Laukka, Allium

Oletko Sinipiha katsonut puutarha.netin oman siemenmyymälän Siemenvesan tarjonnan? Löytyy siis suoraan näiltä sivuilta. Itse ajattelin tilata syksyn sipulit sieltä, sillä saisi kaiken haluamansa kerralla eikä tarvitsisi juosta kaupoissa sipulien perässä…

Minä ostin Ukkolaukan ja lehtolaukan sipulit viime syksynä ihan prismasta/multasormesta ( en muista kummasta… ). Valkoisista en kyllä osaa sanoa, mun on tavallista väriä.

Myös korpikankaalla on monenlaista laukkaa (korpikangas siemen ). Mm. sitä ihme Allium vineale ´Hair´- pallukkaa josta en osaa päättää onko se ruman söpö vai vaan ruma.. jos valkoisia hakee niin ainakin ivory queen ja Mount Everest näkyy olevan.

´Hair´ lisääntyy myös aika helposti omia aikojaan. Pisaralaukka on nyt suosikki meillä:

Mä kans pitkään imehtelin, että mitä laukkaa mun imeläpenkkiini puskee. Tuommoisia punaisia sinne ilmestyi enkä edes muista, mistä ja koska niitä on tullut hommattua.

Onpa ihana tuo pisaralaukka!

Voiko NYT siirtää laukkoja, vai onko erityisen huono vuodenaika???

Kaunis Merlinin laukka, mutta onko kuitenkin pallerolaukka (Allium sphaerocephalon)? kävin googlettamassa ja pisara-nimellä tuli aivan erilaista laukkaa. No niin tai näin, lisäsin tahtoo-listalleni :slight_smile:

Kiitos, Tuulia-tuu, niinhän se tietenkin on.

Ei taida löytyä laukan siirtänyttä. :-/

Laukkoja olen siirtänyt, kun niiden maanpäälliset versot alkavat kuihtua. Jos jättää myöhemmäksi, niin on vaikeuksia löytää niitä :smiley:

Siis mun pitää vielä odotella kuukauden verran???

Minä aion siirtää pallerolaukat ja jättilaukan kunhan allium giganteum on saanut siemenensä kypsytettyä. Tietty juuri tämä väärässä penkissä oleva jättilaukka teki kaikista isoimman ja näyttävimmän( aikuisen pään kokoisen) kukinnon, joten annan sen siementää ja muista katkoin kukinnon pois.

Oliko niin että laukat kannattaa istutella ajoissa, ehkäpä jo nyt?

En tiiä miten kuuluu tehdä, mutta samaan aikaan olen ne maahan upottanut kuin muutkin sipulat eli myöhemmin…

Ihan kuin olisin jostain kuullu että tarvivat pitemmän juurtumisajan. Vaan samaan aikaan minä kyllä myös viime syssynä kaikki maahan työnsin…

Onkos tämä Allium albopilosum se, jonka pitäisi tehdä oikein iso kukinto, jostain luin, että halkaisija n. 30cm? Miten tuossa pussissa on ohjeena kuitenkin vain 15cm istutusväli, nehän törmäilee toisiinsa noin lähekkäin.

Heksu, se on yksi mun lemppareistani, toiselta nimeltään Allium christophii eli tähtilaukka. Tahtoo vaan minun hoidossani savimaassa taantua nopsaan. Mulla on ollut välimatkaa kyllä varmaan 30 - 40 cm.

Kiitos, merlin. Mennee rautakankihommiksi huomenna, siirtelen niitä kauemmaksi toisistaan ja katson muutenkin paremman paikan :slight_smile:

Eivät minun tähtilaukkani ainakaan ensimmäisenä kesänään tehneet kuin 15-20-senttisiä kukintoja. Liekö vika puutarhurissa vai maaperässä. Saa nähdä kuinka käy vastaisuudessa, kasvattavatko kokoaan vai taantuvatko tyystin (savea täälläkin).

Perus-''Purple Sensation'' viihtyy minulla hyvin, mutta tähtilaukan rinnalla se on suorastaan tylsä...

Pallerolaukka A. sphaerocephalon on myös yksi suosikeistani (viihtyy ja tuntuu jopa lisääntyvän), ostin niitä pari pussia lisää - kunhan vain saisin laitettua ne maahan! Täällä ei onneksi vielä ole maa jäässä...