Laukka, Allium

voiko lehtolaukan sipuleita syödä? koko piha haisee sipulille, kun on varmaan 7 tuhatta lehtolaukan sipulia maassa. Olisi hyvä hillosipulikoko.

Tunteeko kukaan kasvia nimeltä allium neopolitanum? Minä sain juuri siemeniä ja mietin miten kylvää ja minkälaiseen maahan/paikkaan. Kukat ovat ihanat valkoiset pikkuiset! Kestääköhän talven?

Napolinlaukka? Googletin.

Mulla on kesällä -07 kylvetyt taimet, ainakin viime talvesta selvisivät ihan hyvin. Vihreitä parsinneuloja muistuttivat viime kesänä!

Napolinlaukka (Allium neapolitanum) löysi kotinsa täältä. Löytyykö jo kasvia kasvattaneilta lisätietoa?

Kiva kuulla Nopsis! Parsinneuloja odotellessa…

Heittelin viime kesänä ukkolaukkojen siemeniä kukkapenkkeihin. Onko kellään kokemusta, että lähteekö laukat kukintojen siemenistä kasvuun?

Lähtee.

Lähtee.

(viherpeukalo ehti ensin)

Kiitos tiedosta. Sitten vaan odottelemaan lumien sulamista…

Ostin sieltä messuilta jättilaukan sipuleita, ja nyt epäilyttää näinkä ne kuitenkaan säilyy tuolla komeron pohjalla (viileetä kyllä on). Onko ihan pöljä ajatus laittaa ne nyt multiin purkkeihin ja sitten maahan kun lapio siihen pystyy?

Ei, kyllä ne voi multaan laittaa. Minun ovat jääkaapissa ja perunat pöydällä. Tärkeysjärjestys olla pitää :slight_smile:

Selevä :slight_smile:

Löysin pihaa siivotessa Allium neapolitanumin sipulipusseja (tyhjiä siis) vaikka omasta mielestäni olin laittanut multiin vaaleanpunaisia laukkoja (se taisi ollakin vanhassa kodissa) Kukkapenkistä kyllä mielestäni puskee turhan jämäkän näköisiä punertavan vihreitä alkuja jotka tuskin sitten on kuitenkaan tätä? Eikös kuuluisi tulla ohuempia pieniä piippoja vaan näistä? Leviääkö tämä muuten kuinka hyvin itsestään??

Istutin viime keväänä muutaman jättilaukan (?) ja nyt ovat alut maan pinnalla. Istutin kaksi jättiilaukkaa ja nyt on kolmas nousemassa myöskin. :-o Jännityksellä odotan mikä se kolmas on.

Jeh - loppusyksystä maahan laitetut jättilaukat pukkaavat täälläkin ylös!

Sitkeitä tuntuvat laukat olevan, kun olin unohtanut muutaman sipulin ulkovarastoon talveksi. Eilen ne löysin ja niissä oli hyvät alut jokaisessa sipulissa, vaikka niiden olisi luullut paleltuvan pakkasissa. Iskin kaikki isoon ruukkuun. Katsotaan mitä tulee. Hiiretkään eivät olleet huolineet komeita sipuleitani.

yhressä on jo nuppu..puolet säilyi kasvamaan.

Minulla karhunlaukka leviää nurmikollekin. Kuulin, että sen lehtiä voi syödä salaateissa. Onko varma, että pysyn hengissä, jos syön?

aivan varma, yhtä hengissä kuin vaikkapa virolaiset, karhunlaukan lehtiä myydään ja syödään esim. siellä

(kaikki laukat on mun käsityksen mukaan syötäviä?)