Laitanpa tämän tänne, koska en omaa käyttöoikeutta rakentaja.fi sivuille ja nyt tarttis saada nopeasti vastauksia. Meillä on tällainen takkaleivinuuni:
Koko komeus on muurattu tiilestä. Me emme ole sitä teettäneet, vaan edelliset asukkaat. "Talonkirjoista" en löydä tietoa, miten leivinuuniosaa käytetään. Tiilerillä on vastaavanlaisia takkaleivinuuneja ja lupaavat, että leivinuuniosassa voi myös polttaa puita. Pitääkö/voinko/uskallanko polttaa puita myös tuossa leivinuuniosassa vai yritänkö lämmittää uunia takalla? Palokaasut kulkevat takasta piippuun leivinuunin kautta.
Ja sitten niitä reseptejä jos jollain olisi antaa. Pizzaa, pataruokia, leivonnaisia. Käytättekö leivinpeltiä vai laitatteko leivät/pizzat suoraan uunin pohjalle?
Minulla on semmoinen kutina, että ei voi polttaa puita, jos palokaasut kulkevat sen sisäkautta - savu alkaa kiertää hormistossa ja polttoa ei saa säädettyä:se palaa joko huonosti tai liian tehokkaasti.
Jos uuni kuumenisi pesän ulkopuolella sen ympäri kulkevilla kaasuilla alhaalta lämmittäessä, pesässä olisi horminaukko, josta savu ohjautuisi ulos kunnolla ja vetoa saisi säädettyä sopivaksi.
Tämä on kuitenkin ihan päättelyä - toivottavasti joku tietää varmasti. Näkisikö pesän pohjalta onko siellä poltettu puuta? Ei vissiin ainakaan niin usein kuin isolla puolella, kun luukun päällä ei ole tummaa.
Reseptit on samat kuin uuniruuille yleensä, minä paistan pellilla pullat ja pitsat, leivät arinalla. Kaupasta saa irrallisia uuninlämpömittareita, sellainen kannattaa ostaa helpottamaan kuumuuden arviointia. Kokeilemalla oppii mikä puumäärä sitten lämmittää uunin sopivaksi:) Onnea uudelle uunille, on ihana laittaa vaikka lihapata yöksi uuniin - siitä tulee ihan parasta niin.
Luulen, että edellinen asukas ei ole polttanut puita leivinuunissa.
Jonkinlainen näppituntuma olisi, että pelkkä leivinuunissa puiden poltto ei itsekään nosta lämpöä riittävän korkeaksi. Takassakin pitänee pitää tulta samalla…?
Laitanpä isännän kokeilemaan muutamall puutikulla, että mihin savu leivinuunista lähtee, jos lähtee.
Taidanpa etsiä tuollaisen uunilämpömittarin. Löytyisiköhän sellaisia missä olisi jokin anturi uunin puolella laitettavaksi ja mittarin näyttö olisi ulkopuolella? Sillä jos avaan leivinuunin kun takassa on tuli, tulee savua sisälle tupaa.
Koivula, mittari laitetaan uuniin sitten kun se on lämmitetty, muuten se nokeentuu tai palaa. Saattaa olla anturillisiakin, ainakin niitä muurataan uuniin kiinni, mutta en ole semmoista kaivannut:)
Ja tulen polttaminen yhtäaikaa ei tule kyseeseen - tukkivat toistensa savutiet, palavat eri tahtiin eikä kumpikaan lämpiä kunnolla.
Kutsu nuohooja, hän -jos on yhtään asiakaspalvelija- selittää juurta jaksaen kyseisen uunin käytön ja tarkistaa samalla kunnon. Itse olen sutari, enkä kyllä pysty aina sanomaan uunin sisään katsomatta miten mikin tulisija toimii, varsinkin jos ei ole kyse mistään sarjatuotanto uunista.
Huisan neuvo on hyvä. Jos ei nyt ensi hätään nuohoojaa löydy, niin polttaisin siinä takassa puita ja laittaisin sinne uuniin mittarin, sillähän se selviää. Jos vain sillä konstilla toimii, ei leivinuunia kannata ruveta suttaamaan, niin jää uuniluuta virattomaksi. Onko uunissa edes mitään luukkua mihin tuhkat voi pudottaa? Mittarit sitten tosiaan sulaa helposti, joten ei kannata unohtaa sitä uuniin, siellä voi lämpö nousta yllättävän korkeaksi vaikka polttaisi puita vain takan puolella.
Nuohoojamme ei osannut sanoa mitään uunista. Itseasissa edellisen nohoojan käynnin jälkeen veto hävisi. Ja joka kerta luukkua avatessa savu tuprahti luukusta ulos ja muutti takan pinnan mustaksi… Meidän piti se itse avata takasta ja leivinuunista reitti noettomaksi.
Aloitan homman mittaamalla uuni lämpötilan takan lämmityksen jälkeen ja kuinka paljon lämpö alenee aina puolen tunnin välein. Jos lämpöä ei riitä leivonnaisille kokeilemme pitää tulta leivinuunissa.
