Lehtikiilto huonekasveille

Noniin, kirjoitelkaapas tänne kokemuksia lehtikiiltosuihkeiden ja lehtikiiltopyyhkeiden käytöstä. Onko hyötyä/haittaa? Pitäsikö itsekin alkaa käyttämään? Onko rahan haaskausta? Mitä itse käytätte? (muuta kuin banaaninkuorta silmän isku, jostain täällä luin sellaisesta...) Mihin kasveihin käytätte?

Alkuperäinen kirjoittaja: Pikkupallero

Jotenkin tuo minusta tuntuu siltä rahan haaskaukselta, liekö sitten vain ennakkoasenteesta kyse. Koskaan en ole kokeillut, enkä edes ajatellut kokeilla. Jos ja kun kukkien lehdet tuntuvat pyyhkimistä tarvitsevan, niin vien kasvin suihkuun tai sitten käytän pyyhkimiseen veteen kostutettua talouspaperia. Suuri- ja paksulehtisiä kukkasia voin ajoittain pyyhkiä myöskin sellaisella keltaisella tomuliinalla. Jotakin ainettahan siinäkin on, mutta oletettavasti pölyn sitomiseksi tarkoitettua sellaista. Ja vähäisenä määränä.

lehtikiiltona neuvottiin käyttämään rypsiöljyä ja vettä sekoituksena, kangastilkku kostutetaan tällä ja kasvin kehdet pyyhitään . - mutta missä ihmeen kirjassa? on taas yöpöydän vieressä kori ja siina puolenmetrin pino kirjoja, kirjastosta suuri osa, tämä on keväänmerkkejä. . sekoitussuhde oli kirjassa mainittu.

- lehtikiilto saa jotkut lehdet näyttämään tosi korskeiltacool

Samaa asiaa luin viimeisestä Puutarhalehdest. Siinä ei kerottu mitään määriä,kostea riepu ja siihen tippa rypsiöljyä,kokeilemalla löytyy sopiva seos?:)) lapsenlapseni teki melkein saman tempun peikonlehdelle jo 10v:tta sitten,innokas kasviholisti,olen käyttänyt tuota keinoa siitä lähtien ja hyvin toimii...lasten suusta ja niined.niin

Ostin sellasen suihkeen, ja tapoin kaikki kasvit, jotka sillä suihkutin. Kaktuksille ei missään tapauksessa, kuolevat heti (jossain nettineuvossa oli sitten varoituskin siitä, mutta luin liian myöhään...

Heheheh, miun kukat kiiltää vähän aikaa, kun muistan pyyhkiä pölyt niistänaurua
No leikki sikseen... Oon joskus tuota lehtikiiltoa miekin kokeillut. Ei miusta käy ihan kaikkiin kukkiin, tuleevat jotenkin liian "tekokiiltäviks"no-jaa

Lehtikiiltoa käytettäessä pitää kuulemma muistaa, ettei suihkuttele lehtien alapuolelle. Taitaa siis tukehduttaa huokosia. Itse suosin vain suihkun alla käyttämistä, että pölyt lähtee.

Aamulehdessä tai jossain Tampereella päin ilmestyvässä lehdessä oli kehotus käyttää banaaninkuoren sisäpintaa kiillottamiseen. En ole itse kokeillut mut kuulosti minusta hyvältä idealta.
Edit: heh mainitsinpa sen banaaninkuorenkin…

Lehtikiilloitteista tarina:

Eräs tuttuni oli innostunut suihkuttelemaan kasveihinsa sitä ronskisti ja oli kovasti kasvien ulkonäköön tyytyväinen.

Mutta sitten seuraavana yönä soi puhelin ja tämä tuttavani mies juoksi siihen vastaamaan. Kantatessaan makuuhuoneesta olohuoneen läpi puhelimelle joutuikin kohtaan, jossa oli sitä lehtikiillotetta toki suihkunnut lattiallekkin sillä seurauksella, että mies moksahti kyljelleen ja käsi mäsähti kukkapöydän läpi.

Sitten vielä kun lopuksi - vaikeuksien kautta - pääsee puhelimeen siellä on joku känninen joka soittaa väärään numeroon. Tämä mies on temperamenttinen kuten pohjalaiset miehet pakkaa olla ja seurauksena oli varsin terhakas sananvaihto jonka jälkeen tämä mies oli jo pukemassa takkia ylleen “koska halusi mennä sinne Krouviin näyttämään sille juopolle kuka on kuka”.

Tuttavani kertoi että oli pitänyt kauan puhua että tästä hankkeesta luovuttiin.

Niin että olkaapa varovaisia sen kiillokkeen kanssa.

