Laventeli, Lavandula

Minäkin talvettelen laventelin ruukussa talvetushuoneen suojissa. Vein sen kasvihuoneeseen ja juuri tänään huomasin että siinähän on nuppuja! Ensimmäistä kertaa se kukkii. Olen sen joskus aikaa saanut pistokkaina pentin antimina.

Joskus vielä käyn kaikki säästämäni liput ja laput läpi ja teen niistä muistiinpanot: On niin paljon hauskaa tullut p-netin kautta.

Joskus vielä minulla on iso saviruukku jossa kasvaa tosi iso laventeli tuoksumassa. Siitä minä olen yllättynyt miten paljon se haluaa kastelua...olisikohan sen purkki jo täynä...pitääpäs katsoa alle.

Meilläkin on laventeli elossa,( huom. yksikössä  eikä koko kyllä päätä huimaa. naurua)

Tämä on ostettu kaupasta ja on siis kasvihuoneessa muiden seassa istutettuna.

Torilla oli laventelipuita, n. 40 cm korkeita. Hintaa oli17 €, en raskinut ostaa kun mietin miten sen saisi talven yli.
Onko kukaan kokeillut miten sen saa talvehtimaan ilman viherhuonetta?

Nyt ne kukkii! Kaksi lautasen kokoista puskaa, kolmosvyöhyke, kuiva etelärinne, noin kymmenes vuosi, ei talvisuojausta.

Voi hyvänen aika tarleena, onko tuo ihan tavallinen laventeli lajike? Uskomatonta, että sulla talvehttii noin hyvin -ihastelee-.

Sain ison lavendelipensaan lahjaksi. Se on muoviruukussa enkä ole vielä kaksinyt sille paikkaa enkä tiedä, mitä pitäisi tehdä. Siirtäisinkö sen isoon saviruukkuun ja syksyllä kellariin vai istuttaisinko maahan?

Lajikkeesta en tiedä, Rauman torilta sen hankin kesällä 96. Välillä se katosi jonnekin, mutta nyt se on entistä komeampana taas paikoillaan. Koskaan en laiskana mökkiläisenä ole sitä siirrellyt minnekään kellariin niin kuin en mitään muutakaan. Voikohan sitä jakaa?

Jos iso laventelipuska on todellakin yksi yksilö, sitä ei voi jakaa. Ainakin minun laventeleissani runko on maanrajassa vanhimmilla puskilla lähes peukalon paksuista, sitkeää puuta. Mutta koska laventeli tekee siementaimia vallan mahdottomasti, puska voi muodostua useammastakin yksilöstä. Ne voi periaatteessa irrottaa toisistaan, mutta tuloksena on ihan toispuoleiset pienemmät puskat. Siementaimista olen kasvattanut tarvittaessa uusia puskia. Hyviä kukkivia yksilöitä syntyy parissa kolmessa vuodessa.

Laventeli juurtuu erittäin hyvin myös pistokkaista.

Titamiini, tarvitaanko juurrutukseen tämän kesän verso vai puutunut varsi?

Minullakin alkoivat laventelit kukkia viime viikon lopulla!

Ei tarvitse puutunutta. Latvasta vain n. 10 sentin pätkä ja multaan juurtumaan joko hupun alle tai kasvihuoneeseen. Hyvin juurtuu, mutta voi olla parempi talvettaa eka talvi vaikka kellarissa tai viherhuoneessa.

Tai noh... meillähän ei laventeli talvehdi ollenkaan ulkona. Ainakaan tuolla preeriamaisella yrttimaalla. Liikaa paahdetta, ei ollenkaan suojaa jne. Olen siinä suhteessa luopunut toivosta.

Kiitos, kiitos, Titamiini! Minäpä yritän.

Ostin laventelin siemeniä paikallisesta Prismasta noin viikko sitten ja laitoin ne minikasvariin muiden seuraksi. En älynnyt tarjota mitään kylmäkäsittelyä niille, osa taisi saada liikaa kosteutta koskapa pienet idut olivat ikään kuin homeen peitossa mutta pari siementä pukkaa ihan vihreän näköistä alkua. Itämisprosentti ei ole hurja, tosin viikko on vasta mennyt.

Kannattaako laventelin siemenet pitää mieluummin kuivempana kuin yhtään liian kosteana tuossa mullassa? Kasvihuoneeseen muodostuu kosteutta, jonka yritän muistaa poistaa, mutta onko se epäedullista laventelille?

Kylvin laventelia 3.3. Itävät tosi eriaikaisesti, edelleen kylvoksestä löytyy uusia alkuja. Ja ekat itivät heti viikossa. Olenkin tehnyt niin, että siirrän kylvöksestä itäneet taimet melkein heti varovasti toiseen purkkiin, ja sitten vaan kansi takaisin "kylvöpurkkiin".

Minulla on ainakin multa aina hyvin kostea ja kansi päällä. Mutta olen peittänyt siemenet vain pienellä kerroksella hiekkaa ja se taitaa estää sen homehtumisenkin.

Kiitoksia Eleonora! En laittanut multaa siementen päälle koska pussissa taidettiin neuvoa niin. Odottelen tilanteen kehittymistä- ovat todellakin vasta siemenistä näkyvää “pientä vihreää”.

Aina on muutama laventeli itänyt ilman kylmäkäsittelyä. Laventelikylvös on oikea taimiautomaatti; kerrankin ulkona talvehtinut edelliskeväinen kylvös iti vielä seuraavan vuoden heinäkuussapuhetta
Eli purkki jemmaan.

Ostin viime keväänä anttilasta sellaisen yrttipaketin, missä oli laventelin siemenet, multa sekä purkki. Siemenet itivät tosi hyvin. Kesäksi istutin laventelin kasvimaalle, jossa tuuheni kauniisti. Syksyllä jätin maalle ja joulukuun paikkeilla peittelin havuilla. Ja nyt itse asiaan, kävin tänään kurkistamassa havujen alle, ja siellä näkyi oksissa sekä hopean vihertävää että ruskeaa.Pitääkö oksia leikata nyt jotenkin, vai annanko olla tuollaisena ja odottelen, josko kasvu alkaisi kunnolla?täh?

Aikaisemmalla sivulla viherhuoneessa kuvattu laventeli oli hyvin omani näköinen.

Mie olen selvästi kuivat oksat katkonut näin keväällä. Tuo havuilla suojaus on tosi tärkeää näin keväällä. Hyvältä näyttää täällä viime vuonna kylvettyjen vaaleanpunaisten laventelien talvehtiminen.

En mä mitään havuja ole älynnyt laittaa...Täytyykin tänään katsoa tilannettaapea

Lähtevätkö liian aikaisin kasvuun ja paleltuvat vai miksi havuja?