Lentävä ötökkä

ei ole kuoriintunu vieläkää

heitin ne menemään

Luulen, että oikein hyvä ratkaisu, niko0299 :slight_smile: Helpommalla ja vähemmillä hajuilla pääset ostamalla niitä toukkia silloin tällöin.

mut ei kesälllä niitä saa ja eikä se haissu yhtään. siis kyl se siel rasiassa hais mut ei tullu nenään se haju

Terassin narskut on näiden pörriäisten lepo-ja yöpymispaikkoja.

Sarvikuonokas on aivan nimensä veroinen. Tämä yksilö oli noin 3cm pitkä.

Ompas komea yksilö, mietinkin missä ovat kuonokkaiden kuvat. Haluaisin heitä metsäpuutrhaan, vaan ensin pitäisi hankkia hevosen sontakompostia, jossa olisi niitä nakin kokoisia toukkia.

Yhden kuonokas reservaatin perustin edellisen pihan raunamille, komposti/kanto ja risupesään, vaan en heitä muistanut pakata muuttokuormaan.

Tunnistaako joku, mikä tämä pihan poikki pöristellyt sarvijaakko on?

tuntematon jäärä

haluakko kädelle jäärä?

Saperda carcharias, runkohaapsanen.

Yksikin kuva olisi riittänyt. :wink:

Vyökuoriainen oli tulossa sisälle parvekkeen kautta. Se ihan sekoili ja hyvin sain sen kiinni. Ilmeisesti sen mukana oli pienempi, joten senkin sain kiinni ja kummatkin upotin veteen.

Kuolleita kuoriaisia löytyy sisältä. Ehkä nälkään kuollut.
Jotku on yrittänyt lentää  takaisin ulos ikkunan läpi. Aina kuuluu pieni ääni, kun ne lentää ikkunaan.

Sykäri meinas tulla illal, kun autosta otin muikkuverkkoo, sieltä lähti järkyttävä ötökkä…
3-4cm Hornet, Herhiläinen, matalaa kovaa surinaa, jäi autoon jumiin…Kuningatar varmaankii… 

Alkuperäinen kirjoittaja: David2

Kävelin aamulla postiin ja yhtäkkiä tuntui, että joku pistää niska-hartia alueelle.
Tunnustelin kädellä ja sormeen tarttui musta pehmeä ötökkä. Ei siitä saanut selvää, koska se meni ihan kasaan.

Yleensä minua ei mikään ötökkä pistä ja tuo oli minulle uusi.
Sivelin siihen Abilaria. Mikähän ötökkä oli kyseessä?

Tarkistin jäikö sinne jälki, no jäi.

Noo o ei voi tietää.

Virosta Suomenlahden yli lentäneet leppäkertut ovat minua purreet heinäkuun lopulla merellä ja Punavuoressa. Joku koppakuoriainen oletettu  puraisi minua nyt keväällä, tippui jostain puusta.  En tunnista lentävää purevaa tähän vuodenaikaan, ei paarma, ei lepakko, ei ampiainen. Alien?

Olisikohan puusta tippunut minuun?