Led -valaistus

Nyt kun ledin käyttö valaistuksessa yleistyy olen yrittänyt etsiä jouluvalosarjoja ledeillä. Tarkoitus olisi pikkuhiljaa korvata kaikki jouluvalot niillä, ovat pitkäikäisiä ja vievät vähän virtaa.

Onko teillä havaintoja mistä kannattaisi etsiä, voi tietysti olla, että eivät vielä mainosta niitä.

nimim. vuosien saatossa rikkinäisiin jouluvalosarjoihin kypsynyt vihainen.

Alkuperäinen kirjoittaja: Anne-64

Tarkoitatko sisävalosarjoja vai ulkovalosarjoja? Kannattaa googletaa suomalaisia led-valosarjojen tekijöitä ja alkaa sieltäpäin kyselemään. Aina joku tietää jotain tai jonkun.

Minä ostin Kodin Anttilasta reilu viikko sitten ulkokäyttöön sopivat ledivalot, ja taisi olla Airamin valmistamat.

Ulko käyttöön niitä etsin. Airamin sivujen pdf tiedostot ei aukea, sivut tilttaa. Muutaman saksalaisen sivuston löysin, siellä myydään myös sellaisia aurinkokenno pihavaloja :).

Pitää käväistä Anttilassa.

Airamin lisäksi ruotsalainen Konstsmide ja Elexi valmistuttavat niitä Kiinassa. Laatu ei ole erityisen hyvä missään näissä. Muistakaa olla tarkkana, että lamppu on todellakin led, eikä pienoispolttimo. Näissä huijataan ihan yleisesti. Tai ei välttämättä huijata, vaan myyjät tietämättömyyttään myyvät kaiken ledinä. Jos lampussa on läheltä katsottuna selvästi hehkulanka näkösällä, se ei ole ledi, eikä silloin kestä normaalia jouluvaloa kauempaa. Ledissä kuvun sisällä näkyy selvästi paksummat ‘navat’ joiden väliin jää pieni rako. Ledin tunnistaa myös väristä, se on yleensä sinertävä.

Jaahhh! Se alkaa sitten taas kohta. Siis se “ikuinen riemu”, kun síellä palaa tai sitten ei. Ja ne vanhemmat valosarjat ovat ainakin minulle ja nivelrikkoisille sormilleni todellinen painajainen, kun yksi sammuu, sammuu ainakin metrin pätkä. Ja minun tuurillani se palanut lamppu on niistä kaikista pimeistä aikaisintaan se toiseksi viimeinen, aloitan sitten mistä päästä vain. Niinpä ne onkin pannaan julistettuja… kunhan jostain löytyisi hyviä, kestäviä ja ennenkaikkea: toimivia led-sellaisia, niin kauppaan lähtisin pika-pikaa…

Meillä on ollut jonkun vuoden niitä Konstsmidejäkin oranssin värisinä. Kaikki lamput palaa kyllä, mutta se lamppumateriaali on tosi haperoa, siitä kuoriutuu vähän niinkuin sipulista semmoisia lasimaisia teräviä kuoria, että varovainen saa olla kun kuljettelee sisällä. Airamista en osaa laadusta vielä sanoa mitään, kun on vasta reilun viikon ulkona olleet.

Me hankittiin esikoisen parvisängyn alalaitaan jääpuikon malliset ledit viime jouluksi ja siitä lähtien ne on palaneet koko vuoden yötä päivää - paitsi kesäloman ajan oli tietenkin töpseli irti. Kaikki lamput palavat edelleen eikä yksiikään näytä himmentyneenkään.

Tarjoustalosta löytyy myös noita led-valoja. Hinta oli jotain 10 ja 15 euron välillä. Merkistä ei mitään hajua. Huiman kirkkaan sinisen ostinsydän Sopii sekä ulko,- että sisäkäyttöön, mutta muuntaja pitää olla sisätiloissa.

Meillä on ollut led-valosarjoja vuosia. Ihan marketista ostin. Hinta oli silloin tosi halpa, jotakin 40 markan nurkkaan. 100 valoa / ketju, ja kaikki palaa edelleen. Punainen sarja on ollut pihalla kohta 10 vuotta, laitan sen päälle lokakuun lopulla (hitsi, tänä vuonna ehti naapuri ennen meitä, meillä on AINA ollut ekana jouluvalot päällä) ja otan pois maaliskuun nurkalla. Halloweenista pääsiäiseen. Kolmiväriset sarjat pistän joulukuuseen ja portaiden kaiteisiin.

Uudempia led-hankintoja  on pari "valkoista" mutta niistä en erityisesti pidä, valo kun on sinistä. Mutta jääpuikkosarjaan se valo sopii. Muuten se "valkoisen" ledin valo on TODELLA kylmän väristä. Mökillä keskellä metsää suorastaan aavemaista.

Minä olen varma. Pienoislamppuja on meillä ainoastaan viime vuonna ostetussa jatkettavassa sarjassa. Sen minä halusin ehdottomasti pienoislamppuina, kun halusin pehmeän keltaisensävyisen valon meidän pihalle.

Ensimmäiset led-valosarjat, eli siis nämä 100 lampun sarjat, ostettiin joskus vuonna 1998-99 tai jotakin ja jostakin joulunaikaisesta poistomyynnistä. Oltaisiin haettu lisääkin, mutta olivat ehtineet loppua. Sitten meni monta vuotta välissä ettei näkynyt ollenkaan ja sitten kun taas alkoi näkymään, niin joutuu kyllä tosi tarkasti lukemaan, että onko led vai pienoislamppu.

