Koitan nyt toista vuotta kasvattaa laventelia heikoin tuloksi. Viime kesänä kylvin laventelin siemeniä suoraan kasvihuoneeni yrttipenkkiin eikä niistä itänyt kuin pari, nekin heikosti. Tänä keväänä (3vkoa sitten) kylvin laventelin siemeniä ruukkuihin, eikä vieläkään näy mitään eloa:( Tomaatit, chilit ja mansikat ovat itäneet ja kasvaneet ihan normaalisti... Jotenka missä vika?
Laventelin siemenkasvatus on haasteellista, ja onnistuukin joskus, ja asiaa auttaa se kylmäkäsittely.
Minä luovuin koko hommasta ja sain pistokkaita joista on kasvanut nykyinen laventelini joka kukoistaa tällä hetkellä talvetushuoneen ikkunalla.
Minä olen kahtena vuonna koittanut muinoin laventelia kasvattaa saamatta ensimmäistäkään tainta, olen luopunut yrittämästä, viherpeukaloni on niiden kohdalla ihan keskellä kämmentä
Kylvin kolme viikkoa sitten lavendelin siemenet purkkiin, laitoin muutamaksi päiväksi terassille (silloin öisin kylmää) ja sitten sisälle keittiön ikkunalle. Itävyysprosentti on todella hyvä ja pieniä taimia purkki täynnä. Siemenet olin aikoja sitten kerännyt tuttavaltani ja luulin niiden olevan jopa liian vanhoja. Mikä kumma, kun joskus onnistuu, useimmiten ei onnistu!
No niin, eli hyvä tietää ettei laventeli olekaan mikään ihan piece of cake! Tämähän selittää jo paljon
Pitänee testata sitä kylmäkäsittelyä tai sitten hankkia jostain taimia...
Laventelin idätys on minulla onnistunut ilman temppuja - viherhuoneeni on enempi lämmin kuin kylmä ja useampana keväänä olen taimia kasvatellut...
Kaksi laventeliani viettivät juuri toisen talvensa ulkona erikseen suojaamatta kukkapenkissä. Vielä en osaa sanoa mitään varmaa niiden talvehtimisesta, sillä tämä hyvin monimuotoinen talvi sekä jyrkkäreunainen kevät saattavat vielä tehdä omia temppujaan.
Näyttivät kuitenkin eilen siltä, että "väri" alkaa nousta varsiin ja lehtiin.
Laventelit olen upottanut ruukuissaan maahan, joka hyvin kuivahtaa talveksi.
Ostin viime syksynä kolme komeaa puskaa laventelia pilkkahintaan ja istutin ne hiekan sekaiseen maahan kohopenkkiin. Talveksi pistin muutaman kuusenoksan päälle. Eilen maata siinä vierellä tonkiessani, hulmahti nenääni vieno laventelin tuoksu! En ihan uskalla vielä olla varma, että talven yli selvisivät, mutta toivossa opn hyvä elää .
Laventelit kasvatin itse siemenestä keväällä 2003 ja tähän asti ovat talvista selvinneet ilman mitään suojauksia, saapas nähdä kuinka nyt käy. Ovat tosi kuivassa paikassa ja hiekkaisessa mullassa, aurinkoisen penkereen päällä. Keväällä näyttävät ensin surkeilta rankuilta, mutta pikkuhiljaa siitä virkistyvät, toivottavasti nytkin. Kukinta on kaunis ja tuoksu ihana, tuoksuvat tosiaan jo nyt vaikka talven jäljiltä ei muuten vaikuta kummoiselta.
Olisiko mitään ideaa kerätä siemeniä näistä talvehtineista, jos vaikka kehittyisi kanta joka kestäisi paremmin talvia? Minulle ainakin kelpaisi tämmöinen laventeli. ;o)
Laventelin talvehtimisen edellytyksenä on todella hyvin kuivahtava maa. Omani ovat ihan vaan rautakaupasta ostettuja ja olen taatun varma, että siellä paljon etelämpänä talvetus ulkona kyllä onnistuu. Seuraillaan tässä, miten sitä kannattaa talvisuojata silloin, jos lunta ei ole riittävästi. Viime keväänä minulla hyvin useat kasvit tulivat lumen alta näkyviin erittäin hyväkuntoisina, koska edellistalvi oli ns. normaali eli lunta oli erittäin hyvin. Kuluva talvi on täysin poikkeuksellinen.
Talvella ne pärjää hyvin, mutta kevätauringolta on pakko suojata. Miun oma on jo varmaan liki 10-vuotias.
Minun ensimmäistä vuotta talvehtivan laventeliin ihastui rusakko, joka kaivoi sen hangen alta esille ja haukkasi suurimmaksi osaksi suihinsa. Taitaa olaa entinen laventeli, surkealta näyttää nyt penkissä.
Kylvin neljä viikkoa sitten ja nyt taimet ovat noin 4 cm korkeita. Ne pitäisi koulia pois krassien alta. Millaista multaseosta suosittelisitte?
Ihan tavallisessa pussimullassa, puutarhamultaseos, olen kasvatellut laventelit.
No mutta jipiskipi! Kokonaista YKSI kappaletta laventelin siemenistäni on itänyt (aikaa siihen meni noin 4vkoa). Jee, minkähänlaisen hirvittävän ison puskan siitä saankaan:) Ja mä kylvin siemeniä neljä purkkia täyteen... Ei ole mulla lavantelipeukaloa ei.
Hyvin ovat itäneet vaaleanpunaiset Laventelin siemenet, jotka keväällä Prismasta löysin.
Jippii!!! Kaksi kolmesta laventelipuskasta näyttää selvinneen talven yli . Koputan vielä puuta...
Minä puolestani löysin laventelin siementaimia kasvimaaltani. Niiden emo ei oletettavasti selvinnyt talvesta hengissä, mutta nämä pienet taimet olivat voimissaan. Yleensä sitä onnistuu silloin, kun ei yritä ja päinvastoin. (Erityisesti näissä puutarhahommissa pätee tämä ainakin minulla.)
Laventeli selvisi sittenkin talven yli hengissä ja pukkaa nyt vihreää terhakkaana!