Lehtikuusi:Japaninriippalehtikuusi, Larix kaempferi

Hankimme japaninriippalehtikuusen "Larix kaempf "Stiff Weeping" syksyllä 2005.  Se talvehti hyvin ja kasvatti uusia oksia kesällä 2006.  Viime syksynä sen neulaset kellastuivat hyvin myöhään ja ne jäivät puuhuun kiinni.  Talvella kasasimme juurelle paljon lunta, mutta emme huputtaneet sitä millään pakkaspeitteellä.  Nyt keväällä sulattelin routaa ajoissa kastelemalla maata sen ympäriltä.  Siihen puhkesi muutama neulastupsu niihin oksiin, jotka olivat lumen alla, mutta nyt nekin ovat alkaneet kuivettua ja koko puu on aivan hengettömän näköinen.  Oliko viime talven pakkasjakso liikaa sille, vai teinkö virheen kun en loppukesästä laittanut PK-lannoitetta?  Kuvittelimme puun selviävän Uudenmaan pohjoisosassa talvesta, mutta eikö se sovellukaan tänne?  Onko kellään kokemusta tällaisesta?

Tässä riippajapaninlehtikuusi L. kaempferi ‘Stiff Weeper’.

Kahden vuoden jälkeen oksat laahaavat maata.

Paijaan sitä aina päästä, kun kuljen ohi. Alussa nimitin sitä mieheni uudeksi tyttöystäväksi. Se on jotenkin niin inhimillisen näköinen.

Miten korkeaan runkoon tuo on vartettu?

Minulla on tuo “puli” ja se on 130cm rungolla.
Mahtaakohan sekin heti kasvaa maahan asti?
Toki se on 60cm korkuisen kasvialtaan puolella, eli maahan sentään matkaa 190cm.

Se on suurin piirtein 140 cm korkea. Ostin sen syksyllä -15, ja ylhäällä otettu kuva on otettu muistaakseni silloin. Eli parissa vuodessa oksat ovat kasvaneet noin paljon pituutta.

Katselin minun takapihan puita tänään kriittisesti.
Minun lehtikuuset ei kyllä sovi miljööseen ja maisemaan lainkaan, vaikka niin kovin niistä tykkäänkin.
En tiedä mitä teen niille, ehkä odotan kevääseen ja katson muuttuuko mieli, että en heti ala pois kuopata.

Etupihan lehtikuuset on ok, mutta nuo metsän puolella olevat vähän häiritsee.
Ihan itte oon laittanut, eli oma vika. :ermm: