Laventeli, Lavandula

Luin nyt tarkemmin laventelin siemenpussukasta, mikä laventeli on kyseessä. Ostin sen ihan tarkemmin katsomatta (Suvipiha-siemeniä). Kyseessä on lavendula latifolia ja pussin mukaan taimet nostetaan talveksi sisälle. Nyyh…pitänee kylvää vielä jotain kestävämpää sorttia.

Eikö tuo ole ihan perus laventeli, kyllä pitäisi meillä talvehtia jos ei kovin märkää ole. Kevät auringolta kun muistaa suojella.

Arkojahan ne kaikki laventelit kuitenkin ovat, ei varmaan minkään siemenpussin päällä varmaa talvenkestävyyttä luvata. Kasvupaikasta on paljon kiinni. Pistä Pikkupioni latifoliat multiin ja katsele ensi keväänä pitääkö toisia kokeilla.

Joo luin jo muualta netistä, että jollakin talven yli menneet noi latifoliatkin :smiley: Jipii! Ja arvatkaas mitä - laitoin siemenet multiin lauantaina ja nyt tiistaina ovat jo itäneet! Nopsia olivat laventelin siemenet, vaikka viime vuonna pussin ostin ja parasta ennen oli 2009 :slight_smile:

No höh, just äsken luin laventelipussin ohjeesta, että pitäis laittaa kolmeksi viikoksi jääkaappiin. Mitenkä sinä ne oikein idätit, huoneenlämmössäkö?

No tuota kylmäkäsittelyä minäkin voivottelin tuolla aikaisemmilla sivuilla. Mutta kun lueskelin joidenkin onnistuneen ilmankin, eikä pussissakaan mainittu kylmäkäsittelystä, niin laitoin vaan siemenet multaan ja pikkukasvariin itämään (huoneenlämpö). Ajattelin, että jos niiden kohdalla ei ala muutamassa viikossa tapahtumaan mitään, niin laitan sitten jääkaappiin joksikin aikaa tms. Mutta eipähän tarvinnut pitkään elää jännityksessä kun 3 vrk:ssa itivät!

No perskule, minäkin koitan huomenissa.

Belgi, minunkin lavendelit itivät neljässä päivässä ilman kylmäkäsittelyä, joten eiköhän Sinunkin!

No minä ihan kiltisti laitoin laventelikylvöksen puuvaraston puolelle, sieltä otin toissa päivänä pois, ja nyt jotain siinä purkissa aikoo tapahtua. Jos se noin helpoa on, ettei kylmäänkään tarvitse laittaa, niin täytyy laittaa toinenkin erä, kun tuossa on (pitäisi olla) vaan muutama(?) siemen. Ai nii, se tila, se loppuu.

Tupsulaventeli itämässä. Viimevuotinen laventeli nostettu autotallista sisään vihertymään.

Viimevuonna laventelini ei kukkinut. Kukkiiko se vasta toisenavuotena, vai mille pitää ruveta  .

Minun muinaiset kylvökseni kukkivat vasta toisena vuonnaan, vaikka kasvukausi täällä onkin pitkä. Sen jälkeen en ole siemenistä kasvattanut, vaan ottanut pistokkaita. Juurtuu todella helposti ja jo yhdestä ostokasvista saa monta pistokasta.

Minulla on laventeli hyvin itänyt…nyt pitäisi vain jaksaa koulia ne! Istutin vain 3 lokerollista, mutta joka lokeroon tuli sen verran hyvin taimia, että pitää varmaan koulia ne jo tässä sirkkalehtivaiheessa, etteivät kasva liian honteloiksi. Ovat jo nyt hieman venähtäneitä.

Kannattaako varastossa talvehtinut tupsulaventeli ottaa huoneenlämpöön kun vaihtoehtona on viileä, mutta hämärä paikka. Viileä ja valaistu on nyt vielä varattu muille onnekkaille ja laventelit mahtuu kasvilamppujen alle ehkä kuukauden päästä. Leikkasin kuivan kasvuston alas. Vähän vain epäilyttää laventeli ja huoneenlämpö, onko huono yhdistelmä.

Laventeli on selvinnyt talvesta. Jätin sen tarkotuksella ulos saviruukkuun kun en sitä ajatellut talvettaa viileässä. Nostin viikko sitten kasvariin jotta saan ruukun myöhemmin käyttöön. Tänään huomasin että pientä vihreetä pukkaa.

Mitäs noille 2 kpl / ruukku taimimultaan koulituille narunpätkille pitäisi tehdä jotta niistä oikeita laventeleita tulisi? odotellaanko vain, viedäänkö ulos vai mitä? Kylvetty helmikuulla, kylmäkäsitelty ja koulittu. nyt ovat sellaisia 5-7 senttisiä honteloita joissa sirkkalehtien lisäksi yhdet tai kahdet kasvulehdet. kiharoita honeteloita…

Minä ajattelin ihan rauhassa odotella ja laitan ne ulos vasta keäkuulla. Aika rimpuloita ovat täälläkin. Pitääköhän ne jossain vaiheessa latvoa, ja jos, niin missä vaiheessa. Ei kyllä vielä ole latvottavaa sen puoleen.

vanhan pentin puolelta löysin Inkin tunnustuksen siemenistä kasvattelusta, olisikohan hänellä intoa opastaa ensikertalaista laventelin kylväjää?

Suttis, minä olen kasvatellut laventelit niin kuin muutkin, ilman mitään temppuja. Tavallisessa mullassa ja huoneen lämmössä itävyys oli ihan hyvä. Siemenet ovat kohtuullisen kokoisia, joten ne on helppo kylvää harvaan, joten säästyy myös koulimiselta:)

Kiitos Inki, harvaan kylvetty ja huoneenlämmössä minullakin, mutta ovat onnettoman ohuita kiemurtelevia rullalangan pätkiä, nyt jo 4-5 kasvulehtiparia. Latvoinkin jo kertaalleen hätäpäissäni, kun ajattlin siitä vähän vahvistuvan, Tanakoituvatko missä vaiheesa?

Aiemmin olen jostain syystä ottanut pistokkaat syksyllä ja jättänyt ne talveksi viherhuoneeseen jurottamaan. Nyt otin pistokkaita keväällä ja yllätyin siitä, miten nopeasti ne juurtuivat ja alkoivat kasvaa - muutamassa viikossa.
Kuvan pienessä taimiruukussa on neljä pistokasta odottamassa uudelleenruukutusta.
laventelin pistokkaita