Leivän teko

No huomasinkin tuon sitten tuolta , kun olin jo laittanut viestin.. sama höpsö kuin ennenkin, hötkyilee ensin, huomaa sitten.. Joo, kyllä se kunnollinen vanha juuri on oikeesti tömäkkää, hyvä ettei kulhosta ulos hyppää.. Sellaisen vauhti-hirmun kyllä haluaisi.. voi se entinen ihana leivänjuuri, jota kaiholla muistelee..surullinen

Olisiko teillä kätköissä muita hyviä leipäohjeita?

Tein aika onnistuneen kokeilun sämpyläjauhopussin perusreseptillä. Lisäsin siihen vain auringonkukansiemeniä, ja taputtelin taikinasta kaksi pitkulaista litukkaa. Niiden päälle pilkoin oliiveja ja vähän juustoraastetta.

Jos haluaa oikaista leivänjuuren kanssa, niin hakekaa jostain valmista ruistaikinaa, sitähän se juurikin on. Taikinaa…

Chardonnay, Fiialle viime viikolle juurta jo laitoin hymy. Minulla on enää yksi varajuuri pakastimessa, mutta kunhan seuraavan kerran ruisleipää tehdään niin voisin ottaa siitä paloja (=niitä juuria) talteen ja laittaa postikuluja vastaan jos joku haluaa.

Tässä ekat leipomukseni nousemassa, siitä se rumba sit alkoi . Nykyään juuri on jo hyvin hapantunutta, leipä hyvää ja teen sitä kerran viikossakieli ulkoa

Aineina on ruisjauho, vesi, taikinajuuri ja suola. Paistamislämpö 250-300 astetta noin tunti.

Olen tilannut nettikaupasta puisen leivontatiinun joululahjaksi itselleni, ei tarvitse pestä astiaa, kun juuri säilyy tiinun reunoillasydän

On maukkaan näköistä, ihan tulee vesi kielelle. kieli ulkoaHeti kun saan juuren niin minäkin kaivan muuten vintin perukoilta ukon (isän isän) tekemän puutiinun. Siinähän se juuri tosiaan säilyy parhaiten ja oikein voin kuvitella miten ihana tuoksu tulee taloon kun paistan leivät leivinuunissa ja miten hyvää on tuore leipä maistuu kun voi sulaa päälle.sydän

Pappis, menee varmaan joulukuulle ennekuin leivotaan leipää, en ole unohtanut!

Tiny75 ja pappis, teille on privaattiviestiä liittyen leivän leipomiseen! :slight_smile:

Mahtavia leipiä teillä!

Helpon ja maukkaan leivän valmistan näin:

3 dl maitoa

2 dl maustamatonta jugurttia

1 pala hiivaa

2 tl suolaa

1 tl sokeria

1 omm* leseitä, rouheita, hiutaleita

hiukan ohra- tai ruisjauhoja

hiivaleipävehnäjauhoja

tilkkanen öljyä

*oman maun mukaan-yksikkö

Sekoita maito ja jugurtti, ja lämmitä mikrossa kädenlämpöiseksi.

Sekoita joukkoon hiiva.

Lisää suola ja sokeri.

Sekoita mukaan hiutaleet ja ohra- ja ruisjauho sekä öljy.

Lisää hiivaleipäjauhoja sekoittaen taikinasta pehmeän ja hyvin leipoutuvan.

Anna levätä 10 min liinan alla.

Leivo taikinasta 6 kpl noin 3 sentin paksuista leipää, pistele haarukalla ja paista uunissa kullanruskeiksi 225 asteessa.

Saisinkohan minäkin sitä leivänjuurta Oulunseudulta. Maksan kyllä postikulut.

Tänään leivoin taas hiivaleipiä 10 kpl, kolme lähti heti maailmalle syötäväksi.

Pirkko-Martta, kun seuraavan kerran leivotaan (eli parin kuukauden kuluttua) voin ottaa sinullekin palan juurta. Laitatko vaikka privaattiviestiä muistutukseksi: siitä minun on helppo sitten tarkistaa kenelle sitä juurta lupasin.

Oulunseudulta, pienen palan huolisin minäkin juuresta, jos mahdollista. Voisin kokeilla, käykö vanhaan juureen leivottu ruisleipä mulle, kun ei enää oikein mikään käy. Ja saishan siitä muut sitten nauttia!

Nopsis, pistähän privaattiviestiä sinäkin. Taikinassa on vain vettä, suolaa ja ruisjauhoja eikä yhtään mitään muuta - ei hiivaa eikä vehnäjauhoja.

Mahtaisko mullekin irrota pieni pala jos oikein nätisti kerjään?

MuuMi, tottahan toki. Laitahan privaattiviestiä sinäkin - näin muistan keille kaikille juurta lupasin. Leivomme ruisleipää seuraavan kerran siis noin parin kuukauden kuluttua.

Tänään leipomani leivän resepti muistuttaa aiemmin tässä keskustelussa kertomaani, mutta jauhoina on käytetty spelttiä ja hiivaleipäjauhoja.

Laitoin vaalean leivän leivinuuniin. Olin äsken ottamassa sitä pois, kun huomasin että joku /&%##¤=" oli jättänyt pellit auki ja uunissa on 50 astetta lämmintä. Nyt tässä mietin jaksanko valvoa niin kauan että paistan sen sähköuunissa, vai nakkaanko roskiin ärtynyt

MuuMi hoi, sinulle on laitettu yv:tä !!!

Ent avopuolisoni iäkäs täti neuvoi, että ruisleipätaikinalle (vettä, ruisjauhoja, juuri ja suolaa) voi laittaa “ruoaksi” kourallisen kaurahiutaleita. Toimivat kuin sokeri/siirappi hiivalle. Niiden avulla kesytettiin ruisleipä kun ei ensin meinannut oikein toimia. Toinen on, että taikinaa vaivataan riittävän kauan ja leivät kohoavat hyvin kun ei tee liian kovaa taikinaa. Kun leivänjuuri hyvin toimii, tulee ihanan hapanta ruisleipää. NAM!

Minä leivoin eilen ruislepää ja laitoin sen vuokaan. Tykkään vuokalimpusta. Tuli älyttömän hyvää… Nam… Oulunseudulta saadulla juurella… kiitos vielä kerran…