Lavakaulus viljelypenkkinä

* Mistä olette hankkineet puutarhaviljeyssäkin käytettyjä puisia lastauslavojen kauluksia, mikä on hintahaarukka?
* Voiko niitä ostaa kappaleittain, onko kaupoissa vai pitääkö käydä hakemassa tekijän firmasta itse?
* Onko joku purkanut & yhdistellyt useampia ja tehnyt monikulmaisia - oliko vaikeata?
* Löytyykö Suomesta valmiiksi maalattuja sellaisia?

Kannattaa laittaa vaikka Googleen hakusanaksi lavakaulus niin johan alkaa löytymään, esim. KOM-kuormalavat.

viimeksi aiheesta lavakaulukset jutusteltiin pitkästi Keittiöpuutarha - Potager-ketjussa. aloita sivulta 73.

Esim viljeylaatikko.fi myy niitä.

Lavakauluksista. Onko kukaan ottanut talteen niiden nurkkarautoja, siis saako irroitettua niin, että niihin voisi rakentaa uuden kauluksen? On jotenkin niitattu kiinni, mutta maksaako vaivaa irroitella? Saako porattua niitit siististi auki?

minultahan ens sukupolvi lavakauluksia ehti lahota noin viidentoista hyvin palvelleen vuoden jälkeen. kun rupesin niitä tuhoamaan, ystävä pyysi saada irrotella kulmaraudat omaan uusiokäyttöönsä. toki sai ja äsken kun soitin hänelle, sain tiedon (ja taas kiitoksekin:-)), että poraamalla niitit pois ja uudesta laudasta tai vesivaneerista - hän on käyttänyt sitä - sopivan kokoiset laatikot. kulmaraudat ruuveilla kiinni. hyvin ovat palvelleet sekä kasvilavoina että ilmeisesti myös kompostikehikkona. pitää tarkistaa kun seuraavan kerran pihan näen...

Kiitos tiedosta, minulla olisi pari vaihtoon menevää lavakaulusta ja toisaalta tarvitsisin ainkin yhden kantikkaan, joten irroittelemaan. Tänään tulleessa mainoksessa eräs yritys näkyy myyvänkin noita kulmarautoja.

Mai-leen vinkistä porailin lahonneiden lavakaulusten niittejä irti. Tosiaan lähtevät poraamalla niitin kuoppapuolesta metalliporalla. Vankin lavakaulus oli sileillä niiteillä, johon piti ensin pienemmällä terällä porata se kuoppa. Yhteensä 64 niitiä porattu, viikolla sitten lautakauppaan.

muoks. Mikä on lavakauluspenkin paras mitta? Mitä käytätte?

Ostin juuri 50 nipun lavakauluksia 4€kpl hintaan valkealasta. toimittivat kotiin kun otin kokonaisen nipun :slight_smile: Onpahan kauluksia tehdä vaikka 3 keroksisia viljelyksiä kasvimaalla:)

Tietääkö kukaan, onko lavakaulukset käsitelty millään haitallisella suoja-aineella? Voiko ne käyttää sellaisenaan ilman sisäpinnan peittämistä jollain eristesysteemillä? Lahoamisen takia en niitä suojaisi, kun kierrätyskeskuksesta saa aikain saatossa hakea uudet, jos oma ikäni riittää sinne asti.

Samaa mietin huitukan kanssa.

Varastotyöntekijänä tiedän, että ulkomaankauppójen mukana kulkevat lavat on ns. hyönteissuojattu, ja merkkinä siitä on tähkän kuva polttomerkittynä lavaan. Menetelmä sen sijaan ei ole tiedossani; olisiko se säteilytystä, myrkkyjä vai mitä… Olisikin ehkä hyvä lähettää tästä sähköpostia jollekin suomalaiselle kuormalavayritykselle, ehkä heillä on siitä tietoa.

Lisään vielä, että lähetin heti sähköpostia aiheesta kuormalavafirmaan, jonka kanssa olen aiemminkin viestitellyt ja tehnyt kauppoja. Uskon että vastaus saadaan viimeistään ensi viikolla. (viikonloppuhan nyt on jo alkanut ;))

Tietääkseni suomalaiset lavakaulukset on käsittelemättömiä. Meillä oli töissä muutama vuosi sitten Kiinasta tulleita, jotka oli ihan nätin väristä puuta, mutta ne tuntui jotenkin öljyisiltä, niin olen käyttänyt vain suomalaisia.

Minä olen värjännyt omat lavakaulukseni ulkopuolelta Osmo colorin ECOGarden pinnoitteella ja sisäpuolella on niitattuna suodatinkangas, joka peittää pohjankin, koska en halunnut mullan sekoittuvan alla olevaan soraan.

