Latvominen

En ole kumpaakaan latvonut, mutta ei perennat siitä ainakaan huonoa tykkää, kunhan ei latvo sirkkalehtivaiheessa:)

kiitospa sulle, kurpitsa!naurua

Kyllä mun laventelit on täysikasvuisinakin olleet vähän sellaisia risuisia hujoppeja, en tosin ole koskaan tullut ajatelleeksikaan, että niistä saisi jollain konstilla tuuheampia. Olen istuttanut vaan tiheämpään, niin näyttää komiammalta. naurua

latvoin jo!

Kertokaapa vielä jonkinlainen nyrkkisääntö monenko lehtiparin ilmestyttyä voidaan latvoa?

Itse ajattelin napsaista chilejä, niissä on nyt 4-5 lehtiparia.

Hömm - miksi? En ole kyllä ikinä chilejä latvonut, paitsi viime vuonna yhden vahingossa, ja se jäi matalaksi kääpiöksi. Harmitti.

No kun ne on aikamoisia hujoppeja ja ajattelin että jos ne saisi latvomalla tuuheammiksi. Ovat ruikuiloita, ja osa on kääntynyt kasvamaan ruukun pintaa pitkin.

Kannattaisikohan ne sitten ennemminkin istuttaa reilusti syvempään? Ovat vielä niissä pienissä vihreissä ruukuissa mutta maitopurkit odottavat jo.

Ostin mustasilmäsusannaa ja palavaa rakkautta siemeninä. Kannattaako ne latvoa tuuheamman kasvuston saamiseksi? Entäs leijonankita? Sekun tahtoo olla aina vähän sellanen venkula ja vääntyilee minne tahtoo.

Samettikukkia en ole koskaan latvonut ja hyvästi ovat rehevöityneet.

Jos on useampi taimen yhtä sorttia, kannattaa tuota latvomista koittaa yhdellä ja katsoa mikä on vaikutus. Ottaen tietenkin huomioon kasvin kasvutavan (onko kasvin tarkoituskaan haaroa). Ei se ota jos ei anna.

Huh, olen siirtänyt ja siirtänyt kylvöjä. Liian aikaisin kuitenkin kylvin kääpiösamettikukat. Lauantaina sen tein ja nyt ovat itäneet.

Latvomisesta puheenollen, täällä on sanottu että samettikukkia ei latvota. Olen aina niitä latvonut ja tökännyt leikot sitten vesilasiin. Juuria tulee vimmatusti. Ne olen sitten pistellyt multaan suoraan kasvimaalle. Näin olen saanut värikkään maan silmien iloksi.

Mutta miten on elämänlangan latvomisen laita? Siitä aion saada kasvimaalle tiipiin.

Kyllä minä viime vuonna latvoin aitoelämänlankaa moneen kertaan, ja haarottuivat sitten reippaasti. Eivät olisi muuten mahtuneet mihinkään ennen ulospääsyä… En ole aiemmin kasvattanut, joten en tiedä haarottuvatko latvomatta.

Memuli, täällä on alussa kuvat.

Kiitos Kurpitsa!

Täältä oppi taas paljon. Yksi tyhmä kysymys vielä: onko välineellä väliä? Siis katkotaanko sormin, veitsellä vai saksilla?

Jos hyödynnät latvat pistokkaana, katkaise terävällä veitsellä. Saksilla ja sormin on solukko helposti tukossa. Muuten ei ole väliä.

Kiitos ja kumarrus! Miten ihmeessä aloittelija selviäisi ilman tätä palstaa…

Olen aivan samaa mieltä Henkilön kanssa! Todellakin elävä kirjasto, kaikin puolin!

Miten on kiinansipulin kanssa. Ovat alkuperäisessä purkissa osa, mutta pitkiä hujoppeja, lisävalossakin. Leikataanko niitä?

Aaah, kerrassaan hieno asia että törmäsin tähän latvomiseen. Kylvin juuri tuoksuherneen, salvian ja krassin siemeniä multaan. Kaipa latvominen tekee näille kaikille hyvää.

Tekee ja salvian latvoista saa hyvät pistokkaat.