejä?
Ei tomaattia, chilejä voi kyllä latvoa.
Runkotomaateista poistetaan varkaat, joista voi juurruttaa alkukesästä uusia taimia.
Tosin Seemnemaailmassa muutamia lajikkeita neuvotaan kasvattamaan 2- tai 3-runkoisena.
Pelargoniviisaat neuvokaa hieman. Pelakuut ovat kohta valmiita pistokaslisäykseen, mutta minkä kokoisia pistokkaita on paras leikellä. Tyhmä kysymys vielä; pitääkö koko pistokkaan olla uutta kasvua?
En ole tässä asiantuntija, mutta itse olen leikannut sellaiset aika pienet joissa on pari lehteä. Leikataan veitsellä vinosti lehden alta ja kosteaan multaan, ei muovia päälle. Luulisin, että uutta kasvua olevat juurtuvat paremmin kun puutunut varsi, mutta ei ole tietoa, luuloa vaan:)
kysynpi teiltä, oi latvontaviisaat! latvonko ananaskirsikkaa ja laventelia? laventelista kysyn siksi, että näyttävät lisävalosta huolimatta melko hujopeilta. Kuoleeko tuo jos latvon, tai yleensäkin perennat?
latvojat, huhuu!