Lemmikit lannoittajana

Marsuja on täälläkin, joskus olen miettinyt toimisiko pipanat lannoitteena, ne kun ovat minun mielestä kaikista kikkaroista käytännöllisimmän mallisia, kuin tehdastekoisia lannoitetikkuja. Helppokäyttöisiä siis Ja marsuista voi kyllä sanoa että ne ovat oikeita kakkatehtaita
Pitäisi varmaan ottaa ihan kokeilun alle kaksi samaa kasvia ja tuikata toiseen marsun pötköjä.

Siispä kokeilemme marsunpapanoita, mutta vain niille kasveille joihin koira ei ylety! Vaan mikä mahtaa olla sopiva "annos" per purkki?

Akvaarion vettä meilläkin käytetään lannoituksena, eikä parempaa voi olla… orkideat ja santut kukkivat isoilla kukilla ja komeasti, viherkasvit rehoittavat… meillä on melkein "jonotuslista"  jo akvavedelle… yks tuttava tosin ei ymmärtänyt sanalyhennettä akvavesi vaan kysyi että kastelenko vissyllä kasvini, aika kallista…vastasin että elämä on

Nyt taas pitkästä aikaa viherkasvien kanssa pääsen tekemisiin. Minulla siis kaikki kasvit pikku hiljaa kuolivat pois kämpän yllättävän talvi kylmyyden ja kyttäävän naapurin takia suljettujen verhojen aiheuttaman valonpuutoksen takia. Nyt on taas iso limo, ihmepensas yön kuningatar, mänty ja kuusi. Kaikille noille meinasin laittaa kanin, degun ja chinchillan jätöksiä.

Akvaarioitahan pitää sitten hommata lisää, jotta saa enemmän sitä akvavettä :smiley:

Viherpiiperö, tuu meiltä hakemaan pari akvaariota niin saat lisää kaloja ja lannoitettua vettä.

Minulla ei vielä kyllä akvaariota olekaan, enkä kyllä voisikaan ottaa, reissaamme liikaa.

Kalat ei paljon reissaamista haittaa, esim. koiriin ja kissoihin verrattuna. Kaloille ei tarvi hommata hoitajaakaan, kun ruuan voi antaa automaatilla tai yksinkertaisesti pimentää akvaarion. Itse olin joskus ulkomailla 2 viikkoa, kalat oli sen ajan peitetyssä akvaariossaan. Kotiin tultuani meni vain muutama päivä, niin lehtikalat alkoi kutuhommiin. Oli ollut ilmeisesti mukavaa saada levätä pari viikkoa.

Meillä on kaksi kissaa, jotka antaa molemmat harjata itseään, ja voi hyvän tähen sitä karvan määrää joka harjan tarttuu! Mä alankin siis säilöä sitä ja kuoppaan jonkun kasvin juureen.

Vessana noilla on käytössä pellettivc, eli lopputuloksena urealla kyllästettyä sahanpurua, siitäkin kai vois joku kasvi tykätä? Mulla vaan ei ole omaa pihaa, ja haju siinä on kyllä melkoinen, eli ei ainakaan sisälle sovellu.

No mutta täältähän löytyi lisää kivaa tietoa ja ideaa :slight_smile:

Akvavedestä tiesinkin, mutten ole sitä juurikaan käyttänyt, mutta nyt ajattelin aloittaa. Tosin meillä ei kalat ui akvaariossa vaan Tulilisko :smiley:

Ja kanikin löytyy, joten ei muutakuin papanan keruu hommiin ja juuri on alkamassa karvanlähtö, joten harjauskarvat talteen :slight_smile: Jokohan alkaa rehotus tässä huushollissa :wink:

Kiitos Lissun, meillä automaatti hoitaa ruokinnan 24 kertaa, saa valkata laittaako kerran päivässä vai kahdesti. Toinen automaatti on sellainen joka pyörii pattereilla ja tipauttaa pikku annoksen (säädettävissä) mutta en ole pitänyt sitä luotettavana, kun ruoka purkissa vähenee, niin tiputettavat annoksetkin pienenee. Lissun ruokkija syö huisin vähän virtaa ja sinne saa kaikille kaloille oman annoslajis lokeroon. Ajastin hoitaa valot, muuten se hoitaa itse itsensä.

Vedenvaihdossa otan talteen pohjasakan ja sillä kastelen kukat. Kesällä ruukkuja on enemmän joten joskun pitää vaihtaa vesi kaksikin kertaa viikossa että saa sitä ravinnevettä. Sillä akvavedellä kastelen orkitkin ja ainakin toistaiseksi kaikki on hyvinvoivia ja kukkivat silloin tällöin. Ennen keräsin terrierin karvat talteen ja laitoin ulos ruusujen juurille. Ne ainakin tykkäsi siitä. Nykyisin aina kun leikataan kynnet, kaivetaan kuoppa johonkin ruukkuun ja pudotetaan ne leikkuulätteet sinne. Se on samaa kuin luujauho ja näyttää olevan ihan hyvää ravinnetta. Ainakaan kukaan ei ole vielä nuukahtanut niin että selvästi voisi sanoa kynsien aiheuttaneen sen.

