Kiitos Raakki, pitää nyt seurata kun se alkaa kukkimaan...nappasen sitten kuvan. Mikähän se sitten lieneekään.
mitenkähän laukat kasaisivat isossa ruukussa joka on upotettu syksyllä kukkapenkkiin?????? joku vois testata,sitten kun ne on kukkinut ne voi nostaa johonkin toisarvoiseen paikkaan ja syksyllä tsekata mukulat ja istuttaa uudelleen..olen nyt kokeillut tätä jutua krookuksiin ,tulppaaneihin ja narsisseihin ja toistaiseksi kaikki on kukkinut erittäin hyvin.ruukkujen kuoppiin istutan sitten daaliat ja muut kesäkukat ja syksyksi kasvatan ruukussa koristekaalit!
Iesteri ratkaisi nyt minun ruohosipulipulmani Nostan ne ruukkuihin ja sijoittelen sitten minne aina mieleen juolahtaa! Kiitos kysymyksestäsi. Olen tosi hyvin saanut onnistumaan monta kasvia talvien yli viennin, rikkaruohottomuuden sekä paikoillaan pysymisen suhteen upottamalla ne isohkossa muoviruukussa kokonaan maahan.
Minäkin kasvatan ruohosipulia nykyisin ruukussa... kun se ei ole mahtunut kasvimaalle HEHHEH. Se kun on ollut täynnä perennoja. Sitäpaitsi vanha ruohosipuli on edelleen kasvimaalla... mutta juolavehnän tukahduttamana... Joku ei ole jaksanut kitkeä. Mutta ruukkukasvatus toimii hienosti. Tytöt kyllä tuppaavat syömään sipulit eikä niitä riitä ruokaan... joten ei se mikään komistus kyllä ole, lyhyeksi nypitty ruohotupsu
Tässä on sitten se kuva jättilaukasta nupullaan: Olen hieman harjoitellut kuvaamista, kuten näkyy...
Hih! Mainio kuva, rullailin ja ajattelin, että olet vahingossa pannut tulppaanikuvan laukan sijaan Onpas se korkea! Onko puolitoista metriä vai miten?
Taitaa olla vasta metrinen, mutta vielä kasvussa. Tässä vaiheessa tämä kukkapenkki näyttää hieman hassulta, kun on kasvien ympärillä niiin paljon tilaa. Kunhan daaliat ja gladiolukset ja muut jättiläiset ovat vauhdissaan alkaa jo näyttää joltakin. Tämä kukkapenkki sijaitsee etupihalla valoisassa paikassa. Talvella sen päälle joudutaan kasaamaan lumet, joten kunnon perennapenkkiä siitä ei oikein saa. Onneksi on olemassa näyttäviä kesäkukkia ja mukulakasveja.
Karhunlaukka, Allium ursinum aloitti kukintansa.
Onpa herkkä tuo karhunlaukka, ai ai. Onkos tuo sitä syötävää mallia myös?
Voisitko Raakki neuvoa tuon kasvatuksessa?
Ostin siemeniä kun sattui kohdalle, mutta en vielä kylvänyt kun pussissa sanottiin että vasta syksyllä.
Raakki, nyt se kukkii, jota luulin karhunlaukaksi, laitan siitä kuvia, jospa tunnistaisit. Nuo ohuet v
arret maistuu sipulille.
Enpä tiedä mikä tuo on, mutta karhunlaukka se kyllä ei ole.
Enkä liioin osaa kummemmin neuvoa tuonkarhunlaukan hoidossakaan. Olen saanut sitä siltä espoolaiselta Ritva-rouvalta, joka oli viime viikolla Puutarhaunelmissa. Hänellä on todella rehevä piha ja vielä sen takaosassa kosteikko, jossa ne lisääntyvät itsekseen siementämällä.
On nuo sentään meilläkin hengissä säilyneet tässä kuivuudessakin, kun olemme niille yrittäneet etsiä varjoisempia paikkoja sekä muhevampaa multaa. Yksi kasvaa ihan täydessä auringossakin, mutta sen ympärillä on muita isompia kasveja suojana.
Satues, oliskohan tuo kiinansipuli? Lehdet on lituskaisia, ei pyöreitä kuten ruohosipulissa. Maku ja tuoksu on valkosipulimainen. Minulla kukkii kiinansipuli parhaillaan ja hyvin paljon on tuon näköinen. Mukava yrtti, täytyy varoa ettei syö sitä vahingossa kokonaan!
Fellow, kiitos , voisi se olla sekin, nuo kukat eivät vain ole noin auki koskaan... katselin kuvia googlesta...kuin noissa kuvissa on. Onko Sinun kukkasi enemmän auki kuin tuossa minun kuvassa ? Tosin omani on pensaan juurella,eikä sinne paista paljoa aurinko, se voi vaikuttaa. Mutta maistuu kyllä valkosipulille, kun sen sanoit ;) Sanon sitä nyt kiinansipuliksi
Tuota Raakin kuvassa olevaan karhunlaukkaa pitää jostain hankkia, se on kyllä kaunis varsinkin lehdet, niin rehevän näköinen.
Kiinansipuli on mulla yrttipenkissä joka on hyvin aurinkoiselle paikalla ja päivällä kukat ovat aukinaisemmat. Mutta illalla kun jää varjoon, niin kukat eivät ole enää niin auki. Niin että on varmaankin ihan paikasta ja valoisuudesta kiinni.
No hyvä niin, itsekin arvelin että ehkä on juuri tuosta valoisuudesta kiinni, kun eivät aukea kunnolla. Jees..minulla on sitten kiinansipuli
Nyt minulla on neljä jättilaukkaa kukassa. Ovat hieman eri paikoissa, joten otin kuvaan vain yhden. Korkrutta on jotakin metrin luokkaa. Lehdet ovat alkaneet jo hieman kellertämään, joten jätin ne pois kuvasta.
Laukat ovat täälläkin kauniisti kukassa.
Laukasta saa muuten kauniin kimpun kielojen ja harson kanssa. Lauantaina oli tätini hautajaiset ja serkkuni oli laittanut muistotilaisuuden pöytäkukat itse kotipihan kasveista, kielot vain oli täytynyt käydä hakemassa metsästä. Yksi laukan pallo keskellä riittää hyvin.
Onko tietoa miten helposti nuo (jätti ja muut korkeat)laukat risteytyvät keskenään? Haluaisin kolmea erilaista vierekkäin laittaa penkkiin mutta mitä sitten noista tulevista siemenistä sitten tulee?
Kyllähän saman suvun kasvit risteytyvät keskenään, mutta mitään erityistä en noista laukoista tiedä. Olen kyllä nähnyt useampaa laukkaa samassa penkissä, mutta joukossa ei ole mielestäni ollut mitään kummallisuuksia. Tosin kestää monta vuotta saada siemenestä kukkiva laukka. Sivusipuleista lisääntyminen tapahtuu paljon nopeammin ja tulos on tiedossa.