Tavallista metsäkuusta voi typistää, kasvaa tuuheampana kun leikkelee.
Sen verran löysin lehtikuusen leikkauksesta, että jos sitä kasvattaa aitana, niin sen leikkaus on samalla tavalla kuin kuusenkin. Eli kerran vuodessa uutta vuosikasvua voisi napsia pois.
Tässä linkki
Kiitos pikaisesta vastauksesta Nanikka! Näinpä sitten toimin jatkossa. Lehtikuusiaitaa minulla ei ole, mutta vain yksittäinen lehtikuusi ja kolme metsäkuusta. Lehtikuusimetsässä on muuten mahtavat tuoksut…
minunkin mielestä lehtikuusi on fiini puu vaikka onkin tosi roskainen ja vanhat kävyt on epäsiistin näköisiä. mummullani on pihalla valtava lehtikuusi ja jos pikaisesti arvioisin niin sanoisin että se on n. 30-35 metriä korkea.
keräsin pari viikkoa sitten lehtikuusen siemeniä ja nyt kaksi on jo itänyt
tänään koulin taimet omiin pieniin turveruukkuihin.
Nimetön. Lehtikuusi on nopeakasvuinen.laita turveruukut johonkin isompaan ruukunsuojukseen ja sinne pohjalle reilu kerros turvetta;lekamurskaa tai hiekkaa.Heti kun juuret on kasvaneet turveruukun seinämien läpi, istuta isomaan ruukkuun, sellaiseen, jossa se voi olla talvenkin ulkona. Pidä kastelusta ja lannoituksesta huolta.
Muutamassa vuodessa puut kasvavat pari metrisiksi, jos kaikki kohdallaan.
ajatus lähes sama kuin minulla. aijon syksyllä laittaa taimet turveruukkuineen suuriin muoviruukkuihin jotka kaivan kasvimaahan tai kukkapenkkiin. kun ovat tarpeeksi suuria niin istutan ne mökille lähelle joen rantaa missä saavat kasvaa. tiedin että ovat nopeakasvuisia mutta en arvannut että ovat ihan noin nopeita
Tarvitsisin vahvistusta lehtikuusen lannoitukselle , siis, ei havupuun lannoitetta ?
Mulle tärkeä puun alku, omaa siemenkasvatusta:)
Lehtikuusi on kalkinsuosija, joten ei havulannoitetta. Tuhkaa vaikka hieman? Itse kyllä lannoittaisin todella varovasti, puut tarvitsevat vähän ravinteita ja niistä tulee kestäviä kun ne kasvavat hitaasti.
Jos toivot nopeaa kasvua, katso että kasvupaikka on valoisa. Olen testannut. Istutin n. 30 vuotta sitten metsään n. 1/2 hehtaarin aukon lehtikuuselle. Valoisimpien paikkojen puut ovat nyt tukkipuun kokoisia, varjossa kasvaneet tuskin joulukuusta isompia.
Kiitos Kaisaliisa ja Araminta vastauksista!
Melko optimaaliset olot lienee sillä , aurinkoinen hiekkarinne !
Tietäiskö joku mistä Kymenlaaksossa voisi saada lehtikuusen alkuja? Toistaiseksi ei ole taimimyymälöissä tullut vastaan kuin jotain ihan erikoissorttisia ihmejuttuja joista ei kunnon puuta kasva, eikä lähitienoolla tunnu olevan missään “villejä” vanhoja puita, joiden lähettyviltä voisi etsiä pikkupoikasia. Taannoin ihan naapurissa oli tyhjä tontti, josta niitä olisi löytynyt, mutta ei tajuttu poimia talteen ennen kuin jyräsivät kaiken lähikaupan tieltä.
Puunainen, Mustilan Arboretumista ehkä saisi taimia ostaa ? Kannattaa kysyä tarjontaa.
Hallasentiellä on
Onko kukaan täällä kokeillut lehtikuusen lisäämistä pistokkaasta?
Olen kyllä lukenut, että ei lähtisi helpolla pistokkaasta kasvuun.
Otin talteen muutaman viimekesänä kasvaneen oksankärjen pätkän, kun jouduimme tyttären dahuriankuusesta leikkamaan pari alaoksaa pois.
Tuuppasin ne multaan, mutta en tiedä onko turhaa hommaa.
Jos ei onnistu taidan ottaa kesällä siemeniä kokeiltavaksi.
Ja lisäystä vielä, täällä aiemmilla sivuilla kun lehtikuusta haukuttiin rumaksi, niin olen täysin eri mieltä.
Se on ihan hienoimpia puita isona yksinäisellä paikalla mitä ikinä voi olla.
Ja ne kevään pienet silmut, ne vasta on söpöt.
Laitan ehdottomasti kasvamaan, jos minulla vaan tilaa on, tähän minitontille en voi laittaa.
Nopeesti se kyllä kasvaa, nuo dahurialaiset tuonne tyttären pihaan istutin pienenä lyijykynän paksuisena n.12 vuotta sitten ja ne on ihan hirmuisen isoja puita jo.
Suokukka, haluatko yhden kuusen, joka pitäisi olla valkokuusi, siemenestä kasvatettu. Lähettäisin sen vaihtarina iiriksiin. Kirjoitan tänne kun minun viestipuolella ei voi kirjoittaa. Tämän pätkänkin kirjoittaminen kestäisi kymmeniä minuutteja.
Ehdottomasti hoyabella, jos on vaan sen kokoinen , että voi lähettää.
Se pääsee kyllä tuonne mun entiseen kotiini, eli tyttären luokse, siellä on tilaa isoille puille.
Siellä kasvaa ennestään jo koreanpihta, lännenpihta, purppurapihta, surukuusiryhmä, lehtikuusia, kynäjalava, saarni, tammia, harmaa-ja tervaleppää, halava, ym.ym
Tuo on meidän oma pieni “arboretum”.
En ole varma löydänkö osoitteesi, laita privaan, pääsen lukemaan mutta kirjoittaminen ei onnistu. Lähetän maanantaina.