Laukka, Allium

Allium sphaerocephalon, pallerolaukka kaiketi. Värit sointuvat minusta kivasti Heuchera 'Palace Purplen' violettien lehtien ja ukkolaukan, A. hollandicum 'Purple Sensation', oljenvaaleiksi haalistuneiden kukintojen kanssa.

[Kuva on ylivalottunutärtynyt]

Yhteen hajulaukanvarren yksittäisten kukkien tyveen on kasvanut keltainen "möykky", oletan sen olevan sipulinalku tms. Onko kenelläkään kokemusta tästä, mitä sille nyt sitten pitäisi tehdä?

Niin, toinen juttu vielä, onko muillakin nämä hajulaukkojen kukkavarret suht rentoja? Minulla ainakin ne ovat yrittäneet kietoutua kaikkien muiden kasvien ympärille saadakseen tukea. Ärsyttää kun mielestäni se on todella kaunis kukka mutta ainakin nyt tänä ensimmäisenä vuonna rönsyili pahasti. Eli onko nämä sitten todellakin tuettava ensi kesänä?

Tässä kuva siitä minun hajulaukastani...

Hei! Laitoin viime syksynä ukonlaukkaa, ja sen kukinta ylitti toiveeni, aivan ihana! Kukinnan jälkeen poistin kukkavarret niiden kuihduttua. Haluaisin ensi kesäksi noita ihanuuksia uudestaan, mutta en löydä mistään tietoa siitä, kukkiiko sama sipuli vain kerran, vai useamman vuoden? Siis ostanko uudet sipulit, tai odotanko uutta kukintaa näistä viime syksynä maahan laitetuista? Siemenistä taitaa joutua odottelemaan useamman vuoden kukintaa.

Inkeri2; laita haku kohtaan ukkolaukka ja löydät paljon tietoa

En nähtävästi osaa käyttää tätä hakusysteemiä, mutta kortisto ei tunne ukonlaukkaa, ja hau`lla löytyy vain kaksi keskustelupalstan jutskua joista toinen on kuvagalleriassa oleva kuva ja toinen on taimenvaihtoa Mäntsälässä.

Tarkoitat varmaan ukkolaukkaa? Ei ukonlaukkaa..

Viherpeukaloiden syksyluettelossa kasvin nimi on ukonlaukka, Allium hollandicum, s. 5, kyseessä lienee sama kasvi kuitenkin, koitetaanpa toisenlaisella kirjaimistolla.

Ukonlaukalla löytyi tietoa, siis odotettavissa välivuosi ensi kesäksi kukintaan, joten varmistaakseni kukinta tuolle vuodelle, laittelen muutaman sipulin tänäkin syksynä multaan. On vain tiedossa hankala toimi, kun nuo perennat ovat täyttäneet tilan ihan mukavasti näin loppu kesästä.

Ukonlaukkaa koskeva keskustelunpätkä löysi tänne kotiinsakukkanen

Inkeri2, löytyisikö tästä valmiista laukka-keskustelusta vastausta myös sinun pohtimaasi asiaan, vilkaisepa läpi

Inkeri2, kyllä meillä ainakin ukkolaukka on kukkinut alusta asti ihan joka vuosi ilman sen kummempia hoitotoimenpiteitä ja aina yhtä komiasti.

Milloin ukkolaukka ja jättilaukka olis paras istuttaa. Joko nyt vai myöhemmin? Minulla oli niitä joskus entisessä elämässä, mutta ei ole muistikuvaa milloin ne maahan laitoin. Kukkivat kyllä ihan komeasti.

jokos teidän korkeudella on maa jäähtynyt? - minulla on jätti- ja muiden sipuleita nostettuina (pitää siirtojuoksuttaa:_)). eilen niistä rapsin lehdenroippeet pois ja järjestelin *itselle ja ystäville*-kasoihin. en vielä istuttaa aio. odottelen ainakin siihen asti, kun uudet tilatutkin sipulit ovat tulleet. jos lokakuun alussa saan maahan luulisin olevan kohtuu oikea aika.

Minulla meni viime vuonna istuttelu marraskuun loppuun :slight_smile: Silloin meni maahan tulppaanit ja laukat, hyvin kukkivat tänä vuonna. Ei siis mitään paniikkia.

Ei meillä ole vielä maa jäätynyt, eikä ehkä vielä syyskuulla jäädykään. Normaalisti vasta lokakuulla, nyt on kyllä vähän erikoisia säitä. Lokakuulla olen tavallisesti istuttanut ainakin narsissit ja tulppaanit. Krookukset ym pikkusipulit hiukan ennemmin.

:-)jää-h-tynyt. semmoinen alle kymmenen astetta pitäisi olla, muuten eivät juurru kunnolla.

Jäi käsiin lehto-sekä keltalaukkaa. Tuolla aiemmin oli juttua siitä, miten jotkut laukat leviävät aika kiitettävästi. Mutta miten on näiden laita?

Jalomi, ainakin lehtolaukka on kova leviämään ja kukittuaan sen lehdet katoaa, kannattaa istutella jonnekin väleihin tai alle ettei jää tyhjiä koloja kukkamaahan. Keltalaukkaa minulla ei ole , mutta epäilen että samanlainen leviäjä sekin on.

Joo, mai-lee, jäähtynyt ja jäätynyt on tietty hiukan eri asianaurua No, jäähtynyt ainakin on.

Kiitokset satues, koitin nyt nuo laukat istutella sellaisiin paikkoihin ettei turhia koloja jäisi. Ja kiva tietää, että ovat kovia leviämään.

Nyt hämmentää vuorostaan hajulaukka. Lueskelin tuossa vanhoja keskusteluja, ja niissä mainittiin useaan otteeseen, että sen sipulit pitää istuttaa syvään. Pussin mukaan kuitenkin vain 5cm syvyyteen. Mitenkäs olette toimineet omienne kanssa?