Saunan edessä on päivänliljaa. Harjaneilikkakuvassa taitaa olla myös kevätvuohenjuurta. Juhannusruusu leviää juurivesoilla, niistä saa uusia alkuja helpoiten. Vanha pensas kannattaa leikata alas.
14. Tämmöinen aarreaitta siellä kans minnuu odottaa, ihana puutarhavaja:) Kenties sen vielä jokupäivä maalaan uuteen uskoon ja kukkia pitää ikkunalle saada
Pitää vaan vähän havuilla huiskia enimmät hämähäkin seitit veks ja tehdä hyllyt, tuohon ikkunan eteen tulee pöytätaso, missä voin sit ruukutella sun muuta.
Nuo kiulut löytyi liiteristä, mies oli niitä jo pois viskaamassa, sain pelastettua eiks ne oikeesti tajua mitään..?
Onko kokemusta tuosta harmaamalvikin siirtämisestä? Tuolta kasvikortistosta kun luin, että ei pidä siirtämisestä. Saakos siitä kerättyä siemeniä, jos niistä sitten esikasvattaisi taimet?
Aina ei lähde kasvamaan uudessa paikassa,ainakaan mulla. Siemenistä kyllä saa helpolla uusia,siementää itsekkin lopulta "jokapaikkaan" jos ei varsia katko kukinnan jälkeen.
Leijallahan on vaikka mitä,kaikkea kivaa siellä! Onkos ne "unikkosaappaat" jo:)
Siirsin suuret harmaamalvikit pari kesää sitten. Hyvin lähtivät ensin kasvamaan, mutta sitten ovat jotenkin taantuneet, jääneet paljon pienemmiksi ja kukkivat huonosti. En tiedä mitä jurnuttavat. Edellinen siirto onnistui hyvin, silloin oli kyseessä pienempiä yksilöitä.
Kuutamo, ei oo vielä unikkosaappaita;) ehkäpä sekin lupaus on joku päivä lunastettava:) mut enhän mie vielä siellä itse vakituisesti asukaan…
Huomenna pitää mennä ostamaan verkkoaitaa. Muutama kohta on tukittava, ettei koirat pääse pihalta karkaamaan. Ja sen pinnasängyn sainkin halvalla, 12€. Kaikki laidat on pinnalla ja pohja erityisen tukeva eli kierrätystä parhaimmillaan:) Mie tahtoisin siitä ne päädyt käyttää porttiin, että se aukeis keskeltä, mut ukko on sitä mieltä että sivusta aukeava malli… täytyy jyrätä taas jollain konstilla oma ehdotus läpi:)
Tuosta talonvieruspenkistä sen verran, että oon kovasti miettinyt, jos siihen laittais eteen kuunliljaa, mut mitä laittaisin taakse? Saisi erottua talon väristä. Palava rakkaus ois yksi vaihtoehto… Mutta ei mitään “tähän kaikkee mahollista” penkkiä kyllä tule…vähän on kaunista:)
Minkälaiset valo-olosuhteet ja maa siinä talon edustalla on? Kun palavarakkaushan tykkää auringosta ja kuunlilja ei niin kovasti.
Siinä on puolivarjoa, maa taitaa olla kuivahkoa (en mie sitä osaa paremmin sanoa…) Ajattelin, kun palavaarakkautta näkyy pienesti ennestäänkin olevan, että se vois menestyäkin. Mutta ei se tosiaan vielä lukkoon lyöty ole. Ehdotuksia otan mielelläni vastaan!
Kyllä se tieten siinä sitten pärjäis hyvinki, puolivarjossa menee tieten lähes kaikki. Mulla kasvaa palavarakkaus auringossa ja ravinteikkaassa mutta kevennetyssä savimaassa kohopenkissä ja nyt toisena vuotenaan ylsi lähemmäs 170cm! On kylläkin äitini puskasta otettu jakopala eikä siemenestä kasvatettu.
Kuunliljojen takana vois näyttää hyvältä myös jaloangervot, kiinanjaloangervojen ei ees pitäis olla kovin herkkiä kuivuudelle.
Täällähän sitä maalla oon touhillut parikin päivää. Aika menee kuin siivillä:) Pojat on isänsä kanssa rippilahjamatkalla Bulgariassa, joten nyt mulla on aikaa! En saa tähän isännän koneeseen kuvia ladattua, kun ei oo se johto tietenkään mukana ja ei tässä mitään muistikorttipaikkaa ole…
No, pensasaitaa oon siivonnut urakalla. Karmeat määrät sitä kuivaa oksaa lähti pois. Saunan edessä olevaa pihlajaa kans vähän karsin. Sahasin siitä oven luota pari oksaa pois, niin eivät ole päässä kiinni… Sitten autoin pikkasen veeärrää metsänhoitohommissa…;)) Sahailin kuivaneita männynoksia pois, mitkä varjosti talon takana aika tavalla. Ei kai ne siitä voi pahastua, miehän vaan autan niitä:)
Tontilla oli myös laudoilla rajattu kukkapenkki, pari metriä pituutta. Se oli aivan heinittynyt ja täynnä akileijoja, mitä täällä on muutenkin vähän joka nurkalla. Siispä siivosin sen ja voin kertoo, että koivun juurta oli enemmän kuin laki sallii! Jestas mikä homma! Mutta lopputulos on ihan hyvä ja multakin on ok, matojakin siellä luikerteli:) Pistin sit siihen väliaikaisesti kunnes sen varsinaisen perennapenkin saan, niin kuunliljoja, väriminttua(mitä ystävä toi lahjaksi), harjaneilikkaa ja kevätvuohenjuurta. Toivottavasti ne ehtii siihen kotiutua ennen pakkasia.
