Lemmikit lannoittajana

Ajattelin nytte tänne laittaa kokeilustani hieman juttua ja kysellä onko muilla samanmoisia kokeiluja tms. Eli käytän viherkasveilleni lannoitteena kahden kanini papanoita, kokeilussa tällä hetkellä on limoviikuna ja dieffenbachia (jonka suomenkielinen nimi ei ole tiedossani) limo on ollut aikaisemmassa kodissaan todella vähällä vedellä ilman lannoitetta ja oli ihan kuollut kun sen otin hoitooni... kokeilun vuoksi pidän sitä täysin pimeässä ja vaikka luulin että se siihen kuolee mutta kovasti työntää uutta lehteä kokoaika... Tuo bachi on pelastettu robbarin roskiksesta jossa se vietti muutamia kylmiä öitä ja alkaa näköjään virota ihmeen nopeasti ja terveesti.

Alkuperäinen kirjoittaja: FinnishDove

Otsikosta voi saada vähän väärän käsityksen naurua. Tosin kasvaa meilläkin Kerttu-vainaa hortensiaa, ja Kirppu-vainaa keltakurjenmiekkaa ....

Muutin vähän otsikon sanamuotoa ettei kukaan nielaise väärään kurkkuun.naurua Tässä on kaiketi tarkoitus pohdiskella sisälemmikkien jätösten hyötykäytöstä. Meillä ainakin käytettiin ahkerasti akvaarion siivousvettä, ja kasvit oli kuin viidakossa. Kanin papanoiden olen aina luullut olevan sellaisia puoliksi sulaneita hajuttomia heinäpalloja, niitä mitä jäniksetkin ulkona pirskottelevat ympäriinsä ja jotka on koirien suurta herkkua. Onko parempaa tietoa? Jos pupunpapanat käy lannoitteesta, tulee hyvä syy käydä sukuloimassa useammin!nauruanaurua

ei varmaankaan. luusisin, että tarleenakin tahtoo pitää vain hevonhyvän ja kananpeen poissa noin suurinpiirtein tästä ketjusta:-) (lampaatkin lienevät lemmikkejä ainakin vielä karitsavaiheessa ja osan vuotta sisäelukoita.)

- ei kun ihan järkevästi. lampaanvilla kuulostaa jännältä katemateriaalilta. - onkohan sen hyvät puolet samat kuin höyhenten, joita minäkin olen (vanhoja tyynyjä tyhjättyäni) runsaasti sekoitellut kasvimaalleni

Mustangheppalemmikkini on lannoittajana kuningasluokkaa, hilpeä hupihevonen ja sivuviraltaan maisemanhoitaja.

Mutta minä olen aikoinani istuttanut kasvihuoneeseen viiniköynnöksen pohjattomaan sankoon. Sen alle ensin kaivoin melkoisen kuopan, jonka vuorasin villkoirien karvalla ja täytin hevonpeellä, mullalla ja tuhkalla. Sankoon laitoin melko roimasti lannoitettua ammattilaisten kasvihuoneesta poistamaa säkkiturvetta.

Villakoiran karvoja laitoin siksi kun niitä siinä iso muovipussillinen oli saatavilla ja ajattelin että jospa ne vähän suojaisivat ensimmäisenä vuonna roudalta. Ja maatuessaan ovat melkoista lannoitetta.

Josta tulee mieleen eräs parturi joka kertoi kompostoivansa kaikki hiukset joita lakaisee lattialta ja saa kuulemma hyvin tehokasta multaa. Ja vuosia sitten joku parturi ulkomailla (mahtoiko olla englannissa) oli keksinyt että sukkahousuun tungetut hiukset imivät parhaiten öljyä vedenpinnalta, ja siitä ennustettiin pistämätöntä keinoa öljylauttojen aitaamiseen katastrofialueilla. En tiedä miten käytännössä idean kanssa kävi. Mitenkähän nämä jutut nyt sitten lemmikkeihin liittyvät, en tiedä.

Mutta näiden villakoiraneitien kakkakikkareet viuhauttelen millä milloinkin kukkapenkkeihin. Harjalla, haravalla tms. Kengänreunalla ei kannata, nimimerkillä kokeiltu sekin.

