Mikähän se tässä? Raakki tunnistanee.
Eiköhän se mahda olla tämä? :)
Lennä, lennä leppäkerttu.. Söpöläinen pikku-leppis kukissa..mitähän lie löytänyt?
"Kukkakärpäsiä on Suomessa 347 lajia" olin kuulevinani tänään radiosta, kun siellä kerrottiin siitä laajasta ötökkä- ja kasvitutkimuksesta, mikä on tuonut päivänvaloon aivan ennen tuntemattomia lajeja suomalaisista metsistä.
Onhan "söpö" pörrääjä tähtiputken kukassa! Alla eilen kukissa lennelleestä perhosesta.
Harjaneilikan vieraita...
Joku perhonen, siivessä reikä ja toisen reunaakin "nakerrettu"..
.. ja vielä sama perhonen sivusta...
En tiedä olisko tämä kuulunut jonnekin muualle, mutta tämmöisen "ötökän" bongasin äsken kun kävin kasvarin tuuletusräppänät laittamassa sulki. kiinnitin aluks huomiota kummalliseen tosi terävään piipitykseen ja kun seurasin ääntä ja yritin katsella että mikä sen aiheuttaa niin näin lepakon kiipeävän meidän keittiön ikkunan alla sokkelia pitkin. Kävin tottaikai heti hakemassa kameran ja kun menin talon päätyyn niin sama piipitys alkoi kuulua toisestakin suunnasta, joku huusi sille takaisin, mutta sitä en nähnyt. Olen tiennyt että vintillämme asuu lepakoita ja nähnyt niiden lentelevän usein iltaisin pihan yllä mutta näin läheltä en muista ennen nähneeni.
onkohan sillä jotain kirppuja vai mitä on nuo jälkimmäisessä kuvassa näkyvät valkoiset pilkut?
Ei ollut iso kaveri, kun vertaa yläkuvassa näkyviin männyn neulasiin...
Minä puolestani olen aina kuvitellut että lepakon ääntä ei ihmiskorvalla voi kuulla, mutta kyllä tuo kuului hyvin ja kauas mutta hiukan se jopa sattui korviin.
Kyllähän tuo ihan lentävästä ötökästä käy. ;)
Harva varmaankin tuota noin läheltä pääsee näkemään. Meilläkin niitä asustelee vissiin saunan vintillä, kun aina kesäisin useampiakin näkee lentelevän. En kuitenkaan koskaan ole niitä noin paikallaan nähnyt, että kuvaamaan olisi päässyt.
Oliskohan nuo poikasia, jotka ääntelisivät eri tavalla. Sen minäkin olen kuullut ja lukenut, että noiden "tutka"ääni, jolla ne ympäristöään mittailevat ja sen avulla saalistavatkin, toimii tosiaankin ihmisen kuuloalueen yläpuolella.
Poikaseksi minäkin sitä veikkaan. saman näköisiä eläimiä löytyi muutama kun viime kesänä puhkaistiin reikä ulkokattoon uutta savupiippua varten. Olivat kuolleena kattotiilien alla.
Kävin vielä tarkistamassa tilanteen niin siellä se möllötti suurin piirtein samassa paikassa vieläkin.
Se lepakon poikanen oli vieläkin siellä, meidän isä arveli että se on pudonnut jostain pesästä. Raukka on yltä päältä hämähäkin seiteissä ja nyt siihen oo ruvennu paistamaan aurinkokin ihan suoraan. laitoin paksut haskat käteen ja otin ja kannoin sen aittaan siellä on pimeää joten jos sen olisi siellä vähän parempi olla, yritin jopa syöttää sille kärpäsiä ja kastematoja mutta ei kelvannu. paljon en enää muuta osaa tehdä... en vaan haluais katsoa kun se kuolee.
MuuuMi, ottaisikohan se pipetillä vettä?
Tässä lisää tietoja lepakosta.
Tänään oli juuri juttua Korkeasaareen tuoduista lepakoista, joita kuulemma täytyy ruokkia muutaman tunnin välein. Joku hoitajista ottaa ne aina yöksi mukaan kotiinsa ja ruokkii niitä yölläkin.
Niin se juttu oli päivän hesarissa.
yritin illalla tarjota vettä mutta ei kelvannut. mutta nyt hän on kuollut, vein hänet taas ulos yöksi, siihen talon päätyyn missä sitä huutoa kuului sinä yönä kun hänet löysin. Ajattelin että jos se ymmärtäis huutaa niin joku emo vois lyötää hänet mutta aamulla kun kävin katsonassa niin hän oli aivan eloton. ja muuten ne vaaleat pilkut siinä toka kuvassa oli jotain kirppuja tai punkkeja. Tutkin niitä eilen tarkemmin ja ne oli äärettömän pieniä hämähäkin näköisiä otuksia. Otin varovasti kertakäyttölusikkaan niitä hänen turkista. Laji tunnistusta en keksiny vaikka tuolta temskukan linkin kautta yritin, yksikään kuvaus ei kuulostanu siltä.
Muutamia pörriäisiä tältä kesältä:
Hemipenthes maurus (surukärpänen)
Lucilia caesar (kiiltokärpänen)
Sympetrum flaveolum (elokorento)