Sitten mietin tuota pionin siirtoa, että sitä ei varmaan kannata enää tässä vaiheessa yrittää siirtää? Pitää sit jättää se talonedustan penkin teko ensi kevääseen… mut kun ei millään malttais. Paitsi että pioni on nyt se, joka sanelee marssijärjestyksen:)
Pikkuhiljaa alkaa omassa päässä hahmottua, miten tuota pihaa haluaisin laittaa, minne oleskelupiha ja minne se suuren suuri perennapenkki. Kovasti oon miettinyt, että kaunis paviljonki vai pergola. Mie haluan pergolan:) Hyötypuutarhalla paikka jo onkin. Kulta vaan pyörittelee päätään ja huokailee:)
Pitää vaan saada tuo ukkokulta nyt kaatamaan nuo 5 isoa koivua keskeltä pihaa, niin pääsis hommiin… siis kunhan ne koivut on ensin pilkottu ja pinottu…ja siinähän sitä riittääkin tekemistä. Onneksi on tuota jälkikasvua:)
Hei Leija, sulla oli paljon kysymyksiä ja joku jo vastasikin useampaan , mutta minua jäi mietittyttämään se juhannusruususi.
Onko se vanha puska, tiedätkö? Ei näyttänyt kovin isolta kuumminkaan kuvassa. Sen voi leikata vaikka kokonaan alas jos halua tai tee kuten minä; olen nyt kahtena perättäisenä vuonna karsinut vanhoja kuivia oksia pois, kun en raskinut kokonaan leikata alas. Nyt on puskenut kovasti uusia alkuja kesän aikana.
Kukintaa saa odottaa muutaman vuoden alasleikkuun jälkeen.
"Vanhaksi menneelle" unkarinsyreenille tein seuraavanlaisen tempun: eka vuonna otin 1/3 kuivuneista oksista pois, seuraavana vuonna samoin. Vielä ensi vuonna otan viimeiset vanhat pois ja sitten se on kokonaan uudistettu ja nyt hyvässä muodossa. Kukinta toki kärsii jonkun aikaa, mutta kukkinee vuosi vuodelta enemmän.
Niin ja miltä kuulostais esim jalopähkimö talon edustalle, sinne kuunliljojen taakse?
Menee vissiin myös puolivarjossa. Nauhukset käy myös, jos keltaisesta tykkäät.
…ja tietäjät sanovat, että syksy on ehdottomasti oikea aika siirtää pioneja, jos niitä siirtää pitää.
edit - jep, teepä haku pionikirja niin löytyy ensimmäisenä se merlinin juttu, jota muistelin.
Maksaruoho ja mai-lee! Kiitos!
Jalopähkömölle isäntäkin antoi siunauksensa;)
Ja varmasti saan nyt paremmin nukuttua, kun tuo pionin siirto onnistuukin syksyllä:) miten mie oon aina luullut, että vaan keväällä sitä saa siirtää… onneksi otin puheeksi ja opin taas uutta!
Paitsi että voihan se olla, ettei paojoo nukuta, kun pitää kuumeisesti miettiä yäön yli nyt sitä penkkiä…;))
Eilen ostin syyshortensian ja istutin sen miun puutarhavajan viereen:)
Ihan eka ostettu pensas tälle tontille! Kun vaan muistaisin olla heittämättä kalkkia sen juurelle;)
Tässä viikonlopun aikana sain aloitettua kasvihuoneen pohjaa. Möyhin ensin jyrsijällä sellaisen 4*4 alueen ja siitä sitten lapiohommina kuorin multaa pois, en jaksanu enempää kuin vajaa 10cm. Pitäisi tuoda siihen jotain hiekkaa tai kivituhkaa tms. nyt päälle. Mitä kannattaisi laittaa? Kasvari tulee ihan puutavarasta ja muovista, eli mitään sen kummempia valuja ei aleta tekemään.
Seuraava projekti onkin ryytimaan, perunamaan ja mansikkamaan pohjien tekeminen… hiki valuu jo pelkästä ajattelusta…
Onnittelut ensimmäisestä pensaasta =D
Mullakin pukkaa hikeä kun ajattelen sun tulevaa urakkaa, huhhuh… No, otat sillä lailla projekti ja alue kerrallaan ajatuksissa jo ja varsinki tekemisessä niin ei tunnu niin suurelta urakalta!
Noniin... Nyt on kuvia ladattu koneelle ja taas alkaa kyselytunti
Ystäväpariskunta kävi kylässä ja toivat tuon krysanteemin ja nuo ihanat itsemaalatut kivet.
Tuon kukkatelineen ostin jostain poistomyynnistä. Toisella puolen kylttiä on suomenkielinen tervetuloa, mutta mie tykkään enemmän tuosta toisesta kotimaisesta Isäntä sitten käy jatkuvasti kääntämässä tekstin hälle paremmin jakeluun menevälle kielelle...
Tätä köynnöstä kasvaa kukkapenkin nurkassa. Mitähän se on? Tekee punaisia marjoja...
Tuon köynnöksen edessä on jotain liljaa, kai? Siemenkodat on kypsyneet, otin siememiä talteen
Käväisin ystävän luona kylässä hyvällä menestyksellä Mukaan tarttui hieman syysleimua.
Pistin nämä nyt valeistutukseen, kun se lopullinen paikka on vielä hakusessa...