Ostin viime keväänä jättilaukan sipuleita ja laitoin ne maahan. Tekivät vaivaiset lehdet ja jotenkin hävisivät kesäkuun aikana. Luulin jo menettäneeni ne. Olen seurannut tässä viime päivät, kun maasta samalta kohdalta on noussut vihreitä lehdyköitä. Laitan heti kuvan, kun kuvaaja kameroineen saapuu reissultaan. Kysynkin teiltä kokeneemmat onko tällainen jujuttaminen jotenkin yleistä näiltä laukoilta? Laitan kuitenkin kuvan oikeista jättilaukoista:
Minulla on hieta-, viini-, tähti- ja jättilaukkaa, yksikään niistä ei ole tehnyt tuollaista. Sen sijaan persianpikarililjani kävi samalla tavalla. Voisivatko olla liian syvässä? Hohoi tietäjät!
Törnrosa, minulla teki jättilaukat saman tempun viime kesänä. Syksyllä kaivoin penkistä kaiken ylös kun kohotin sitä, joten hyvällä tuurilla saattaa siis jostakin kohdasta putkahtaa jättilaukkaa. Elleivät ne sipulit sitten jääneet penkin ''''pohjalle''''.
Kyllä ainakin Ukkolaukka alkaa kuihduttamaan lehtiään jo kukkavartta kasvatellessaan. Joten ihan normaalia katoamista. Sen takia ne kannattaa istuttaakin jonkun keskelle tai taakse, etti ne rumat lehdet näy, kun kuitenkin kukkavarret nousee korkealle esille.
Minulla jättilaukka kasvatti lehtiruusukkeen ja kuihtui sitten pois - ei siis ehtinyt kukkia ollenkaan.
Minä olen istuttanut laukkani syksyllä heti niiden ilmestyttyä kauppoihin elo-, syyskuussa ja hyvin ovat kukkineet. Kukinnan jälkeisenä kesänä ovat pitäneet välivuoden, jolloin ei ole näkynyt lehteäkään. Sitten ilmestyvät taas näkyviin. Eli hieman oikukkailta tuntuvat, mutta luulen syysistutuksen sopivan paremmin kuin kevätistutuksen sekä jätti- että ukkolaukoille. Muuten ukkolaukka on kasvina näyttävämmän näköinen, vähän sirompi, voimakkaamman värinen ja edullisempi.
Minä laitoin kans jotain laukkaa, mutta en muista mitä. Laitoin syksyllä , kukki seuraavana kesänä. Viime kesänä ei sitten näkynyt mitään ja ajattelin että talvi teki tempun. Nyt kuitenkin näkyy nousevan enempi kuin on istutettu. Saa sitten nähdä kukkiiko.
Kauanko kestää kasvattaa ukkolaukka siemenestä kukkivaksi?
Ehkä kolme, neljä vuotta, mitä nettitietoihin on luottamista. Ei omaa kokemusta. Laukat ovat minusta kivannäköisiä kuivakukkinakin.
Nämä laukat ovat ainakin kamalia leviään siemenistä, nytkin on melkein koko kukkamaa täynnä niiden alkuja, mutta onhan ne kauniita kun kukkivat. Pitäis heti leikata kun ovat kukkineet, mutta kun se aina jää tekemättä
Siinäpä aikalailla samannäköisiä kuin minulla oli . Muistaakseni
Ei olisi ilman tätäkään keskustelua selvinnyt laukan oikullisuus. Nimittäin se ei ole tullut esille missään opuksessa. Olen sen verran noviisi näissä asioissa, että kaikkia kujeita en ole vielä oppinut. Täytyy siis olla kärsivällinen tuon komistuksen kasvun suhteen.
Olisikohan laukan taimia pienet piikit, ihan kuin ruohosipulin siementaimet? Siemenkuori niillä on tummana hattuna päässä ja juuri eilen ihmettelin, että en muista sipulia kylväneeni siihen penkkiin. Jättilaukkaa penkissä kasvaa...Hieno juttu jos ovat, koska tykkään kasvista ja olen niitä täällä teidän muiden penkeissä ihaillut
Tässä kuvassa laukanlapsia, ei kyllä enää hattuja päässä.
Juu, tuommoisia ruohoja ovatten ne vauvelit - jesss
Jee, minäkin hamstrasin monta pussia erilaisia laukkoja viime syksynä ja tungin niitä vähän joka penkkiin.
Saisivatten levitäkin ja meinaan ihan huolella, varsinkin nuo siniset hivelee mun silmääni erityisesti
Lisää vaan!
Hyrinä , kyllä vielä olet helisemässä niiden kanssa, jos annat kaikkien siementen tippua maahan, niiden kuivuttua..... kokemusta on liiaksikin
Ei haittaa meillä on tilaa levitä...
Syksyllä investoin ja ostin oikein yhden jättilaukan. Ainakin vihreää nousee! Kukkisi nyt edes kerran näytiksi!
Kyllä minulla on samanlaisia tupsukoita kukkapenkissäni, kun Piivillä. Ne vaan pitivät viime kesän väliä ja päättivät alkaa kasvamaan vasta tänä kesänä, hyvä niinkin .