Leinikki, Ranunculus

Mukulaleinikki avasi ekan kukkansa tänään. Mukulaleinikki on kaunis kevään kukka, mutta häipyy kokonaan ja tulee taas seuraavana keväänä uudelleen iloksemme

Heips!

Minä olen n. 2 vuotta ollut vanhan rintamamiestalon (karjalaisen isäni kodin) omistaja ja ilokseni kun annoin kukkapenkkien olla pari vuotta rauhassa, huomasin mukulaleinikin olemassaolon. Tänä keväänä päätin siirtää sen pois vanhasta kukkapenkistä, jossa kasvaa suurimmaksi osaksi vuohenputkia. Minusta mukulaleinikki on tosi kaunis kasvi, kuin jalokivi keväällä.... ja varmaan ei mikään uusi tulokas kun nousi ylös vanhasta kukkapenkistä 10 vuoden levon jälkeen kun vain vähän kuokin...

Laitan kuvia jos selvisi elossa siirrosta... mutta luulen että pikemmiten vuohenputki olisi sen tappanut joka tapauksessa.

Villikko

minun mukulaleinikki on vasta lehti asteella, mutta toiveikkana odotellaansilmän isku.

Kävin huhtuikuun alussa Saksassa puutarhamessuilla ja ostin sieltä 15 kpl mukulaa, "Ranunculus mix " viidellä rahalla. Ne pitäisi olla kerrottuja mukulaleinikkejä, perästä kuuluu, ne on nyt istutettu laatikkoon

Onko niin, että uudella puolella ei vielä ollut leinikkiketjua? Aloitanpa sen sitten suoraan kysymyksellä: miten erotan, kumpi näistä on pallerorönsyleinikki ja kumpi nappileinikki? Kukat näyttää minun mielestäni ihan smanlaisilta, mutta lehdissä on hiukan eroa.

Onkos kellään teistä tietoja, kokemusta ja kuvia sepoleinikistä?

Tärähdin katsomaan kauniita valkoisia kukkia jostain puutarhakirjasta viikonloppuna reissulla ja jäi mieleeni kiinnostua hänestä enemmältikin.

Etelkan leinikit ovat jaloleinikkejä, ei mukula-

talvehditettava sisällä

anitan ylin on R. repens ‘Pleniflorus’ pallerorönsyleinikki, prinssinnappi

alin R.acris, ‘Flore Pleno’,nappiniittyleinikki, puutarhaleinikki

sepoleinikkiä on harvoin saatavilla, taitaa olla huono lisääntymään, ei ole ainakaan spontaanisti tehnyt mulla siemeniä,

yhden kehnon lähikuvan löysin, eikä onnistu pikaviestiin lisäys

tässä :)

Kiitos, Kibu! Vähän sitä epäilinkin, kun vanhan puolen juttuja luin. Kukaan ei kertonut nappileinikin rönsyilevän pahasti, ja tuo onkin ihan rauhallinen, mutta pallerorönsyleinikki sen sijaan on päättänyt vallata koko penkin jo tänä vuonna. :slight_smile: Taimen sain viime kesänä Papulalta. Kiitos, Papula! Niin, ja TerhiK:lle kiitos nappileinikistä.

Kibulle kiitos kuvastasi :}

Millaisia kokemuksia teillä on jaloleinikeistä? Jossain lähteissä sanotaan, että talvenkesto epävarmaa - onko siis kuitenkin mahdollista että se talvehtisi ihan ulkosalla? Tilasin Ranunculuksen siemeniä ja odotan innolla että pääsisi niitä jossain vaiheessa testailemaan. Jos itävyys on hyvä, niin saatan kokeilla talvettaa osan ulkosalla, osan toki siirrän johonkin talventurvaan.

Ei taida talvehtia ulkona Suomenmaalla.

Kiitos vastauksestasi, Horsma. Harmi ettei talvehdi kun tulee itselle lisätyötä, mutta on se vaan sen verran nätti että taidan nähdä vaivan :slight_smile:

Hei!

Ostin Ranunculus asiaticus Aviv -sipuleita. Vasta sitten älysin, että pitääköhän ne istuttaa vasta keväällälamppu.... mitäs nyt (kannattaisi tehdä)??oho (Onneksi niitä ei ole mitään jättimäärää, vaan ainoastaan 10kpl...)

Voi,voi kun tähän ei ole kukaan vastannut. Ei ole tietoa mulla.

tilasin Morsiusleinikin siemeniä ranunculus acontifoliuslienee kait sellainen yksinkertainen puolivilli vai? Onko kellään tällaisia ennestään?

Olisko tämä. Taimena hankittu. menestyy. Kerrottu kukkainen ei talvehtinut.

Tuon näköistä se varmaankin on. Kiitoksia kuvasta!

R. asiaticus taitaa olla jaloleinikki. Siitäkin oli puhetta jossain ketjussa…

30 “amerikanpastillihämistä” pistin mullan alle. Koskahan niiden oikea istutusaika olisi ollut?

(Minusta se näyttää ihan amerikanpastillilta jolla on jalat se mukula/juuri/mikä-lienee)

Hämähäkeiltä ne minusta näytti ku tänään niitä multiin pistin! Kai tää istutusaika melko oikea on…