Lehtikaktus, Epiphyllum

Ihana tuo Veronican "Hovipoika" tekis mieli tinkiä alkua.Minulla oli kauan sitten samanlainen,kukki komeasti,En enää muista mikä sen tuhosi.
Nyt on alku ilmeisesti kalanruotokaktuksesta,lehtien uurteet menevät vuorottain,aika syvät.Antaja sanoi lumihiutaleeksi.Toivottavasti saan sen kasvamaan.

Tässä ruotosen kukkia, vaikeasti kuvattava tappaus.

Onkohan minun alkuni tuo kuin Kaikun,ihan samanlaiset lehdet.Jos olisi niin hienoa,tuo on kaunis.Alut ovat 2kpl n.10 cm mittaisia.

Minun kalanruotokaktus teki yhden nupun, jonka kuivatti..... Se ei ole kukkinut aiemmin.

Ikkuna olisi pitänyt pestä, mutta en siirtänyt kasvia, kun ajattelin, että se tykkää huonoa.

No, nyt sen voi huoletta pestä.....

Tourangelle, kannattaa odottaa kevättä ensin niin lähtee paremmin juurtumaan. Talvilepokausi alkamassa ja pimeää on nyt liikaa.

Veronica,koetan muistaa kysyä keväämmällä.

Jouduin pätkimään ja uudelleen istuttamaan lähes kaikki lehtikaktukseni. :/

Saa nähdä mitä tuosta on keväällä jäljellä. Parissa oli tyvi alkanut kellastua ja yhdessä mustua. Muutamassa pieniä lehtivaurioita. Ensi kesäksi pitäisi yrittää saada ne parvekkeelle mahtumaan. Sisällä ei ole oikein paikkaa, missä kasvaisivat kunnolla.

kuva

Ei kuulosta kovin hyvälle. Oletko kastellut liikaa?

Minä virittelin lehtikaktusten taimille valopöydän:

kuva

Bambukeppi sidottu lasipöydän jalkaan ja siihen päivänvalolamppu. Menee pieneen tilaan:)

Epäilen, että olen kastellut liian vähän ja sitten antanut reilummin vettä, joka on taas ollut liikaa. :( Kellastuneet (Epiphyllum hybridi ja hovipoika) ovat olleet yhteisistutuksessa altakasteluruukussa ja se ei nyt oikein ole toiminut. D. ackermannii ssp. conzattianus (osasinkin odottaa ongelmia tämän kanssa) kasvattaa kahta sivuoksaa siitä mustuneesta varresta. Niiden oksien tyvessä ei ole mitään vikaa??? Mikäköhän siinä on, että kummankin D. ackermanniin kanssa on ongelmia?

Hyvältä näyttää Piikkisormi ja upea akvaario siellä taustalla. :)

Kiitos Helena81

En osaa vastata tuohon. Itse pidän lehtikaktuksien multaa kosteana, annan kuivahtaa pinnalta ja kastelen uudelleen. Talvella kastelen harvemmin. On varmaan eri käytäntöjä talvetukseen, mutta itse en päästä lehtiä nahistumaan. Keväällä, kun lämpötila on noin 10 astetta, ajattelin laittaa taimet parvekkeelle varjoon.

'Poika' innostui kukkimaan.

kuva

Hieno kukinta! Nämä lajit ovat vähemmän tilaa vaativia (tykkään) verrattuna hybrideihin jotka sojottavat oksiaan joka suuntaan isoina ja tukevina ja yrittävät vallata koko ikkunan.

Tulee niin harvoin käytyä yläkerran viileässä huoneessa. Koin äsken yllätyksen, kun käväisin siellä.

Tämä kaktus oli värkännyt salassa kaksi kukkaa.

kuva

Hovineito !

Ooooo,miten hieno!!!

On tuo Hovineito kaunis!!

Näyttää hiukan siltä kaktukselta, josta sait lehden minulta

Siirsin äsken hovipojan, joka on amppelissa, toiseen huoneeseen. Kättä vasten se siinä nojas vähän aikaa. Nyt kihelmöi ja kutittaa käsivartta oikein kunnolla ja siihen on noussut punaista ihottumaa. Ilmeisesti ne pienet piikit tai karvat ärsytti.

Katariina; se on aivan mahdollista. En ole laittanut lappua kasvin juurelle. Itsekin mietin, että mistähän se olisi, kun se ei ollut saman näköinen kuin vanha iso lehtikaktukseni, jonka annoin muuten pois tänä syksynä.  Juurrutin vanhan kaktuksen lehtiä, joten jälkikasvu on turvattu.

Huomasin juuri, että lehtikaktuksiini on ilmestynyt ruosteen ruskeita pilkkuja. Onko nyt todella niin, että kyse on sienitaudista, johon ei ole muuta hoitoa kuin kaikkien pilkullisten osien hävittäminen? Pilkkuja on nimenomaan isoimmissa ja parhaiten kasvaneissa lehdissä, on tosi harmi jos on pakko pätkiä kasvi…