Pikkueläinpalstoja lisää, eli lentävistä pörriäisistä voisi täällä jutella ja kuviakin laitella. Kauppareissulla kuvasin tämän ison kimalaisen ruukkunarsissien luona.
Alkuperäinen kirjoittaja: Raakki
Pikkueläinpalstoja lisää, eli lentävistä pörriäisistä voisi täällä jutella ja kuviakin laitella. Kauppareissulla kuvasin tämän ison kimalaisen ruukkunarsissien luona.
Alkuperäinen kirjoittaja: Raakki
Tänään kömpi, tönki ja roikkui liuta kimalaisia aurinkoisella, etelänpuoleisella parvekkeellani täydessä kukassa olevissa krookuksissa, skilloissa ja tulppaaneissa. Näky oli todella keväinen... ja melkeinpä kesäinen, kun kimalaisten joukkoon liittyi myös kärpänen. Kävin kissanikin katsomaan pörräystä, ja hällähän alkoivat leuat loksaa, varsinkin kun näki tuon kärpäsen.
Raakin ottama kuva on kaunis kuin keväinen postikortti!
Ensimmäiset nokkosperhoset näin tänään. Yrin kuvata, mutta katosivat , kun hain kameraa
Pikkuvarpuset ja sinitiaiset rakentavat pesiään , eikä ehditty putsata pönttöjä ollenkaan tänä keväänä !
Meilläkin pörriäiset on jo kovasti krookusten ja kevätkurjenmiekkojen kukissa työn touhussa.
Tässä tulee ötökäntunnistajan painajainen: minä. :D
Ei ihan osu vuodenaikaan tämä nyt, mutta nyt vatsa tajusin että meillähän on täällä harjaantuneempia ötökkäharrastajia ja minä olen ihan nyyppä tässä asiassa, enkä ole useista yrityksistäni huolimatta kyennyt löytämään viimesyksyiselle kauniille ötölle nimeä, en edes sukua.
Ensin ajattelin että voi elämä kuinka vaaksiaiset voivat olla rasittavia kun aina pukkaavat sisälle kun syksyllä pitää ikkunaa viisikin minuuttia auki ja sitten tajusin että eihän se edes lennä niin kuin vaaksiainen. Paljon määrätietoisemmin miusta se pääsi paikasta toiseen. Nappasin sen lasipurkkiin ja katsoin tarkemmin.
Ruosteenpunainen väri ellei osaltaan jopa ihan tummanpunainen. Pitkät ja kauniisti kaartuvat tuntosarvet. Neljä siipeä, vaikkakin toiset oli aika pienet... vai olikohan ne silleen kun perhosilla tavallaan yhdessä. Siro rakenne ja mittaa päästä perään noin 2.5 senttiä.
Nyt se kaikkein painajaismaisin osuus. Äärimmäisen huonolaatuinen kuva:
Ja vielä toinenkin. Älkää kuolko kauhuun (tai nauruun) :( minen omista oikeaa kameraa.
Eihän se mitään haittaa vaikkei tälle kaunokaiselle mitään nimeä koskaan löytyisikään. Nautin silti sen katselemisesta ja päästin sitten ulos, ettei ala lasipurkki ahdistamaan.
Se on selvästi pistiäinen, mutta sen tarkemmin en osaa sanoa. Pistiäiset ovat suuri ryhmä ja niitä on Suomessakin vaikka minkälaisia. Jotkin lajit poraavat munansa lahoon puuhun jota toukat sitten syövät. Monet lajit ovat myös loisia jotka munivat suoraan esim. perhosentoukkiin.
Minäkään en paljoa näitä lentäviä ötököitä tunne. Tämä kuitenkin on harsokorento, mutta harvoin sekään maaliskuussa liikkeellä on. Huono kuva minullakin, kun oli niin lähellä perhosvaloa. :(
Tänään kuvailin kevään ensimmäisiä mehiläisiä. Vähän hidasliikkeisiä ja kohmeisia olivat viileässä viimassa, vaikka aurinko paistoikin.
Täytyi hetki lämmitellä auringossa, ennen kuin jaksoi lähteä lentoon seuraavaan kukkaan.
Tuo purkissa oleva pistiäinen saattaa olla jonkin sortin sirppipistiäinen.. Tarkemmin en osaa sanoa. Näitä tulee silloin tällöin perhosvalolle. Pistää kipeästi, jos ottaa sen sormiin..
Kevään ensimmäinen kukkakärpänen meillä.
Tuulisella ilmalla se lämmitteli krokuksen kukassa.
Onpas hieno,kärpäseksi. Tarkka kuva ja hyvä tausta. Minä en kyllä eroita mikä on kukkakärpänen ja mikä joku muu.Olen kyllä jonkinlaisen "kärpäsen" myös nähnyt tänä keväänä istuvan leskenlehden kukalla.
Kevään ensimmäinen lude krookuksessa. Laitan tänne lentäviin tämänkin, kun se kerran lentämälläkin liikkuu. Tuotakaan tuskin kovin moni on noin tarkasti koskaan luonnossa katsellut, se on vain noin neljä milliä pitkä.
Tuo edellisen kuvan otus on: Kleidocerys_resedae_kalvolude.
Tämä taas on iso kimalainen, joka on ollut aika pölyisissä hommissa.
Viime yönä tuli perhosvalolle ja lakanalle pörräämään iso kimalainenkin.
Tänään oli ensimmäinen tosi kesäinen, lämmin ja kostea ilma ja myös mehiläisiä paljon liikkeellä.
Ihan pakko kertoa tämä asia, kun äsken jäin taas pihavalossa lentäviä ötököitä ihmettelemään. Muutama vuosi sitten oli ihan pakko kutsua kaikki lapsetkin katsomaan, kun yöperhoset (mitä lieneekin) lensivät spiraalia valossa. Kuin sähikäisiä olisi ollut ilmassa. Valossa hetken oltuaan ne lensivät kauemmas ja hohtivat silti. Ensin ajattelin, että syttyivät kuumassa valossa palamaan, mutta ei se siltä sitten loppujen lopuksi näyttänyt. Tänään sama ilmiö, mutta vähemmän perhosia. Olen tullut siihen tulokseen (sen kummemmin asiaan perehtymättä) että niillä on siivissään jotain (ikään kuin) fosforoivaa ainetta, joka saa ne hetkeksi hehkumaan. Että tällaisia mietin.
Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä
Täytyy kyllä ihastella noita Raakin kuvia, ovat niin tarkkoja ja hienoja!
Kiitos vaan Pipperäinen! :) Ei noita pikkuisia otuksia paljain silmin pysty noin tarkasti näkemäänkään, kameralla pääsee lähemmäksi ja se pysäyttää nopeastikin liikkuvan kohteen katseltavaksi.
Minä en ole vielä huomannut tuota Rissan kertomaa hehkumisilmiötä. Minulla kyllä onkin vähän erilainen systeemi perhosten kuvaamiseen. Venla1 aikanaan neuvoi laittamaan kirkkaan katuvalolampun alle valkoisen lakanan. Perhoset hetken pörrättyään rauhoittuvat siihen lakanalle ja ottavat vissiin siinä torkkuja ja niitä saa aika hyvin silloin kuvattua. :)
Vähän liian kylmiä ilmoja on pidellyt mehiläisiä ajatellen. Tänään niitä jonkin verran pörräsi päivällä auringon paistaessa, mutta niille ei vielä ole paljon muita kukkia kuin valkovuokot.