Täältähän puuttuu kiilloitusainesta maitovesiseos, sillä meidän kukat on putsattu aina.

Auli, minä olen käyttänyt sitä banaaninlehteä jo pari-kolme vuotta ja kukat näyttää sen jälkeen pitkään tosi hienoilta. Tosin sitruunapuu vie aina mehut ja jätän sen mieluusti viimeisksi. Isolehtisille se on ihana ja taatusti luonnontuote.

Temskun tarinan lailla; pöytien kiillotusaine Glade (tai joku sitruunantuoksuinen kiiltoaine puupinnoille) liukastuttaa myös lattian enemmän kuin riittävästi…

Kukkakaupan täti pyöräytti ostamaani flamingonkukkaan komean lehtikiillon kaupan päälle, ihan kysymättä.

Ei lehtikiilto käyttäjälle ole ihan vaaraton ilman liukastumisen vaaraakaan: lehtikiillolla viimeisteltiin viherkasveja paraatikuntoon ja kök köh köh -meinisimpa ihan läkähtyä yskimiseen. Ulos joudun menemään ja aikani yskin kädet polviin tukien. EN EN en, moiseen puuhaan enää ikuna ryhdy, enkä mene ko. paikalle ao. aikana edes pakosta!

Minä ostin Biolanin lehtikiillotuspyyhkeitä. Olipa ällöttäviä, haisivat pahalta ja tuntuivat tahmaisilta. Hukkaan meni ne rahat, sillä käyttämättä jäivät mokomat haisurätit!

Tanu, hyvä kun kerroit, olin jo nostaa ne männäviikolla ostoskoriini. Ajattelin kuitenkin ,että kiiltelevät ihan tarpeeksi silläkin tapaa, että raahaa ne kerran kuussa suihkuun. Tuleepahan pyyhittyä kukkapöytäkin…

Olipa hyviä vinkkejä lehtien kiillotukseen. Käytän niitä kyllä suihkun alla pölyjä suihkimassa mutta, sitä pölinää piisaa talossa kun lapset, koira ja pupu huolehtii siitä että pölinää piisaa. Kukkakaupassa laittoi toisen asiakkaan viirivehkaan ja minun flamingonkukkaan lehti kiillettä ja kyllä kiilsi. Itse en voi enkä haluakkaan käyttää spraymallia jos se sisältää mitä lie. Ei päältä avoin akvaario elämä välttämättä tykkäisi jos sinne pöllähtäisi ilmavirran mukana jotain ainetta. Eikö siitä banskun kuoren siäpinnasta jää sitä valkoista töhnää lehdelle? Pitää het huomena kokeilla silleen salaa ettei lapset näe että äiti ruokkii kukille banaania. :slight_smile: Ohhoh olen saanut toisen tähden ; )

Ei siitä mitään jää. Ota sellainen aukaistu kuori kerrallaan ja pyyhi niin kauan kun siitä tulee lopulta melkein musta pölystä. En tottapuhuen minäkään uskonut sitä ensin kun siivousohjelmassa neuvottiin, piti pistää ensin likka kokeilemaan. On melkein luomujuttu, ei suihki lattiaa liukkaaksi, ei haise koko asunto pahalle ja niistä lehdistä oikeasti hangataan lika pois eikä peitetä millään kiillolla. Suosittelen lämpimästi, tulee koko banaani hyötykäyttöön!

Itse olen käyttänyt työn puolesta sekä lehtikiiltopyyhkeitä että suihkutetta. Pyyhkeet ovat todella käteviä ja hajuttomia mutta suihke haisee pahalle ja tekee lattian/pöydän todella liukkaaksi, se on totta ja lisäksi jos innostuu suihkuttamaan liikaa niin kasvista tulee ihan kauhean kiiltävä -mutta 1-2vko niin sekin kiilto kyllä tasaantuu ja kasvi on vain kauniin ja elinvoimaisen näköinen.

En ole ikinä käyttänyt näitä kotona vaan tosiaan työssä sillä julkisissa tiloissa näyttäisi ehkä hieman hassulta kuljeskella banaanin kuorien, maito-ja olutpurkkien kanssa kasvien lehtiä pyyhkimässä…

Minäpäs sitten päätin kokeilla tuota banaania viirivehkaani vaikka kaapissani oisi ollut lehtienkiillotus suihketta ja pakko sanoa että yllätyin positiivisesti, kukkani sai aivan uuden ilmeen :)… Kiillotus suihkeessa kun on vaarana ssada kukka näyttämään muovi kukalta jos liika sillä leikkii :)… Taidan kiillotus aineen jättää käyttämättä ja käyttää tästä edespäin banaania…