Lavakaulus viljelypenkkinä

Siihenhän lavakauluspenkki perustuu kun ei ole rakentamistaitoisia/-haluisia kaikilla. Palstalle ja mökille olen rakentanut jämälaudoista ihan itse.

Neljä siirrettävää systeemiä mulla pitää olla, levoton sielu kaipaa muutosta ja laajennusta. Eli vuoraan maan sanomalehdillä, täytän kompostilla ja kaikenmoisella kasvijätteellä, istutan jotain ja seuraavana vuonna sijansa verran sivummalle sama! Helpompaa kuin kaskenpoltto.

Meillä lavakaulukset maksaa kierrätyskeskuksessa 3€ kappale. Sen hinnan raaskii hyvinkin maksaa valmiista tavarasta

Minä olen saanut kaulukset ilmaiseksi työpaikalta. Suurin osa on semmosia 80x60 teholavoja, joita ei meillä kierrätetä. Ne on niin helppoja käyttää ja kaikki on saman kokoisia sekä se pinottavuus on plussaa, kun tarpeen mukaan voi korottaa penkkejä.

Noita kaskenpolttokuvia ei passais Kyssikselle esitellä. ;D

Mistä tuo lavakaulusviljelyvillitys on saanut alkunsa? Mun mielestä se on hieno idea jos ei jaksa tai ehdi maata muokkaamaan ja parantamaan ja voi ostaa uudet mullat kehikkoon, mutta muuten ne näyttää aika luonnottomilta mun silmään.

Muoks. Tai niitä käytetään kaupunkiviljelyssä sellaisilla paikoilla, joissa viljely ei muuten olisi mahdollista.

Tälle kallioiselle kaupunkitontille ei mahdu oikea kasvimaa, niin lavakaulukset on ihan käyttökelpoinen juttu, kun haluan kasvattaa täälläkin jotain syötäviä kasveja. Mun iso kasvimaa on semmonen perinteinen pelto, mutta sinne on 120km, joten täällä kaupungissa mulla on pieni potageralue kasvihuoneen lisäksi.

Huitukka, lavakaulukset siis mistä? Sovatekiltä Sorastajantieltä vai? Mulla niitä jo on mutta ehkä tarviin parit lisää

Potager ei varmaankaan tarkoita laatikkoviljelyä?

Kun piha kasvaa kortetta, vuohenputkea ja juolavehnää turkkina ja on kova raaka savimaa alla, niin lavakaulus pohjaeristeen kanssa on kyllä "taivaan lahja", jos yleensä haluaa jonkin laista ryytimaan tapaista harrastaa. Olkaat onnellisia, joilla on otollisempi maaperä. Ei tämä ainakaan mistään villityksestä johdu, vaan halusta edes pikkusen saada kasvatettua omaakin persiljaa ja porkkanaa sun muuta sen semmoista. Kyllä minullakin olisi unelma sellaisesta kunnon kasvimaasta, mutta kyllä meidän pihalla on utopiaa puhua ns. maanparannuksesta. Totuus on unelmia karumpaa.

Kuten jo sanoin, se on hyvä idea jos on tarpeen. Mutta olen huomannut sitä haluttavan vaikkei tarvetta oliskaan.

Lavateera - minne lie hävisi vastaukseni sinulle. Täältä J.Kankkusen kotipitäjästä J:kylän tien varresta löytyy. Pinot kaatuilee, kun väliin tavaraa on yli oman pitäjän tarpeen. Jos tulet hakemaan, niin tule pistäytymään meitin viljavilla korte-juolavehnä ja-vuohenputkiviljelmillä. Kadehdittavan runsaskasvuista! Saat myös kovaa kokkareista savimaatakin mukaasi, jos vain halajat. Sitä voin lähettää juuripaakkuineen entiseen Turun ja Porin lääniinkin, jos vaan joku ikinä sitä halajaa.