Kiitos, huomenna valmistan karhunlaukan lehdistä herkullisen salaatin. Voisikohan kukkiakin syödä?
Mulla ekaa vuotta kukkii laukka (allium aflatunense, Purple sensation)
Nyt kysyiin teiltä joilla on kokemusta laukoista; uskaltaako kellastuneita lehtienpäitä yhtään leikellä siistimmän näköisiksi? Kukinta juuri alkanut enkä haluais vaarantaa sitä. Ovat niin juuttaan rumia nuo lehdet, ovat yksiksensä penkissä, perennat ei ole ehtinneet peittää lehtiä alleen. Laukat on ihania, mutta kellastuvat lehdet rumia.
aikansa ovat (ja rumuuskin vain katsojan silmissä:-)) - sipulikasvien lehtien pitäisi antaa kuihtua omia aikojaan. kaikki ravinteet niistä kulkeutuvat sipuliin ja seuraavan vuoden kukinta varmistuu.
Jotkut laukat tekevät tosiaan niin, että jo ennen kukintaa lehdet alkavat kellastua, minulla mm
A. ´Mount Everest´. Joku sopivan isokokoinen rehevä kasvi vain eteen ja väleihin, minulla sattumalta jättipoimulehteä ja vuorikaunokkia.
Voiko sen keltaisen, jo kuihtuneen osan, saksilla leikata pois kunhan ei vihreään asti yllä?
Oon ollut varma et mun laukat ei kuki ollenkaan mut nyt kun luin tätä palstaa on ehkä vielä toivoa. Viime vuonna kukki hyvin mut en muistanut yhtään et kukinta tulee niin myöhään. KIITOS.
nanikka miksei, jos aikaa puuhasteluun riittää, ja tehdäänhän vanhoille ei niin freesin näköisille naisillekin kaikenlaisia leikkauksia. - minä kyllä olen sekä naisten että laukkojen kohdalla sitä mieltä, että antaa luojan hoitaa asiat ihan omaan tahtiinsa:-)
edit - meillä pionit ja nauhukset isoilla lehdillään peittävät kellertämään jo alkaneet laukat.
Mulla ruusut peittää laukkojen lehdet, mutta Maksaruohon perennat ovat vielä liian pieniä peittämään
Laukkojen keltaiset lehdet lähtevät myöhemmin aivan nyppäsemällä pois, näkyvältä paikalta leikkaan lyhyeksi. Muuten jäävät muiden pernnoiden varjoon.
Karhunlakka on erinomainen vitamiini-kasvi. Lehtiä syödään tuoreena, myös kuivatetaan ja suolataan talven varalle. Kukanvarret marinoidaan ja siemmenia lisätään leipätaikinaan (naan-leipä) mausteena. Lehtiä voi käyttä myös kääryleitten (kaalikäärylät) tekoon tai soppaan mausteeks, ihan mihin vaan. NAMIA!
Mutta mistä karhunlaukkaa voi ostaa? En ole tavannut missään.
Lisäys. Miulla on ylimääräisiä puna-ja keltalaukkoja, joista en pidä yhtään. Onko kukaan syönyt niiden lehtiä? Uskaltaisikohan maistaa? Kitkiessä haisevat ihan ruohosipulille.
Semeniä on aina joskus myynnissä. Jos saa itse siementää leviää etelässä helposti.
Jos haluat siementaimia laita hölöä.
Kitkin perennapenkkiä ja ihmettelin miksi siellä kasvaa ruohosipulia. Maistoinkin vartta ja sipulille maistui. Kun olin kitkenyt melkein kaikki keksin, että ovatkin varmaan jättilaukkojen siementaimia.
Nyt en muista näiden noin puolimetristen laukkojen nimeä. Mutta väri on just sopiva miulle!
RitvaL. voisi olla allium ´Purple Sensation´, tosin mainitaan kasvavan metriseksikin.
Lepuutin hetki sitten silmiäni tällaisessa puutarhassa, sivun alaosassa on alliumia poikineen!
Tämmöiset laukat mulla, sipulit istutettu viime syksynä. (toi valkoinen maassa ei muuten ole lunta, vaan varisseita kirsikankukkia, taitaa tulla tänä vuonna hyvä sato)
Taimivaihdossa saamani karhunlaukka kukkii, ja on kovin herkkä ja kaunis mielestäni. Kunpa menisi talven yli ja swiementäisikin vielä! :O)
Kotkan Isossapuistossa oli valtavan suuria tosi matalia laukkoja. Mitäköhän ne on nimeltään.
Pallolaukka?