Olen kääpiöomenapuun (sokerimiron) onnellinen omistaja ... vai olenko? Istutin puun muutama viikko sitten ja hieman ihmeissäni olen uusien lehtien punertavasta väristä. Ihan kivan näköisiä ovat, mutta onko se normaalia omenpuille? Verkkosivuilta en ole löytänyt tietoja aiheesta, joten voisitteko te konkarit kertoa onko syytä huoleen vai odottelenko vain kesän etenemistä....
Kiitokset vastaukesta! Ovathan ne yöt viileitä olleet, vaikkakaan en tiedä lämpötiloja. Lajia valitessa talvenkestävyys oli tärkeää, joten ei tullut mieleen sen olevan säikky täällä V-alueella. Naapurustossa olevat puut vain näyttävät niiiiiin vihreiltä…
Saattaa olla että taimi on kasvanut kuitenkin etelämmässä, joten on tänä keväänä tottunut lämpimämpään. Siksi säikähti. Ensi keväänä on luultavasti jo kuin kotonaan
Melko iäkkääseen omenapuuhuni on muutamien oksien lehtiin ilmestynyt kirkkaanpunaisia laikkuja ja käpristymiä. Samoissa oksissa laikkuja oli myös viime kesänä ja oksat näyttivät voivan muuta puuta huonommin. Ken tietää, mistä on kyse ja miten pitäisi menetellä??
Neuvosista etuäteen kiitollisena
Svena
Voisi luulla oksaa vaivaavan jonkun sienitaudin ja sitten lisäksi vielä jotkut ötökät lehdissä. Itse leikkaisin huonot oksat pois. Periaatteessa voisi harkita puun nuorennusleikkausohjelman aloittamista, niin vaivalloista kuin latvustossa keikkuminen onkin.
Svena, näyttääkö sinunkin puusi sairaat lehdet siltä, kuin ne olisivat isoja punavalkoisia matoja? Mun puussa on semmoinen tauti.
Tämännäköisiä lehtiä on minun omenapuussa. Tietäisikö joku kertoa, mikä on elukan/taudin nimi?
Samaa on minullakin omppupuissa kuin tuossa nanikan kuvassa, ei kylläkään tietoa mitä se on.
mikäs puutos puskaillani mahtaa olla, siis osalla vadelmilla ja yhdellä karviaisella kun lehdet alkavat punertaa? vai onko edes puutoksen oiretta, että jos joku ötö tai tauti? vinkkejä... marjoja ei pahemmin tuohon keltaiseen karviaiseen ole tullut tasan kaksi, mutta onkin pihallamme vasta toista vuotta, vadelmia senkin edestä.
Onko teillä ollut hallaöitä?
Sekä anopilla että meillä on osassa herukoita lehdet ihan kummallisia, käppyräisiä ja punaisia. Ihan outoa, ei ole ennen ollut!
Semmoisia tumman viininpunaisia ylöspäin kupertuneita lehtiä on minullakin ollut muutamia punaherukassa. Olen ohi mennessäni vaan napsinut ne pois.
Ehkä vaan jokin “voimakkaiden säänvaihteluiden” aiheuttama juttu, en tiedä. Nytkin oli juuri vielä pari punaista lehteä.
Tämä kumma vaiva ilmestyi taas omenapuun lehtiin. Tietääkö kukaan, mistä on kyse?
Hoitona olen vain poistanut lehdet / oksat. mutta eipä tuo näytä kokonaan häviävän. Vikaa on satunnaisesti ja harvakseltaan ympäri puuta.
Vilkaise KasperIt-sivuston 2008-tiedotteita. Siellä on samannäköinen kuva “Omenankoiranputkikirvan vioitus”. Meillä oli samanlaista vaivaa viime kesänä.
Ja on ollut muutama kirjava lehti tänäkin vuonna.
Tämä kysymys voi olla väärän otsikon alla. Mikähän vaivaa luumupuutani? Se on ihan tahmea ja kauttaaltaan valkoisten öttiäisten tai ainakin tahmean valkoisen peitossa. Sitä samaa tahmeutta on alla kasvavien kukkien lehdilläkin. Nyt meillä sataa ja mietin jo, että jospa sade pesis sen.
Meill on myös kirsikkapuun taimi (n.1,5m) ihan kun olis jossain värittömässä siirapissa uitettu, minkäänlaista öttistä ei oo kyllä löytyny
Millä myrkytät ?
Koko Royalty-koristeomenapuussani lehdet ovat muuttuneet tällaisiksi kirjaviksi ja ne putoavat pois! Puu voi selvästi huonosti... Osa oksista on pudottanut jo kaikki lehtensä! En löydä googlettamalla mikä tämä voisi olla, tauti vai tuholainen. Tunnistaako jok kuvasta? Mäntysuopavettä ja suihkuttamaan..?
Kenelläkään ei ole ideoita mikä tuota minun koristeomenpuutani voisi vaivata…? Alan olla vähän epätoivoinen…