Laukka, Allium

Kolmen kerroksen väkeä: Ukkolaukka (Allium hollandicum ''Purple Sensation'') on kesän merkki.

Lehdet tosiaan alkavat jo kuihtua, joten näitä kannattaa laittaa muiden perennojen sekaan.

Hei!

Onkos ketään kasvattanut pikkulaukkoja? Itse laitoin viime syksynä pikkulaukkaa kahteenkin eri paikkaan samaan aikaan kun helmililjoja. Helmililjat kukkineet jo hyvän aikaa mutta pikkulaukoista ei tietoakaan. Joitakin hassuja lehtiä näkyy jotka oletan olevan pikkulaukan mutta muuten näyttää hävinneen johonkin. Olikohan istuttajassa vikaa vai sipuleissa vai missä? Yritin kyllä istuttaa ohjeiden mukaan...

Minulla pikkulaukat kukkivat viime kesänä vasta joskus kesäkuun loppupuolella. Helmililjat kukkivat aina paljon aikaisemmin.

Elikkä toivoa on että vielä jotakin nousisi pintaan.

En varsinaisesti ole odottanut että jo kukkisi mutta

kun ne alut näyttävät vain niin onnettomilta.

Eivät ne tähän aikaan vielä kovin kummoisilta näytäkään. Odottele vielä vähän aikaa, niin varmaan kukkiakin ilmestyy.

Viime syksynä viimeinkin löysin halpoja laukansipuleita, ne ovat niin kauniita tarpeellisia sipulikukkapenkissä - miksei tosiaan missä tahansa:

Laitan vielä kuvan siitä miten mukavia laukat ovat kukkapenkissä: kuin bassokitara, sitä ei paljon huomaa ennenkuin se puuttuu.

Ja on muuten sattunutkin kauniit värit samalle alueelle!

Eräs laukka kukkii ja leviää....

Lehtolaukat kukassa juuri nyt .

Koska olisi paras aika siirtää laukan sipulit? Minulla on jättilaukkoja muutama vähän liian tiheässä ja muutenkin huonossa paikassa. Voisiko ne siirtää nyt, kun kukat ovat kuihtuneet, vai kannattaisiko vasta syksymällä?

itse nostin jättilaukkani viime viikolla kukkavanoineen ja jäljellä olleine lehtineen. ravistelin mullat juurista. paketoin kaikki tiukkaan sanomalehtipakettiin. laitoin jemmaan vajan pöydän alle. istutan toiseen kohtaan - parempaan - pihallani sitten syksyllä, kun sipuleiden istutusaika on.

Jaa, tämän sivun aukaessani tunnistin heti, että olen näemmä lehtolaukan omistaja, ei nimittäin ollut nimeä tuolle pikkulaukalle jonka hankin kuukausi sitten.

Mutta alunperin piti vastata anulle, että viikko sitten nostin tuolla Suomen toisella laidalla kymmenkunta isohkon laukan sipulia, juuri kukintavaiheessa olevaa. Ravistin mullat pois ja laitoin isoon vanhaan lasisäilykepurkkiin seisomaan, purkissa sipulin verran vettä pohjalla. Nyt viikkoa myöhemmin, muutama sata kilometriä lännenpänä, ovat laukat edelleenkin siellä purkissa ja kukkivat iloisena kuin maljakossa ollessaan. Tällä tarinalla tahdoin sanoa, että eivät tunnu olevan kovin nuukia siitä muutoksesta, kun omillani on kukintakin juuri menossa ja viikon siellä jo olleet. Mutta muista kaivaa riittävän syvältä, ettei varsi katkea.

Voitonlaukka, Allium victorialis kukkii

Kokeilin nyt sitten siirtää niitä jättilaukkoja, kukkavarret kyllä jo irtoilivat melkein kaikista sipuleista vaikka yritin olla varovainen. Kukat on kyllä kuihtuneet jo aikaa sitten, en vaan ole raatsinut aikaisemmin kaktkaista kivan näköisiä siemenpallukoita. Istutin sipulit samantien uusiin paikkoihin. Nyt vaan jännityksellä odotan ensi kevättä!

Purppurainen sensaatio passikuvassa:

Jättilaukat kuuluivat miehen suosoikkilistalle peikonpähkinän ja tomaattispiraalien lisäksi :). Tämmösiä pieniä halusin minä:

Mikä laukka tämä jälkimmäinen on? Mulla ei kuki purppurainen sensaatio ollenkaan, onkohan jotenkin taantunut? (Laita viestiä milloin pääsisit hakemaan siperialaista, nyt mulla iltamenot menty)

Mulla samainen sensaatio ei kukkinut enää kovinkaan sensaatiomaisesti. Viidestä sipulista enää yksi jaksoi työntää kukan, muut teki pelkkiä lehtiä. Ajattelin vaihtaa niiden paikkaa, jospa nyt ovat liian kuivassa.

Jälkimmäinen pikkuinen tuli istuteltua syksyllä siinä kaikessa hötäkässä. En muista edes istuttaneeni, puhumattakaan siitä, että olisi muistikuvaa nimestä, mutta ihan tavallisesta “sipulikaupasta” se on hommattu :). Näyttää kyllä sipuli vähän kohoilleen penkistä, pitänee käydä laittamassa täytettä…

Minä olen saamassa jättilaukan (allium giganteum) siemeniä. Olen ihan noviisi laukkojen kanssa ja tarvitsisin ohjeita ihmetys... Minkälaiseen maahan? Avomaahan vaiko kasvihuoneeseen aluksi? Kuinka tiheään? Kuinka pian se kukkii? Ja on varmaan sellaista mitä en osaa kysyäkään... Voisiko joku neuvoa?