Leivän teko

Huhuu, miehelläni on teille kysymys leipäjuuresta, hän tekee sen itse ja kysymyksiä on kertynyt:

Tarkasti mittojen (Eliisa Kuusela: Leipävallankumous) mukaan on menty, mutta vrk:ssa juureen pintaan muodostuu kuivaa ”kantta”. Pitääkö nuorta juurta a) hämmentää (rikkoa kannen muodostuminen) b) onko vettä kuitenkin liian vähän vai c) eikö haittaa?

Voin lähettää Oulunseudulta nimimerkiltä saadun 200v vanhan juuren jos tarvit. 

Kurppa, laitoin sinulle yv:n.

Chali, sivulla 170 on Oulunseudun laittamat kuvalliset ohjeet ruisleivän teosta.

Tänään leivoin rieskoja(ohraleipä meilläpäin) ”omasta päästä” en löytänny enää äitiltä saamaani ohojetta :cry:

Joululimppua olen leiponut kahdesti kai pitää vielä kerran yksi satsi tehdä. Sitä jaan ympäriinsä kun muut ei osaa sitä tehdä.

Mua harmittaa kovasti ettei mistään saa sitä rieskaa mitä äiti aina paistoi leivinuunissa.

Rieskat oli ohkasia ja niissä oli mustia kuplia. Voi että miten ihania ne rieska oli. :hugs:

Piti etsiä täältä. 15 vuotta leipää tehty Oulunseudulta saadusta leipäjuuresta. Sivulla 170 hänen hyvä kuvallinen ohje.
Tällä alueella saa jostain kaupoista Jalon myllyn karkeita ruisjauhoja, josta tulee hyvä leipä.

Jauhan kauraryynejä jauhoksi sämpylöihin. Joka viikko tulee leivottua, kun en osto leipää niin paljon osta. Lidilin ohutta kauraleipää tulee ostettua. 

Leipomolakko muistutti minua, että voisi taas leipoa pataleipää, kun puuhellassakin oli tuli.
Eipä tuosta spelttileivästä jäänyt paljoa huomiselle, mutta kaapissa on jauhoja useaan leipään.

10 tykkäystä

Mmmmm,slurps,hyvältä näyttää :yum: