Kesälomat venäyttivät lehtisalaatin metrin mittaiseksi tangoksi ja nyt päähän on ilmestynyt nätti kukinto. Voiko näistä siemenistä mahdollisesti saada ensi kesänä uutta salaattia? Nythän tuo salaatti on syömäkelvotonta. Maistoin hieman ja erittäin kitkerää. PTHYI!
Miksei voisi? Minä ainakin meinaan siemenet kerätä jos vaan ehdin ennenkuin yöpakkanen vie tai pudottaa omia aikojaan. Ja on tosi nätti kukinto. Melkein kannattaisi jo kukinnonkin takia kasvattaa
Tiedätkö missä vaiheessa on parasta siemenet kerätä?
Eipä ole tietoa, valitettavasti. Olisikohan viisaampia paikalla?
Minun salaatti kun kasvaa mökillä, niin joudun vaan joka viikonloppu käydä katsomassa, kuinka se edistyy. Kaipa siihen kukan tilalle joku siemenkotaa muistuttava koppa tulee.
Viisaammasta en tiedä , mutta minä laitoin viime vuonna ruukkusalaatinjämän kukkapenkkiin, siinä se hojotti ja kukki; ja kuinka ollakaan tänä keväänä metrin päästä pukkasi lehtisalaatin alku...
Nyt se puolestaan kukkii ja hojottelee, ne siemenet ovat ihan pikkuruisia, ajattelin antaa siementää vapaasti. Jos vaikka ensi kesänä nousisi taas!
Kokeile laittaa pikkuinen pussi kumilenksulla, josko saalis putoaisi siihen?
Kerää siemenet viimeistään siinä vaiheessa, kun ne alkavat olla "lentokunnossa". Toimii hiukan voikukan tapaan. Kukkiva lehtisalaatti on ihan hyvän näköinen koristekasvinakin, tahtoo vaan kaatua, kun kasvaa puolitoistametriseksi!
Ai nekö siemenet onkin tuonnäkösiä? No heh, olisinpa etsinyt väärännäköistä siemenää. Salaatit on nimittäin pikkupojan kylvöjä, eikä tullut katsottua, että mitä sen kylvömaton sisällä on.
Onkos Samin salaatissa keltainen kukinto? Minun, tai siis pojan, salaatissa on semmoinen kauniin sininen.
On keltainen kukinto. Kun tuon hörhelön purkaa, sieltä paljastuu oikeat salaatin siemenet!
Eilen kävin nykimässä muutaman kukan irti ja olivat vielä ihan pampuloita. Purin ja löysin sisältä tuollaista valko/keltaista höttöä joten päättelinkin, että ei ehkä ole vielä kerättävissä. En olisi kyllä uskonut että tuollaista niistä tulee! :D
Mäkin olen antanut yhden salaatin kasvaa kasvarissani ja on jo lähemmäs 2m korkea. Siemeniä odottelen.. salaatti on viime vuonna kylväytyneen salaatin poikanen, eli pitäis olla geenit ainakin kohillaan.
Salaatin eri lajikkeet saattavat risteytyä keskenään niin että pitäisi kasvatella muutaman metrin päästä toisistaan.
Ehkä kannatta painottaa “jalostuksessaan” niitä myöhäisimpiä kukkijoita. Taitaisi olla paras yksilö se joka ei kuki ollenkaan!
Ensimmäisen hallayön jälkeen varsi poikki ja kuivattelemaan.
Minä sain syksyllä 2018 New Foundlandilaiselta nettitutulta vaihdossa hänen keräämiään sidesalaatin siemeniä neljää eri lajiketta. Viimeiset salaatit jäi syksyllä kukimaan lavakaulukseen ja pakkasten tultua mietin että olisiko niissä siemeniä kerättäväksi. Toin kukkineet latvat sisälle kuivumaan ja murskattuani niitä sain kerättyä siemeniä talteen. Nyt kokeilin kylvää noita ja nehän itivät. Lajike mistä siemenet keräsin on Merveille des quatre saisons.
Kaikista lajikkeista on alkuperäisiä siemeniä vielä jäljellä, joten täytyy nyt kasvattaa niitä kaikkia ja jättää jokaisesta ainakin yksi kasvi kukkimaan ja kasvattamaan siemenet.
Merveille des quatre saisons on arvatenkin neljän vuodenajan ihme, pitsaitalian peruskurssin mukaan, vai liekö ranskaa. Tavalliset lehtisalaatit tuppaa helposti kukkimaan, annan heistä jonkun niin tehdä ja keväällä ilmestyy pikkutaimia siemenistä itsekseen. Siirrän somaan riviin, keväällä aikaistettu sato on tervetullutta. Olisipa tänäkin keväänä itse kylväytyneitä.