Laventeli, Lavandula

Mulla on 11 päivää sitten kylvetyistä laventelin siemenistä 2 kappaletta itänyt. Ihan sisällä huonelämmössä oon pitänyt kylvösastian. Siirrän nyt kylvörasiasta ne pienet taimet pikkuiseen pottiin että saan ne lisävalon alle. 

Kannattaiskohan siirtää kylvörasia ulos kasvariin lumen alle kylmäkäsittelyyn vielä tässä vaiheessa vai jättäisinkö  kylvörasian vielä toiveikkaasti pöydälle josko sieltä vaikka joitakin taimia lisää vielä tulis. Ehdotuksia otetaan vastaan :slight_smile:

En ole muutamaan vuoteen idättänyt uusia siementaimia, koska olen saanut vanhat talvetettua, mutta luottolähde kertoo seuraavaa: Lavandula angustifolia Sow at 20ºC (68ºF), if no germination in 3-4 wks, move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 2-4 wks.

Oottelisin siis vielä muutaman viikon ennen kuin tyrkkäisin itämättömät hankeen.

Kiitosta, LeonM. Ootelkoon sitten sisätiloissa vielä rauhassa.

Ylvalii, kyselit paikkaa liuskalaventelille. Täällä on laventelille ketju :slight_smile:

Pitäiskö nämä liuskalaventelit latvoa:

Laventeli on selvinnyt jo parista talvesta hyvin. Vieressä kasvaa toinen taimi joka otti pahasti osumaa viime talvesta mutta lähti onneksi vielä uuteen kasvuun, ei kyllä taida jaksaa kukkia tänä vuonna. Jos tänä syksynä muistaisi suojata havuilla, viime vuonna unohtui…

5 tykkäystä

Jostain olen lukenut, että kevätauringolta pitäisi suojata.

Etsin tietoa siitä latvotaanko laventelin taimia. Ei löydy. Onks kellään kokemusta?

Luin tätä ketjua joitakin kymmeniä sivuja alusta ja siellä v 2007 ja 2008 Kurppa kerkisi moneen otteeseen neuvoa että laventeli täytyy suojata kevätauringolta :grinning_face_with_smiling_eyes:. Ja edelleen v 2026 :sweat_smile:

Kai sitä pitää latvoa jos haluaa siitä puskamaisen.

Niin mä aattelin, mut missään ei mainita latvomisesta mitään :thinking:

Kannattaa latvoa. Parina vuonna olen kasvattanut siemenistä tupsulaventelia ja latvoin aina kun jokin oksa alkoi näyttää hujopilta. Sisällä kasvu on melko hidasta, mutta kiihtyy sitten keväällä, kun kasvi pääsee kasvupaikalle. Istutusmaan kannattaa olla hyvin hiekkapitoinen, että vesi ei seiso.

Latvotuista pätkistä voi tehdä vaikka ihonkuorinta-ainetta sokerin, hunajan ja öljyn kanssa sekoittamalla.

1 tykkäys

Voi myös kuivattaa tuoksupussiin tai tehdä laventeliöljyä.

1 tykkäys