Minä en ole varma. Yritin Horsman ohjeiden mukaan tihrustaa niistä hehkulankaa, mutta en nähnyt. Pitää vielä varmistaa asia ukkokullalta, kunhan tuo kotia palaa.

Hmm, meillähän on jossain sellainen energiankulutusmittarikin. Löytäisinköhän sen jostain…?

Toinenkin konsti on: valkoisten ledien valo on ihan sinistä, muunväriset ledit palavat huomattavan kirkkaasti verrattuna hehkulamppuihin. Jos siis kirkkaassa valossa vielä näkee valon palavan, niin kyse on mitä tod.näköisimmin ledistä. Jos ei oikein kunnolla näe sen palavan, niin sitten on luultavimmin pienoislampuista kyse. Ledit ovat myös hyvin usein "mattapintaisia" eli lamppu sammuneena se näyttää ikäänkuin se olisi täynnä jotakin kiisseliä tai maitoa.. Onpas muuten vaikea selittää.oho 

No nyt olen melkein varma. Nuo todella palavat huomattavan kirkkaina. Niin, että niihin suoraan katsominen on sisällä suorastaan epämiellyttävää. Laitoin mittarin raksuttamaan, mutta sen tiedän jo, että tosi vähän sitä sähköä kuluu, 40 lampun sarjassa. Alle 1 watti (vai oliko se voltti???, äh), koska mittariin ei vielä tullut mitään lukemia. Näyttää siis vain yhden watin tarkkuudella. No, ukkokulta saa tehdä tarkemman analyysin illalla.

Niin, ja sellainen omituisuus noissa on, että kun sähkön katkaisee, ne jäävät ikäänkuin hehkumaan. Onkohan se tuntomerkki jommalle kummalle?

Ostin viime vuonna ledit, sillä olen aina laittanut valosarjan kynttilälyhtyjen sisälle. En tykännyt ledien kylmästä väristä, värillisiä (sinisiä tai punaisia) en huoli. Niissä ihan tavallisissa valosarjoissa valo on lämmintä sävyä. Jäin se valosarja käyttämättä, siitä huolimatta vaikka tavalliset vievätkin enemmän sähköä. Mutta jouluaika on kuitenkin niin lyhyt, että mitä sen on väliä.

Joulusarjoissa kannattaa huomioida seuraava juttunen, kun keräätte niitä pois. Kun vetäisette töpselin seinästä, ja alatte pakkaamaan sarjaa, antakaa sen jäähtyä 2-3 tuntia ensin. Pienoispolttimon hehkulanka on kuumana todella herkkä, ja rikkoutuu pienimmästäkin heilahduksesta. Kylmänä sarjaa voi käsitellä ihan normaalisti. Silloinkin, kun siinä on valot päällä, heiluttelua pitäisi välttää. Ne ei ole siis tonttuja, jotka kesän aikana rikkovat lamppuja sarjoista . Tällä tavalla halpissarjojen kestoikää jatkaa huimasti.

Mun led valojen käyttöohjeessa sanotaan että muuntaja on hyväksytty ulkokäyttöön, Tarkoittaako se sitä suomeksi että sitä voi käyttää silloin ulkona olevassa pistorasiassa ja vaikka jatkaa ulkokäyttöön tarkoitetulla jatkojohdolla? kun meillä on 20-luvulta peräisin olevissa rakennuksissa kovin vähän niitä pistorasioita,(ainakaan niitä ei ikinä ole siellä missä tarvittaisi)

Sanotaan myös ettei näissä ole tavanomaista hehkulankaa vaan jokainen lamppu on valtava valodiodi.

Jos siinä lukee, että hyväksytty ulkokäyttöön, silloin sitä saa käyttää ulkona olevassa pistorasiassa tai ulkokäyttöön hyväksytyssä jatkojohdossa.

No niin, nyt olen varma, että ostamani sarja on todellakin led-sarja. Mieheni varmisti asian. Ja sähköä se kuluttaa 20 päivän aikana noin 8 sentin edestä, eli jos koko vuoden polttaa sitä yötäpäivää, rahaa palaa noin 1,5 eur.

Ja se jälkihehku johtuu siitä, että muuntajan kelaan varautuu sähköä, joka pikkuhiljaa purkaantuu. On se mukavaa, kun on fiksu mies :slight_smile:

Mulla on tuossa pieni piha tai kai sitä voisi kutsua enemmän terassiksi tai vastaavaksi. Siinähän sitten tulee istuskeltua kesällä jonkin verran. Kokoa pihalla ei hurjasti ole ja keskeisin juttu on katos, jossa haluaisin istuskella myös pimeämpänä aikana, esim. syysiltoina eikä kesälläkään niin valoisaa ole kun pieni metsänpläntti blokkaa auringonvaloa aika tehokkaasti. Haluaisin hoitaa valaistuksen vähän eri tavalla kuin naapureilla ja sen vuoksi kysyisinkin, että olisikohan esim. tuollaisia led valoja mahdollista käyttää pihan valaistuksessa, vai tuleeko esim. jotain kosteusongelmia? Tuonne on tulossa normaalikin ledilamppu, mutta kai siinä on ihan samat ongelmat? Ytimekkäästi vielä kerran: voinko käyttää moisia, vai pitääkö tyytyä normaaliin pihavalaistukseen?