Leinikki, Ranunculus

Ensimmäiset pilkistelee mullan alta.

Niin mullaki ekat pilkistää mullan alta! Ja myös siemenestä laitetut jaloleinikit oli nyt pääsiäisen aikana noussu mullasta! Jihaa!!!

Mukavaa, että mukulaleinikkini näyttävät selvinneen talvesta. Vihreitä lehtiä on näkyvissä jo useammassakin paikassa pihalla. Kukkia ei ole vielä, mutta näin lämpimällä säällä niitäkin tulee varmaan ihan pian. Mukulaleinikki on yksi lemppareistani näin keväällä.

Minnehän se teksti jäi.Niin mukulaleinikki selvis hyvin talvesta ja nyt on kukkinut jo viikon verran, se on kaunis ja leviää hyvin.

Kaunis kyllä on, mutta kun minä istutin sitä pari vuotta sitten yhden mukulan äidin pihalle niin ei se ole mitään levinnyt… Eikä sitä edes löydä kukinnan jälkeen että vois hakea sen pois sieltä ja muuttaa toiseen paikkaan.

Viihtyessään leviää ja kukkii kaunisti keväällä, minulla pysyy hengissä mutta ihmeemmin ei leviä, täytyy taas siirto istuttaa. Villinä kasvaa täällä kosteikoissa ja jokien törmillä, kuivassa ei viihdy.

Olen saanut mukulaleinikkiä ystävättären pihalta keväällä ihan vaan maasta kaivettuna ja hyvin on lähtenyt kasvamaan. Eli kyllä sitä voi siirtää kukinnan jälkeen ennen lehtien lakastumista, kun se on vielä näkyvissä mullan pinnalla. Ainakin kahtena keväänä näin on tehty. Jos mukulaleinikki on aurinkoisella paikalla, sitä pitäisi kastella, jotta se viihtyy. Varjoinen tai puolivarjoinen paikka olisi paras.

Ja vaikka se katoaa kukittuaan, sitä pystyy “levittämään” kaivelemalla vähän maata, josta paljastuukin sellaisia muurahaisenmunan näköisiä ja kokoisia pylpyröitä, eli niitä mukuloita. Niitä kun heittelee sinne tänne, niin johan leviää, ainakin kosteassa maassa. Lopulta ihan riesaksi asti.

Hyvänen aika. Minä luulin saaneeni viime vuonna keltavuokkoa, mutta nythän minä tajusin kun tuolla toisaalla keltavuokkoa muuksi luultiin, että se mun kasvini tietenkään mikään keltavuokko ole, sehän on mukulaleinikki! Hehheh. Ihmettelinkin hiukan lehden muotoa kun ne alkoivat maasta nousta… (Kiva kasvi kyllä, mutta sitä keltavuokkoa nyt sitten halajan… kun penkissä on jo sini-, valko- ja kanadanvuokkoa)

Sain sitten ilmeisesti leviävän kasvin? Mutta vieressään on tuoksumataraa ja kanadanvuokkoa, kilpailkoot keskenään. Vai pärjääkö se niille? On kyllä kasvussaan molempia pidemmällä, toisista ei näy vielä paljon mitään.

Leinikkihän on myös kaunis ja anoppilassa kasvaa kanadanvuokkoa paikassa, jossa kasvaamyös polvenkorkuista heinää ja mataraa ja ties mitä ihan villinä ja hyvin ne siellä kaikki kilpaa kasvaa ja kukkii -on kasvaneet siis vuosikymmeniä…eli sen puoleen tuskin mitään hätää.

Toki ihan millitarkkaan penkkiin tuo leinikki ehkä on turhan karkailevainen :smiley:

No tämä penkki ei ole millintarkka. Siinä kasvaa kaikenlaista leviävää ja siementävää, kuten just tuota kanadanvuokkoa ja tuoksumataraa, rönsytiarellaa, akileijoja, illakkoa, lehtosinilatvaa, esikoita, sinivuokkoja, valkovuokkoja, kevätkaihonkukkaa, metsäkurjenpolvea, ukonkelloa… enkä edes muista kaikkea kun viime syksynä penkin perustin. Mutta vähän kaikki leviävät kuka milläkin tavalla.

Ja kaunis se tosiaan on! Naapuriltani sain, ja hän on luullut sitä keltavuokoksi, enkä minäkään tajunnut ennen kuin nyt ettei se sitä ole! Alkaa muuten kohta kukkia, isot nuput jo on.

Mukulaleinikkihän lakastuu kukittuaan. Minusta se on aivan ihana kasvi näin keväällä, kun kukkivia kasveja ei ole niin paljon kuin sitten myöhemmin. Minulla ei ole ollut tuota vielä niin monta vuotta, että osaisin sanoa, miten pahasti se leviää, mutta olen laittanut sitä sellaisiin paikkoihin, että se saa levitä vaikka miten paljon.

Edelliskeväänä istuttamani pieni mukulaleinikin alku on lähtenyt kivasti leviämään. Tässä kuva tältä päivältä:

Mitähän mie oon tehny väärin nuitten jaloleinikkien kanssa? Hyvin ne lähti kasvaan ja ilosina kasvo kunnes ei enää kasvakkaan. Nyt ne vaan makaa purkin kylkiä pitkin ja enhän mie tiiä mitä niille tekisin…

Tässä on minun ensimmäinen jaloleinikki kukassa.

Ihana!

Jo on namu!

Teen tässä nimilappuja jotta pääsisin kylvämään. Osaatteko kertoa sepoleinikin (R. amplexicaulis) kukinta-ajan ja korkeuden, noin suunnilleen?

Etkö muista että Kibulla kukki silloin kun siellä oltiin. Toukokuun loppu. Olikohan se tämä?