Laukka, Allium

Äsken katselin laukanlehtiä ja totesin että ainakin yhdessä on jo nuppukin kasvamassa, sinne jäi raekuuron alle kun pakenin paikalta...

Huomasin omissakin sellaiset pienet nupun alut. Vai, että rakeita-meillä tuli vaan räntää täällä Lahdessa. Toivottavasti kasvisi eivät saaneet liikaa kipeää... On tämä kevään tulo täynnä vaaroja pienille kasvin aluille!

Vuosi sitten istutetut karhunlaukat, tai ainakin osa niistä, on jo pukannut päänsä pintaan, mutta kyllä toissa yön usean asteen pakkanen näyttää niitäkin purreen. Säilynevät kuitenkin elävien kirjoissa.

minulla kasvoi ukkolaukka lipputangon vieressä ja kun se oli nupulla niin sehän oli ihan lipputangon näköinen.sanoin isännälle ja muutamille vieraille että minä se olen sellainen puutarhuri että saan lipputanginkin siementämään!

iihhiihiih...naurua

nauruanauruanauruanaurua. iesterille pitäisi myöntää viherpeukaloitten kunnia mainintahymy

Mihin aikaan jättilaukka kukkii, en muista millään??? Ja kuihtuvatkos ne lehtitupsut vai jäävätkö koko kesäksi? Kyselee huolestuneena hän, joka on laittanut jättilaukan sipulit pionin eteen...cool

Justiinsa eilen illalla huomasin jättilaukassa ison nupun niin että tällä korkeudella kukkii varmaankin parin viikon sisällä. Meinasin jo kaivaa koko rehut maasta kun viime kesänä eivät kukkineet ollenkaan, kai e se uhkailu taas tehosi silmän isku Lehtitupsuista en osaa mitään sanoa kun kasvavat mulla pikkutalvion keskellä, jäävät ainakin peittoon jossain vaiheessa kun en muista niitä lehtiä nähneeni?

Jättilaukan lehdet alkavat lakastua, kun kukinta on parhaimmillaan.

Pari kesää meillä kukkivat komeasti ukkolaukat ja viimekesänä ei tullut edes lehtiä. Laiskuuttani jäi juuri tuo kohta kukkamaasta kääntämättä ja ilo oli suuri kun huomasin että tänä vuonna alkoi maasta nousta ukkolaukan lehtivarsia. Osa aivan pieniäkin ja oletan ja toivon  niiden olevan siementaimia. Siemeniä ne tekivät kukinnan jälkeen todella paljon

No mukava kuulla, että on aikainen ja kuihtuu, kun on niin iso, että peittää pionin jos koko kesän viettää sen edessä...

Kokeilin viime syksynä ensimmäistä kertaa istuttaa jätti- ja ukkolaukkaa. Jättilaukka onkin hyvässä kasvussa ja nuputkin on jo komeat, mutta ukkolaukka tekee pelkkiä lehtiä. :frowning: Hyvä tietää, että kannattaa katsoa pari vuotta ennen kuin kaivan ukkolaukat ylös. Laitoin myös ukkolaukan siemeniä viime viikolla itämään, josko jonain vuonna niistäkin kasvaisi jotain.

Kellastuvatko jättilaukkojen lehtien kärjet normaalisti ennen kukintaa??? Yöpakkasiakin on ollut ja ravinteitakaan ei ehkä niin paljon, mutta niitä kai pitäisi olla sipulassa kukintaan saakka? Nuppuja on kyllä...

Kurkkasin oikein ikkunasta noita laukkoja, parissa on kuivat lehdenkärjet, paleltuneet varmaan aikaa sitten, mutta muut ovat täysin vihreitä. Itseäni kiinnostaa että pitäisikö noita laukkoja lannoittaa jotenkin nyt että jaksaisivat kukkia ensi vuonnakin? Ovat tänä vuonna kovin heiveröisiä, tosin kukkavarsia on, joutuivat raukat elämään viime kesän kukkaruukuissa muutto-operaation takia. Jos lannoitan nyt kukkimisen edellä niin millä lannoitan?

Omien jättilaukkojen lehtien kärkiä olen myös ihmetellyt kun kuivuvat ja kellastuvat, ei kaikissa mutta parissa (viisi sipulia istutin viime syksynä). Nuput on kaikissa. Toiset laukat mitä istutin, olivat muistaakseni sinilaukkoja. Niissä on ohuet ja pitkät lehdet mutta ei nuppuja /kukkavarsia näkyvissä. Pitäisikö olla jo?

Karhunlaukka, Allium ursinum aloittelee pian kukintaansa.

Onko karhunlaukassa aina noin leveät lehdet vai onko sillä '' sisaruksia'' joilla on kapeat lehdet ? Sain joltain viime vuonna karhunlaukan nimellä olevan kasvin, mutta sen lehdet ovat kapeat, maistuu kyllä sipulille, mutta ei ole ruohosipuli. Nuppujakin siinä on , pitkän varren päässä.

Kyllä kaikissa, mitä minä olen nähnyt, on tuollaiset lehdet. Eikä tuo kukkavarsi tuosta enää kovin paljoa veny - eli sen korkeus on 20 -30cm.

Siperianlaukka, Allium obliquum

Kibu! Mikäs allium se olikaan, jonka sinulta Mäntsälässä sain?