Laukka, Allium

Osaisikos kukaan sanoa, olisiko minulla kenties joku laukka. Sipulikasvi, joka myytiin sinisarjan nimellä. Näyttää ihan tuolta kiinansipulilta, mutta kukat ovat siniset...

Allium caeruleum, sinilaukka, ehkä

(sinisiä laukkoja on aika vähän, tuo on yleisin)

Hei miten kauan pallerolaukan kukinta kestää? Ja Kestävätkö munkinhupun isot lehdet koko kesän vai kuihtuvatko ne kuten vaikka tulppaanilla?

Nuo sain viime syksynä lahjaksi suvulta ja istutin ne ruukkuun vasta nyt keväällä. Pallerolaukoissa on pitkät lehdet.

Odotan kysymyksiini vastauksia, jotta tiedän, millaiseen paikkaan ne ulos istutan jahka kesä etenee.

Pallerolaukkani on kasvanut tuvassa ruukkuun istutettuna nyt jo noin viidentoista sentin korkuiset, ohuet lehdet. Kuulisin mielelläni jonkun kokemuksia pallerolaukasta…

Tuolla messukeskustelussa jo kerroinkin hankkineeni tänään kolme jotain allium nimikkeellä myytyä pallerokukan sipulia. Kielimuurihan siinä oli, kun en latinan kielistä nimeä tiennyt, ja myyjät puhuivat bara svenska eller engelska. Ostin kuitenkin kun olivat niin hienon näköisiä, korkeuttakin luvattiin 120 cm! Pentin hakukoneeseen laitoin sitten tuon allium-sanan ja tämä keskustelu tuli ruutuun. Eli minulla taitanee nyt siis olla muutama laukka! Mahtavaa, sillä näitä kukkia olen kuvistanne ihaillut. Iskin ne sipulit äsken ruukkuun ja multaan kun ajattelin että eivät sitten kuivahda tai muuten kärsi. Voi juku ku oonkin tyytyväinen ostokseeni, varsinkin jos saan vielä sitä mitä luvattiin

Luultavasti saat upeat jättilaukat! Ostin näet niitä samoja sipuleita ensimmäisen kerran pari vuotta sitten Messukeskuksen puutarhamessuilta. Olen tainnut kertoa asiasta jo aiemminkin, mutta toistan sen: Ne eivät kasvattaneet ensimmäisenä kesänä kuin pienet vihreät tupsut ja hävisivät sitten mullan alle. Viime keväänä alkoi taasen vihreän kasvu ja tuli upeat suuret kukinto pallukat. Juuri tänään havaitsin jo ensimmäiset vihreät piipat pilkistävän maasta vaikka kyseinen kukkapenkki on vapautunut lumesta aivan hiljakkoin. Sipulit kannattaa laittaa ravinteikkaaseen multaan ja aurinkoiseen paikkaan kasvamaan niin varmasti viihtyvät vuodesta toiseen.

Kiitos neuvoista Törnrosa! Minulla onkin niille laukoille sopiva penkki tiedossa, joka suorastaan huutaa täydennystä Hyvä myös tietää ettei ensimmäisenä vuonna odota liikoja, malttamattomana voisin nakata ne "kasvamattomat" sipulit syreenipuskaan lannoitteeksi.

No laitetaanpa sitten tänne laukkoihin tämäkin kuva, mielsin kasvini vihannekseksi ja eksyin.

Voitonlaukka (Allium victorialis). Särkällä näkyy olevan tätä. Kesällä lehdet ovat pljon sileämmät, mutta kukinnoista sen erottaa karhunlaukasta.

Löysin vielä toisen kuvan voitonlaukasta, nupulla vasta siinäkin.

Upea pehko, vai voitonlaukka, en ole koskaan edes kuullut moisesta laukasta :wink:

Tuo voitonlaukka maistuu paljolti valkosipulilta. Tulee muuten ihania kääryleitä!

Ostin tänään taimitarhalta kaksi jättilaukkaa, jotka olivat jo nupuillaan. Mätäneekö jättilaukan sipulit savimaassa?

Minulla on jättilaukat reilussa savimaassa. Tosin aina teen parhaani, kaivelen isoja istutuskuoppia ja perusparannan maata, kun jotain uutta istutan. Ja sitten kunnolla katetta pitkin kesää. Hyvin siis viihtyvät, eivät ole taantuneet yhtään. Lehdet ränsistyvät tosin aikaisin, vielä kasvin kukkiessa, joten kumppaniksi jotain, joka kesäkuun puolesta välistä peittää lakastuvat lehdet. Kuva viime kesäkuulta:

Ostin siis kaksi jättilaukkaa ja laitoin ne aika saviseen maahan, mutta kaivoin ison istutuskuopan ja laitoin sinne pussista multaa. Onko normaalia, että laukkojen lehtien reunat saattavat hieman ruskistua/kuivua jo tässä vaiheessa? Taimet olivat kosteassa mullassa, mutta mietin jos ovat saaneetkin pakkasta ja paleltuneet hieman. Katoin laukkoja hieman kompostilla ja lantaa nakkelin. Samassa penkissä on iiriksiä, ukkolaukkoja ja kurjenpolvea.

Siirsin myös anopilta ukkkolaukkaa ja nyt innolla odotan, että jos alkaisivat leviämään.

MERLIN! Ovatko sinun jättilaukkasi levinneet?

Minulla karhunlaukka leviää mielettömästi. Sitä on jo nurmikolla ja hiekallakin. On paraillaan nupulla.

Muistelen täältä lukeneeni, että jättilaukkojen (?) lehdet alkavat kuihtua jo kukkimisvaiheessa. Eli on ihan normaalia. Jos olen väärässä, korjatkoon viisaammat.

Anita, olet ihan oikeassa, ainakin meillä laukkojen lehdet kellastuvat melkein jo nuppuvaiheessa, siksi ovat ruman näköisiä, revinkin niitä aina pois, kun kohdalle satun.

Leviävät vain niin kamalasti, tänäkin keväänä olen kiskonut niitä pois, kun valtaavat koko kukkamaan.

No olipa hyvä, että satuin näkemään tämän ketjun! Ensimmäistä kertaa laukkoja on penkissä, ja olin varma, että nekin vähät kuolevat kun lehdet alkoivat ruskistua. Nämä siis leviävät siemenistä?Ainakin karhunlaukka, mutta miten muut? Omieni nimeä en kyllä muista, mutta ehkä selviää kun alkavat kukkimaan.

Hietalaukka siementää minulla runsaimmin, siis todella paljon, jättilaukkojen luota löysin viime viikonloppuna ensimmäistä kertaa siementaimia. Viinilaukkojen luona on toivon mukaan muutamia siementaimia ja tähtilaukkojen luona ei ensimmäistäkään. Tietenkin olisin toivonut, että nuo kaksi viimeksimainittua intoutuisi leviämään...

Anoppini ukkolaukat leviävät todella kovasti siementämällä… niitä siementaimia löytyy 10 metriin päässä kukkapenkistäkin.