HOMETTA MULLAN PINNALLA, KÄTEVÄSTI EROON

Hiukan järkyttyneenäkin luin uutisista, että jossain päin Suomea oli kouluista sekä päiväkodeista käsketty heittämään pois kaikki huonekasvit mullan pinnalla olevan homeen takia. Eihän home tietenkään hyvä asia ole, mutta olisi varmaan ollut olemassa toinenkin ratkaisu kuin heittää kasvit pois. Kasvien huoneilmaa puhdistava ja kosteuttava vaikutus on kuitenkin suuri ja tärkeä, puhumattakaan niiden sielulle hyvää tekevästä vaikutuksesta. Paikallinen puutarha-alan ammattilainen olisi varmasti voinut asiassa auttaa ja käydä katsomassa oliko syynä huono multa, liiallinen kastelu vai katteen puuttuminen. Minä sain aikanaan Pirjolta kätevän vinkin homeen ennaltaehkäisemiksi sekä ruukuista että mullasta. Tähän tarkoitukseen käytetään Atamonia, joka on tuttu aine kaikille säilöntää harrastaville. Atamonia on saatavilla kaikista ruokakaupoista. Annostus on 1 teelusikallinen Atamonia litraan vettä ja tätä liuosta suihkutetaan mullan pinnalle. Ja hups vaan, niin pysyy home poissa ja kasvit ja kylvökset kiittävät.

Minulla on punakorvakilpikonna ja sen altaan vesihän on ihan tymäkkää vedeksi, mutta mihin uskaltaisitte käyttää kun konna saattaa kantaa salmonellaa? Huonekasveja sillä kastelen huoletta, mutta pihallakin olisi kiva saada vesi hyötykäyttöön konnan ulkoaltaasta. Ei vissiin ensimmäiseksi juuresmaalle…?

Kun Mustangeja esiintyi jo aiemminkin lemmikkeinä tässä ketjussa, niin lisään vielä tämän:
Toimisikohan hevosen kavionpalat (tai raspin jäljiltä kertyvä putu) lannoitteena sarvilastujen tapaan? Jos kerran sarvet, kynnet ja karvatkin on jo hyödynnetty. Alankin siivoamaan jäljet paremmin kengitysten jälkeen :wink:

Kaviolastut kuten sarvilastut  luovuttavat ravinteita pitkää, kannattaa sijoittaa maahan juurten ulottuville.

Meilläkin on punakorvakilpikonnia, olen käyttänyt vettä tomaatien kasteluun. Salaateille ja yrteillekaadan veden varoen maahan enkä roiski syötäville. Juuresmaalle eli kasvimaa palstalle on 20 km matkaa, ei leviä sinne salmonella, tulee kasteltua vedet kotona. Kompostin, tuijien ym  sulatukseen hyvää keväällä.

Kiitos Valtsu vastauksesta. Kompostiakaan ei kai uskalla esim. juureksille käyttää, jos sinne on konnan vesiä kipattu? Salmonella vissiin viihtyy maaperässä parikin vuotta.

En ole kompostiin vesiä laittanut, ajattelin käyttää sulatukseen vaan jätän tekemättä, hyvä pointti.  Konnavedet siis koristekasveille ulos.

Nyt tympäisee tuo konnaveden salmonellavaara, kun vaihdoin sisäkukille mullat. Kun oon kastellut niitä kukkia konnavedellä, niin en voi laittaa vanhoja multia kompostiin? Jonnekin kukkapenkkiin sitten kai.

Kukkapenkin pintaan on ihan hyvä jatkosijoituspaikka. Linnutkin voivat levittää salmonellaa, joten ihan maailmanloppua ei liene puuhassa. Pitäiskö teettää salmonellatesti konnille eläinlääkärillä? Parikymppinen konna voi saada salmonellan kuivamuonasta vaikka on oireeton ja terve.

En tiennytkään että voi kuivamuonasta sen saada. Jos kerran salmonellaa kantava konna saattaa erittää salmonellaa ulosteisiinsa tai sitten ei, ja saattaa suurin piirtein koska vaan saada sen kuivamuonasta, niin tuntuu testauttaminen vähän turhalta.

Mutta kukkapenkki varmaan kiittää siitä vanhasta salmonellamullasta, kun on aika heitteillä ollut muuten :slight_smile:

Voisi ajatella, että Evira tms testaa kuivamuonat ja saastuneet erät pistokokein tavoittetuna poistattaisiin ja asiasta tiedotettaisiin. Meillä on 19 ja 21 v punakorvat ja satavarmasti vuosien saatossa olisimme salmonellaan hyvästä käsihygieniasta huolimatta sairastuttu, jos tautia olisi.  Kovin ravinteikasta vettä kasteluun kasveille tuottavat, huonekasveille käytetään ja puutarhassa kesällä kastellaan. Yrttimaata en kuitenkaan lotraa sillä, porkkanat ja valkosipulit kasvavat myös yrttipenkissä. Muuten en asiasta ole huolehtinut, tomaatit saavat konnavettä altakasteluna.