Lauta- ym. rajauksien tekemisestä pihalle

Miten olette asentaneet pihan rajauslaudat, ihan vaan maahan kaivaen vai oletteko laittaneet myös tukipuut? Miehen mielestä pelkkä kaivaminen riittää, minun maalaisjärkeni käskisi hakata tuet täh?

Ajattelin teiltä varmistaa ennen kuin enempää vänkään vastaan, heh.

Löytyisikö näin aamutuimaan apua? Tyttö menee pian ulos unille, olisi Aikaa tehdä Jotain (mies kyllä karkasi moottoripyöräilemään vihainen )

Kaipa ne tukien kanssa paremmin suorassa pysyisivät..mulla on ilman tukia, osa on vähän kallistellut talven jälkeen, osa ei.

Kiitos! Jospa isäntää odotellessa alkaisi jo heiluttaa lapiota... Laitetaan ainakin polun reunuksiin tuet. Kurjaa, kun miestä ei pihahommat kiinnosta. Joutuu aina Odotella, Uhkailla ja Narista.

Mitä ovat pihan lautarajaukset? En ymmätänyt edes kysymystä oho

Lautarajaus on kyljelleen asetettu lauta joka rajaa mullan valumasta vaikkapa nurmikolle.

Ja kyllä, olen laittanut maahan isketyt pystytuet sisäpuolelle, ja sitten laudat naulattiin pystytukiin kiinni. Pystytueksi olen laittanut teroitettua rimaa tai muuta pätkää. Silti pakkaa pari lautaa pimpahtaa joka välissä irti kun niihin kolhitaan ruohonleikkurilla.

Kiitoksia selvennyksestä hymy Taas ollaan vähän viisaampia cool (kai?)

Laudan avulla rajatessa ei tarvitse kaivaa yhtään mitään. Enintään olisi hyvä alin lauta vähän upottaa alemmas, että nurmi ei leviä laudan alta. Meidän isäntä tykkää jostain syystä veistellä niitä lyhyitä tukipuita ja kiinnitellä lautoja. Se homma häneltä tapahtuu yleensä saman tien, kun mainitsen. Kasvarin kasvualtaat ulkopuolella ovat kyllä harvinaisen epämääräisesti kasatut ja taidanpa vihjata, että jotain niille tarttis tehrä vaikka äitienpäivänä

Tukipuut hän yleensä paukuttaa lekalla maahan ja nykyään ruuvaa ruuvarilla lautoihin.

Tehtiin kompromissi rajausten kanssa... Saan tuet, mutta mies teki ne metallista, sellaiset lattaraudat. Tiedä sitten, mitenkäytännössä toimivat. Ja milloin ne saan.

Meillä laudat kaivetaan maahan siksi, että ruohonleikkurilla voi hurauttaa rengas lautareunuksen päällä keikkuen...

Meillä jää purkulaudoista monen mittaista pätkää yli ja niistä olen jättänyt varauksen uusiksi reunuksiksi. Vanhimmat penkkien rajauslaudat ovat yli 20-vuotiaita ja alkavat hajota ruohonleikkurin alla. Uudet pyrin tekemään niin, että maassa kulkee vaakalautaa ja reunus sitten vähän koholla. Ärsyttää reunusten vierusten tursotusheinät.

Saiskos vähän kuvia noistakin systeemeistä. Ihana sellainen pihapuuhakas ukkeli, joka innostuu frouvasväenkin avustajaksi :slight_smile:

Haluaisin rajata nurmikon ja pensasaidan toisista vanhalla lyhtytolpalla - tai siis sen tyylisesti. Lyhtytolppien käyttö on tähän tarkoitukseen kuulemma kiellettyä, joten löytyykö sille jotain korvaavaa tuotetta, jolla saisi aikaiseksi saman ja samanlaisen "tunnelman"?

Hei Nöösi , olit avannut uuden viestiketjun "lyhtytolpalle korvaaja" . Siirsin viestisi jo olemassaolleeseen ketjuun eli tänne Yritin pariin otteeseen laittaa sinulle asiasta privaattiviestin, mutta jostain syystä se ei nyt onnistuapea. Toivottavasti huomaat tämän viestin täältä ja löydät näin viestisi nykyisen paikan!