Leppäkerttu

Opiksi ja ojennuksesi…
Nyt kaduttaa, harmittaa, tunnen syvää syyllisyyttä:
Siirtelin tänään vauvapenkistä kasveja varsinaisiin penkkeihin ja yks-kaks huomasin yhden kurjenpolvivauvan lehden alapuolella rykelmän pikkiriikkisiä kirkkaankeltaisia (minusta jonkin ällö-ötökän) munia.
Ällötystä tuntien nappasin tuon lehden irti ja poljin sen kivilaatoitusta vasten tuusannuuskaksi.

Äsken googlettamalla minulle selvisi, että kyseiset pikkiriikkiset keltaiset munat olivat puutarhassa hyödyllisen pikku apulaisen leppäkertun, leppäpirkon, munia.
- Voi että mitä menin tekemään… Olisi pitänyt ensin tutkia ja sitten vasta hutkia.

Alkuperäinen kirjoittaja: Ahdekaunokki

No voih, joskus käy vahinkoja :frowning:

Hyvä tietää. En olisi itsekään tiennyt että niide munat on keltaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

Voi Ahtis, ei voi tietää, kun ei tiedä! Nyt tiedät ja varmaan muistat, joten ei mennyt tämäkään päivä hukkaan :slight_smile:

Leppäkerttuja olen muuten tänä keväänä hoksannut vain pari pikkuista yksilöä!

Minä olen toistaiseksi nähnyt vain yhden. Sekin oli pelastettava vesitynnyristä.

Olen tavannut monta talvehtivaa leppistä parina päivänä.Tämän sammaleisella kivellä olevan pienen kiven alla olivat sulassa sovussa leppis ja siira. Jonkinsortin ötökkähotelli pitäisi saada aikaan tällä kaudella, ovat hauskan näköisiä ja hyödyllisiä.

tänä keväänä olen nähnyt Turun seudulla sijaitsevassa paikassani harvinaisen paljon leppäkerttuja hedelmäpuissa, useita joka puussa, aktiivisesti liikkumassa. Onko muilla vastaavia havaintoja ?

ei ole näkyny leppiksiä, mutta omenapuiden oksiin tuli kirvat heti, kun toin niitä sisälle. Eli hyvä kirvavuosi ilmeisesti tulossa (taas)…

Minäkin huomasin keväällä haravoitaessa ja perennapenkkiä siistiessä että kylläpä leppsiksiä tulee joka suunnalta. Hedelmäpuissa pyörii muurahaisia ja ilmeisesti silloin kirvojakin. Onneksi leppikset osasivat lentää puihin herkuttelemaan:)

Kuka tietää koko leppäkertun kehityskaaren. Tunnistan kyllä nykyään aikuisen lisäksi myös toukat ja luulen tunnistavani koteloituneet toukat.

Entäpä onko kellään kuvaa leppäkertun munista?

Ei oo mulla ainakaan ku minoon aina vaan nähäny tyttöleppiksiä :smiley:

Jadella se on sana hallussa .

Tässäpä leppis munimassa. Jade, tyttö tääkin on .

Nii-in, aatelkaa nyt mistä kaikesta tolisitta paitsi jääneet jos minen ois aikanaan tänne ittiäni tukkinu Kuka täälä esmes. ****ttuilis teille aina jos en mää

Veljeni on ihan tosissaan noiden ötökkähotellien kanssa. Minullakin on sireenin oksaan sidottuna putkenpätkä jonka sisusta on kuivia onttoja ruokoja täynnä pesäksi leppiksen lapsille.

Hei!

Tietääkö kukaan, mistä harrastaja voisi ostaa leppäkerttuja?

Sisareni komeassa mustaseljassa (ainakin 3m. x 3m.) oli kerran aivan hirveästi kirvoja. Lähdimme kävelylle ja surimme miten mustaseljalle käy. Polkujen pientareilla näkyi leppäkerttuja.Saimme idean ja palasimme kotiin hakemaan purkkeja ja keräsimme niihin leppiksiä. Kotiin palauttamme siirsimme parikymmentä leppistä mustaseljaan. Hämmästys oli suuri kun seuraavana päivänä tarkastelimme mustaseljaa. Siinä ei ollut enää yhtään kirvaa. Joka leppis oli syönyt varmaan montasataa kirvaa.

En tiedä, voiko leppiksiä ostaa, mutta muita biologisia torjuntaeliöitä myy ainakin .Helle oy

ja Biotus Oy

Ripsiäistorjuntaan ostin  yhtenä kesänä jotain ötökkää, jotka toimitettiin pikkupusseissa. Muistaakseni tuolta Biotukselta ne tilasin.

Siinä on teille Sotshilainen leppäkerttu syömässä ruusunvarressa.

kuva

ihan mukava puna-armeijan hyökkäys:-)
lieneekö joukossa noita puukonsuojuksen kuvaamiakin?

Olen haalinut itselleni leppäkerttuarmeijan puutarhaani, pidän niistä paljon, :slight_smile:

vyöhyke III