Ihme nuohooja. Kyllähän sen nyt on pakko ymmärtää huoltamiensa uunien toiminta, jos meinaa sen kunnolla tehdä! Kannattaa ottaa yhteyttä nuohoojan, jos jättää hommansa puolitiehen. Jos rupeää räpättämään, nuohoojan pomo on paikallinen paloviranomainen. Otapa leivinuunista sisäkuva, siis siitä uunin puolelta. Voisin yrittää ymmärtää niistä… Tuo toimimattomuus saattaa johtua myös siitä, että jäi horminpohja puhdistamatta. Onko piippuun luukkua?
Mä kattelin tota kuvaa ja jäin ihmettelemään että miks tossa ei näy nuohousreikiä yläosassa? ( ellei ne ole jossain takapuolella)
Meille teetettiin muurarilla takka-leivinuunisysteemi missä yläosassa on leivinuuni ja alaosassa takapuolella on takka. Leivinuunista voi pudottaa hiilet taakse työntämällä niin että ne tipahtaa takkaan, etuosaan, siihen ritilän päälle. Molemissa voi polttaa tulta yhtä aikaa tai erikseen. Mutta sitten ne nuohousreijät. Koska savu kulkee uunista takaa ylös ja siitä uunin päältä eteen, josta kääntyy menemään sivuilta alas, on uunin yläpuolella nuohousluukut. Samaten on nuohousluukut uunipuolen alareunssa siinä kohdassa missä savy kääntyy takaisin takkapuolen suuntaan, ja vielä yksi nuohousluukku kyljessä, keskellä alhaalla, josta savut kulkevat uunin alta toiseen reunaan,josta nousee hormi.Takan alapuolella on vielä iso tuhkaluukku. ( sekä takan toisesta sivusta kulkee vielä yksi reikä vieressä olevan puuhellan tulipesän puolelle) Tälleen järjestettynä savukaasut lämmittää koko ison tiilikasan ja jokaisen suoran reitin pääsee nuohoamaan vaikka kepillä mihin on liitetty päähän joku karkea mötikkä. ( olen itse rassaillut näitä välillä ihan vaan varmuuden vuoksi koska poltamme uunissa paljon tulta ja sinne yllättävän paljon kertyy kaikenlaista.
Kiinnostaa miten tuo kuvan uuni on saatu pelittämään!!!
Koivula, meillä on hyvin samannäköinen uuni, samalla tavalla takka ja leivinuuni, leivinuunin hiilet pudotetaan takkaan. Poltetaan tulia myös leivinuunissa ja tehdään ruokaa+paistetaan leipomuksia, hyvin toimii. Meillä on 3 peltiä: yksi alhaalla takalle, toinen ylempänä leivinuunille, ja kolmas ylhäällä piipulle. Jos leivinuunissa on kiviarina (siis leivinuunin sisus/pohja ei ole peltiä tms.) niin sitten siinä pitäisi pystyä hyvinkin polttamaan puita itsestään.
Miniä haluaisi valmistaa joulukinkun (potkaton muutaman kilon kokoinen juhlakinkku) leivinuunissa. Ei tiedä miten, taitaa olla niin että ei ole vielä mitään ruokia siinä valmistanut. Siinä on lämpömittari muurattuna kiinni, joten lämpöjen seuraaminen on varmaan helppoa.
Onko neuvoja kuinka valmistamisen kanssa pitäis menetellä ? Välittäisin ne mielelläni eteenpäin !
Uunin kyljessä "kiven sisällä" oleva mittari ei välttämättä kerro uunin paistotilan oikeaa lämpötilaa, eli kannattaa ostaa uunin sisälämpömittari, ellei luota omiin tuntemuksiinsa. Oman kuuden kilon kinkkuni lykkään isoon vuolukiviseen leivinuuniini siinä vaiheessa, kun muurattu mittari on laskenut 270-330:sta vähän yli 150 asteeseen, jolloin lämpö laskee sopivaksi parissa tunnissa, eikä ehdi liian alas paistoaikana. Uunissa on pidetty toivon mukaan kunnon lämpötilaa jo muutamana päivänä, että lämpö on kerinnyt vähän varastoitumaan, eikä laske liian nopeasti. Nyt ei vaan taas ole sellaiset ilmat, että voisi kovin kuumaksi lämmittää. Oma uuni pitää vaan opetella tuntemaan, että tietää, kuinka nopeasti lämpö alkaa laskemaan.
Kinkkua ei tarvitse peittää foliolla, jos siinä on kunnon nahka päällä, jos on sellainen pesä, jossa poltetaan puita, eikä tarvitse välittää roiskeista. Kunnollinen syvä pelti pitää olla, ja sen päällä ritilä, mutta vain jos osaa sen kuuman rasvan kanssa sitten ottaa myös pois niin, ettei satu onnettomuuksia. Itse en käytä ritilää. Ja muuten sitten pätee normaalit kinkunpaisto-ohjeet.