Mie laitoin kaatopaikkakuormaan säkillisen vanhaa villaa, ei tullut mieleenkään tuollainen hyötykäyttöapea

Juuri noita sisälemmikkejä mie tarkotin, juu ja kyllä kanien papanat voi olla semmosia heinäpalloja... se riippuu siitä että mitä niille syöttää... meillä ne syö niin monipuolisesti että ne ei semmosia ihan heinäpalloja ole.

Näin minäkin ymmärsin, varsinkin kun ollaan huonekasvipuolella. En suurin surminkaan toisi hevosen tuotoksia sisäkukilleni, mutta usein koiran kammatut pohjavillat menee kukkaruukkuun kun kaivan pienen kuopan multaan. Äitini hautasi aina kynnenleikkujätteet anopinkielelle ja se kukki komeasti.

Mielenkiintoinen aihe…

Mites sitten, kun mulla on kovin tuottoisia kissoja… =) Voisiko niiden jätöksiä jollain tavalla käyttää hyödyksi?

Onko niin, että kukaan ei suosittele kanankakan käyttöä huonekasveille? Kanoja ei kyllä ole lemmikkeinä, mutta kaupasta löytyy…

kanankakassa on niin läpitunkeva haju, että ei varmaan ihan senn vuoksi :smiley: Siitä huolimatta vanha luokkatoverini käytti kanankakkaa joskus huonekasveille eikä ne siitä närkästyneet.

marsunpapanoita lyijykynällä rukkaruukkuun lannoitteeksi, akvaario ja vesikilpikonnien allasvedet tietty myös. lannoittamisessa lienee niin, että kasvissyöjien jätökset sopivat lannoitukseen. eli kissan ja koiran omistajat kiepauttavat kompostin kautta...

Mitä mieltä olette, kävisikö akvaariolannoite huonekasvien lannoitukseen? Tässä esimerkkisisältöä:

Ravinnepitoisuudet (%):

Kokonaistyppi 0,07

Fosfaatti 0,01

Liukoinen kalium 0,37

Kalsium 0,14

Vesiliukoinen magnesium 0,11

Rikki 0,2773

Boori 0,009

Kloori 1,15

Koboltti 0,0004

Kupari 0,0001

Rauta 0,32

Mangaani 0,0118

Molybdeeni 0,0009

Natrium 0,13

Sinkki 0,0007

Nitraatti ja fosfaattihan tuosta puuttuu lähes kokonaan, mutta kai tuonkin voisi pois käytellä huonekasveille vai mitä sanotte?

Alkuperäinen kirjoittaja: Keiju:)

Laita sitä akvaariovettä kasveille! Minä laitoin ja kasvit oli silloin tosi hyvävointisia.

Ei ole enää akvaariota. Siksi mä ton lannoitteen käyttäisinkin pois.

Alkuperäinen kirjoittaja: Keiju:)

Meillä kastellaan kukat akvavedellä ja sitä riittää, kun on monta allasta.

Akvavesihän on tosi ravinteikasta ja lemmikeistä chinchillan hajuttomat pipanat menee niin kukkapurkkeihin, kukkapenkkeihin, juurtuvien kasvien veteen, kuin myös akvaariokasvien juurillekin ja kaikki kasvaa hyvin :wink:

Onkohan tämä hyvä kysymys tänne ketjuun, kun en muuta löytänyt:

Keräsin tänään pihalta pupunpapanoita, ihan kokeellisessa mielessä, ja nyt mietin, että mitä niille teen. Laitanko mullan sekaan, liotanko vedessä ja kastelen kukkia sitten sillä vedellä vai mitä minä teen, jotta niistä mahdollisimman suuren hyödyn saisi aikaan?

Parempi on ku syötät ne Hertalle :slight_smile: Ei vaiskaan, vitsi vitsi

Varmasti söisikin, jos ne antaisinpomppivaa naurua

Omistan kaksi marsua, ja tuolla marsufoorumilla pyöriessäni eräs marsukasvattaja sanoi keräävänsä marsujensa papanoita juoksutusaitauksesta sisäkukkien lannoitteeksi. Ja sanoi että huonekasvit kukoistavat   itse ajattelin ainakin ruveta käyttämään sitä lannoituskeinoa, kun tuota marsun jätettä nyt tulee ihan riittävästi