Leivän teko

Aloitin uuden otsikon leivän teolle. Teen itse silloin tällöin ruisleipää taikinajuuren avulla ja terveysleipää samaten. Sämpylöitäkin joskus. Sekä vuoka-hiivaleipää.

Nyt saatiin käytetty leipäkone Panasonic jonka käyttöohje on hukassa (kuinkas muuten).silmän isku Netistä löysin kuitenkin ohjeen jonka mukaan on nyt ensimmäinen hiivaleipä valmistettu. Ajastinta en osaa ilman ohjetta käyttää (ilmeisesti ei edes toimi tässä koneessa ?) siispä laitoin koneen päälle heti aamusta. Kone antaa ohjelmaksi 4 tuntia ja sen se tasan teki, tuloksena hieno leipä (tässä kuvan kera)

Alkuperäinen kirjoittaja: Nuttura

Leivän pinta näyttää aika tummalta mutta hyvä se on. Pieni hankaluus oli ottaa leipä pois kun se on kohonnut vähän reunoihin kiinni.

Nyt kyselen ohjeita?

Minulla on perusohje;

2dl vettä

2rkl öljyä

5dl jauhoja

1tl suolaa

2tl sokeria (minä laitoin siirappia)

+ kuivahiivaa ohjeen mukaan (löysin ohjeen jossa 1 1/2 tl)

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Oisko näissä perusohjeen mitoissa jotain muutettavaa? Lisäsin tuohon omaan leipään juustoraastetta kourallisen. Koostumus on mielestäni hyvä.

Seuraava leipä oli sekaleipä. Sama perusohje mutta jauhoina 1dl ruisjauhoja, 1dl ohrajauhoja, 1,5dl hiivaleipäjauh ja 1,5dl sämpyläjauhoja. Sekä vajaa dl juustoraastetta + rkl yrttejä (provenssesekoitusta ym).

Leipä jäi pienemmäksi ja tiiviimmäksi jauhosekoituksen vuoksi. Koostumus ja maku kuitenkin hyvä. Nyt huomasin että minulla on suolapurkin puulusikka mittana liian suuri teelusikaksi, leipä on aika suolaista, tämä on huomioitava seuraavassa leivässä.

Tänään tein hedelmäleivän. Vinkin otin kalamarkkinoilla myynnissä olleista leivistä lotka ohimennen bongasin. Nyt laitoin jauhoiksi vain vaaleita jauhoja, sämpylä- ja hiivaleipäjauhoja. + kuivakakkuihin tarkoitettua hedelmäsekoitusta vajaa dl. Juustoraastetta lisäsin tähänkin kun uskon sen tekevän kosteutta.

Hyvin maistuu päiväkahvilla! Ei ole liian makeaa, hedelmiä taisi tulla sopiva määrä. Koostumus on edelleenkin hyvä.

Tein juuri elämäni ensimmäisen ruisleipä-taikinajuuren muhimaan, ohjeen mukaan 3 pvää ainakin kuulostellaan, sekoitellaan välillä, keittiön lämmössä - josko alkais kuplimaanno-jaa. Puista astiaa ei ollut, teräksisessä paremman puutteessa... yrittänyttä ei laiteta...

Sinitalvikki, miksi pitää 3 päivää odotella? En ole itse hapanruislimppua tehnyt. Kiinnostaisi kyllä. Mistä sait juuren? Kaupasta on todella vaikea löytää ruislimppua, johon ei ole käytetty vehnäjauhoja, eikä hiivaa. Kerropa , miten onnistuit leivän teossa. Leivinuuni on varmasti yksi tärkeä pointti limpun leipomisessa. 

Ohrarieskaa olen opetellut täällä Lapissa ollessani tekemään. Jollakin tavalla. Se on kummallista, että vaikka taikinaan laitetaan vain vettä, suolaa ja ohrajauhoja, niin joka emännällä on erilainen rieska.

Teenhän vasta sitä taikinajuurta, siinä menee 3 päivää muhiessa, välillä sekoitellen sitä vesi-ruisjauhovelliä, siis vielä ootellaan pari päivää..

leivon leipää aikaisintaan vasta torstaina.. tai perjantaina... Seuraavalla kerralla onkin sitten taikinajuuri jo valmiina.. Laitan reseptiä, jos projekti onnistuu..no-jaa

Toivottavasti juuresi onnistuu. Minä olen joskus parikymmentä vuotta sitten tehnyt juuren - ohjeessa kehotettiin murustelemaan joukkoon hapankorppua, siitä piti tulla hyvät hiivat juureen. Kävi sitten niin, että ensimmäinen juuri ei onnistunut, vaan siihen leivotusta leivästä tuli ihan likilaskuista. Tein toisen juuren, joka sitten onnistui. Silloin huomasin, että onnistuneen juuren tuoksu oli miellyttävä mutta se ensimmäinen juuri tuoksui jotenkin tympeältä...

Käynpäs katsomassa vieläkö se kirja löytyy - se oli joku kasvikeittokirja, josta sen otin .

Hapanjuuri

9 dl vettä
1/2 kg ruisjauhoja
4 dl kefiiriä

1. Lämmitä vesi n. 35 asteeseen
2. Sekoita veteen ruisjauhot ja kefiiri
3.Anna seisoa huoneenlämmössä liinalla peitettynä 2 vrk, jonka jälkeen se on valmista käytettäväksi ruistaikinan alustukseen.