Suttaan just uusia lavakauluksia ECOGardenilla mustiksi ja huomasin yhdessä Ruotsista tulleessa kauluksessa semosen IrisFinlandican mainitseman polttamalla painetun tähkämerkin. Muut kaulukset oli tulleet töihin suomalaiselta tavarantoimittajalta, ja niissä ei ollut mitään semmosia merkintöjä. Tähkämerkin vieressä on kirjaimet IPPC. Kuukkeli paljasti mistä on kyse.

http://www.abtab.se/en/services/heat-treatment/

Oletettavasti kaulukset on vaan lämpökäsitelty mahdollisten puuntuhoojien tappamiseksi, niin ne ei pääse leviämään maasta toiseen.

Sain sähköpostiini vastauksen lavafirmasta. Sieltä kerrottiin, että se tosiaan on kuumentamalla tehty käsittely, ei siis myrkyillä. Joten myrkkyjen suhteen voi olla turvallisin mielin mutta lahoaminen on toinen juttu. Käsittelemättömänäkin lavakaulus kestää varmaan useita vuosia, enkä itse käsittele niitä millään.

Sain viime viikonloppuna huollettua 8 pientä lavakaulusta viljelykuntoon. En olisi uskonut, että niittien ja vanhojen osoitelappujen irroittaminen olisi ollut niin monen tunnin urakka! Mutta Osmo ecogargen yllätti iloisesti: sateen vuoksi tein käsittelyt kellarissa, eikä se tökötti haissut yhtään miltään. Olin varautunut liuotinkäryn aiheuttamaan päänsärkyyn, mutta kerrankin olin väärässä. Toivottavasti ekotuote toimii ja säilyttää lavat käyttökunnossa pitkään. :slight_smile:

Käsittelemättömät  lavakaulukseni kestivät 20 vuotta. Saranat otin talteen uusia lautoja varten. Miten vesivaneri kestää ulkona??

Minä käsittelin omani vain siksi, että niistä tuli kaikista saman värisiä. Osa kauluksista kun oli jo harmaantuneita osa uuden vaaleita ja joihinkin oli painettu tekstejä. John Deere ois tietenkin ollut komee viljelyspenkin kyljessä, mutta niitä mulla oli vaan yksi.

Säästin väriä enkä käsitellyt sisäpuolelta kuin yläosan, eli siellä ei siis ole mitään lahosuojaa. Ehkä se suodatinkangas voi vähän hidastaa lahoamista, kun multa ei ole suoraan puuta vasten.

Kahdesta viimevuonna käsitellystä oli alkanut se musta ECOGarden hilseilemään auringon puoleiselta sivulta. Suttasin niitä nyt vähän uusiksi, niin eivät pistä silmään. Eli ei tuo ekotuote ole minkään mineraaliöljypohjaisen pinnoitteen veroinen, mutta toimii tarkoituksessa, johon sen ostin.

Jenkeissä mulla oli edelliselle työnantajalle Euroopasta tulleita kauluksia koko kasvimaa täynnä ihan käsittelemättöminä. Minä käytin niitä pengerryksen tekoon loivassa rinteessä. Nostin ne irti maasta joko syksyllä tai keväällä ennen maan muokkausta. Kaulukset kesti hyvinä useita vuosia. Kompostikehikkona käyttämiäni jouduin uusimaan parin vuoden välein, kun alimmat lahosivat hajalle.

Edit: Potager ketjussa onkin kuva mun lavakauluskasvimaasta. http://puutarha.net/keskustelukanava/ketjut/1889/126/0/1/ Joka vuosi raahasin lisää kauluksia töistä kotiin, niin lopulta kaikki muut paitsi perunat kasvoi kauluksissa. Tuossa näyttäis vielä tomaatit olleen ilman kauluksia. Ne on siellä vihreiden aitatolppien välisissä riveissä. Tolppien välissä kulki "pyykkinarut", joihin tuin tomaatit niiden kasvaessa. Myöhempinä vuosina tomaateilla oli myös kalukset, jotka laitoin jonoon kasvimaalle ja kaulusjonossa oli tomaatteja kahdessa rivissä.

Meillehän ei sitten mitään lavakauluksia ostella, turhan teknisiä kulmaraudat ja kaikki, tämä  oli miehen mielipide. Olisinhan tietty voinnut mennä niitä ostamaan mutta tehkööt nyt sitten ihan itte, ku niin haluaa. Ne on raakalaudasta tehty eikä niitä käsitellä millään,hyvin ne kestää monta vuotta ainaskii sen kun minun innostuskin.