Jatkossa taikinasta jätetään nyrkinkokoinen pala taikinajuurta seuraavaa leivontakertaa varten.

Tässä ohjeessa ei hapankorpusta puhuta mitään, mutta jostakin minä sen kai lukenut olen, koska muistan sitä lisänneeni juureen. Vai kai se muisti voi jo noin pitkässä ajassa pettääkin...?8]

Muistan, että täällä on joskus vaihdettu taikinanjuurtano-jaa ..että jos ei onnistu niin kerjäisiköhän viisaammilta leipureilta palan valmista juurta...?

Inkin ohje kuulostaa hyvälle!kieli ulkoa

Heh, kerrohan sitten miten kävi! Talvikeleillä vasta leivon hapanleipää kun lämmitetään leivinuunia - voin sitten sinulle kökkösen lähettää, jos on tarvis. Sähköuunissa ennen tein, mutta leivinuunissa saapi isomman erän kerralla.

Alkoi minunkin tehdä mieli omatekoista ruisleipää, mutta ei ole juurta. Siispä kerjään minäkin pientä kökköstä. Mutta vasta loman jälkeen, eli ens kuun puolivälin paikkeilla olen valmis ottamaan vastaan kökköpaketin joltain.

Lisään vielä tähän että minulla on oikein kunnon puinen leipätiinukin valmiina. Aina kun äiti kävi, hän teki meille siinä ruisleipää, vesi tulee kielelle kun muistelen niitä aikoja. Jäi opettelematta tämä taito, mutta kai sen osaa, kun on oikeat ainesuhteet ja muistelee mielessään äiti sen teki.

Ruisleipä on tullut ostettua kaupasta koko kesän. Vaan nyt aloitin minäkin kotona paistamisen kun tuli koleammat kelit. Juurta löytyy siis täältäkin, sitä pidän pakasteessa koko ajan muutamia nyssäköitä varalta, ettei vaan "kallis aarre" häviä. Minultakin voi hölöllä kysellä jos on tarvetta.

Minä leivon aika harvoin ruisleipää,niin että en säilytä juurta taikinatiinussa vaan pistän sen pakkaseen. Sieltä se on helppo ottaa kun käy leivän tekoon.

Aamulla otin yhden taikinajuuren sulamaan ja päivällä sekoittelin sen veden ja jauhojen kanssa taikinatiinuun hapantumaan (käymään). Huomenna lisään loput jauhot ja suolan, alustan, nostatan,( tässä vaiheessa otan taas juurta talteen) leivon, nostatan ja paistan.

Luomujauhoja riittää vielä kahteen leipomiseen, mutta sitten on tehtävä reissu siskon luokse kun sieltä naapuri maalaistalosta saan ostettua lisää.

Mie en oo ikinä käsittäny tätä. Laitetaanko se juuren kökkänä siihen taikinaan heti alussa vai miten se tehdään? Sinnekö vaan heitetään sekaan? Ja miten ison sen juuren kökkänän pittää olla uuteen taikinaan? no-jaa

Nonnii, johan se Eijanita oli sen tuossa selevittänytkin... En taas lukenu kunnolla loppuun...

Eijanita, onko sinun leivänjuuri perua jostain leipomosta? Vai oletkos alun tehnyt joskus itse. Minulla oli aikoinaan pikku leipomosta alku, mutta on sitten aikojen saatossa hävinnyt, kun en vuosikausiin tehnyt ruisleipää. Nyt olen sitten yrittänyt tehdä juurta, mutta en oikein ole perillä sen salaisuudesta.

Vuokkis, kurkkaapas viestiäni edellisellä sivulla Siinä on Reformin Kasviskeittokirjasta kopsattu juurenteko-ohje...

Joo, tällä mun taikinajuurella on yli 50 vuotta vanhat "juuret" . Olen saanut tämän eräältä maalaistalon emännältä. Hän oli nuorena mennyt miniäksi kyseiseen taloon , jossa ruisleipää oli vanha emäntä leiponut jo ties kuinka kauan ennen miniän tuloa. Samaa leipäjuurta on säilynyt sukupolvelta toiselle.

Onneksi juuri säilyy pakkasessa, ja ei toivottavasti häviä. On se niin aarre!

Käytän parisataa vuotta vanhaa juurta, sain sen aikoinaan tuttavalta joka on maalaistalon tytär. Jos juuren tekee itse siinä menee vuosi(kymmeniä) ennenkuin siitä tulee kunnolla hapanta. Vanha kunnon juuri on aika tömäkkää tavaraa: kun lisää lämpimän veden ja hiukan jauhoja eli tekee sen ''aloitusvellin'', niin tunnin-parin päästä käy astiassa kova porina, aivan kuin puuroa keittäisi

Oulunseudulta, keksin juuri Sinulle hyvän liike-idean: Sinähän voisit myydä reikäleivän reikiä eli tuota juurta kaikille meille halukkaille!

Minäkin voisin tuollaisen vanhan juuren haluta. Tein aikoinaan itse juuren ja se oli vuosia mutta sitten nuorimmainen lapsi kerran söi sen kun olin unohtanut sen pöydälle. Oli kuulemma hyvää. Ei ole tullut tehtyä uutta eikä sitä enää mistään saa vanhana kun ei niitä leipojia tunnu olevan enää. Tämä lapsi muuten muistelee vieläkin, kohta 10-vuotta sitten syömäänsä kaiholla - oli se niin hyvää.....